איתקה של קבוצת דלק ובלאקרוק יקימו ביחד חברת תשתיות חדשה

עפ"י מכתב הכוונות שנחתם, החברה החדשה תרכוש מאיתקה, במסגרת הסכם מכירה והשכרה, חלק ממתקני ההפקה שלה, על בסיס שווי מוערך של 875 מיליון דולר עד 1.05 מיליארד דולר

אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה
אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה

איתקה, חברה בת של קבוצת דלק , חתמה במהלך סוף השבוע על מכתב כוונות עם חברת השקעות בינלאומית, בשמה ובשם קרנות המנוהלות על-ידיה, לשיתוף-פעולה בהקמתה של חברת תשתיות חדשה. ככל הידוע מדובר בקרן של גוף ההשקעות האמריקאי בלאקרוק. בקבוצת דלק סירבו לאשר את המידע.

על פי מכתב הכוונות, חברת התשתיות החדשה תרכוש מאיתקה, במסגרת הסכם מכירה והשכרה, חלק ממתקני ההפקה של איתקה, הפועלת בתחום חיפוש והפקת נפט וגז טבעי בים הצפוני, על בסיס שווי מוערך של 875 מיליון דולר עד 1.05 מיליארד דולר. השווי הסופי ייקבע, בין השאר, בהתאם לכמויות ההפקה בפועל ולמבנה המיסוי של חברת התשתיות החדשה. חברת התשתיות תוחזק על-ידי איתקה (40%) ובלאקרוק (60%), ואיתקה תמשיך לשמש מפעיל (operator) של חברות התשתיות החדשה.

עוד נקבע במסגרת מכתב הכוונות כי ככל שכמות ההפקה של התשתיות תגדל מעבר לכמות הנוכחית הידועה, תשולם תמורה נוספת לאיתקה בעד התשתיות שבבעלותה. מכתב הכוונות שנחתם בין הצדדים אינו מחייב, והוא כפוף בין השאר לביצוע בדיקת נאותות של הצדדים ולקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים.

במסגרת מתווה העסקה תחתום איתקה עם חברת התשתיות החדשה שתקום על הסכם מכירה וחכירה, שבמסגרתו תרכוש חברת התשתיות מאיתקה את הבעלות על שתי פלטפורמות הפקה בים הצפוני, שנמצאות בבעלותה של איתקה: ה-1-FPF, מתקן ההפקה הצף הנמצא סמוך לשדה סטלה (Stella), ומתקן ההפקה, האחסון ופריקת הנפט הנמצא בסמוך לשדה קפטן (Captain), שבו מחזיקה איתקה ב-85%.

עוד נמסר מקבוצת דלק, כי בכוונת הצדדים לבחון אפשרות להכניס לחברת התשתיות נכסים נוספים בעתיד, מעבר לנכסים הנרכשים מאיתקה, לצורך מקסום ויצירת ערך נוסף לחברת התשתיות החדשה, לרבות מתקנים שבבעלות חברת ההשקעות. מניית קבוצת דלק הגיבה להודעה בעלייה קלה. עם זאת, בשנה האחרונה רשמה המניה ירידה של 27%, על רקע ירידה חדה במחיר הנפט בעולם, ושווי הקבוצה הצטמק לכ-5.4 מיליארד שקל.

בנובמבר האחרון השלימה קבוצת דלק, באמצעות איתקה, את עסקת הענק מול שברון, שבמסגרתה רכשה איתקה בכ-2 מיליארד דולר עשרה נכסי גז ונפט מפיקים במרכז הים הצפוני (אזור הפעילות של איתקה), תשתית הולכה ואחסון הכוללת צנרת ואסדות קידוח וצוות עובדים שעבד בשברון. העסקה הקפיצה בכמה דרגות את היקף פעילותה של איתקה, שיש לה כיום 18 אתרי נפט, עם יכולת הפקה של 75-70 אלף חביות ביום.

עוד לפני השלמת העסקה, וגם בחודשים האחרונים, חזרו ראשי דלק והדגישו כי בכוונת הקבוצה לפצל את הפעילות לשתי חברות (חברת תשתיות אנרגיה וחברת הפקה), לקראת הנפקה אפשרית של הפעילות, או חלקה, בבורסת לונדון.

בכנס שערכה בשבוע שעבר דלק, אמר בין השאר מנכ"ל הקבוצה עידן וולס, כי "אנחנו רוצים להכין את איתקה להנפקה בלונדון ב-2020, ולהוציא את ההנפקה לפועל כשהשווקים יהיו מוכנים. בחרנו שני בנקים שיובילו את ההנפקה: HSBC ו-BNP פאריבה. מתחת לאיתקה נקים חברה בת, שתחזיק את כל התשתיות של איתקה, ונבחן להכניס אליה שותפים".

לדבריו, "לאיתקה EBITDA מוערך של 1-0.9 מיליארד דולר ב-2020, עם מגן מס של 2.4 מיליארד דולר. ב-2020 איתקה כבר גידרה 80% מהתפוקה שלה, וגם ב-2021 איתקה השלימה גידורים של 60% מהתפוקה. אנחנו מעריכים כי ב-2020 איתקה תחלק לקבוצת דלק 200-150 מיליון דולר, ללא קשר להנפקה שלה".