ברקזיט | דעה

דעה: האיחוד האירופי ימשיך להיות שותף גלובלי אמין, גם לאחר הברקזיט

עלינו לזכור כי האיחוד האירופי ובריטניה קשורים היסטורית, גיאוגרפית, תרבותית, ערכית ועקרונית - והשותפות העתידית שלנו צפויה לשקף את הקשרים האלה • שר החוץ של האיחוד האירופי וראש צוות המו"מ על הסכם הברקזיט מטעמה בטור מיוחד ל"גלובס"

חגיגות הברקזיט בלונדון  / צילום: רויטרס
חגיגות הברקזיט בלונדון / צילום: רויטרס

לפני תשעה ימים, ב-31 בינואר 2020, עזבה בריטניה את האיחוד האירופי. איבדנו בת משפחה. היה זה רגע עצוב עבורנו, אזרחי אירופה - ואכן, גם עבור אזרחים בריטים רבים.

ובכל זאת, כיבדנו תמיד את החלטתם הריבונית של 52% מציבור הבוחרים הבריטי, וכעת אנו מביטים קדימה, לתחילתו של פרק חדש ביחסינו.
אם מניחים את הרגשות בצד, ה-1 בפברואר 2020 הפך להיות יום היסטורי, אך גם נטול דרמות. זאת בעיקר בזכות הסכם הפרישה, שעליו ניהלנו משא-ומתן עם בריטניה, שאיפשר לנו להבטיח "ברקזיט מסודר", ומפחית, לפחות לפי שעה, את השיבושים עבור האזרחים, העסקים והמינהלים הציבוריים שלנו; וכן, גם את חייהן של השותפות הבינלאומיות שלנו.

במסגרת הסכם זה, הסכימו האיחוד האירופי ובריטניה על תקופת מעבר, לפחות עד סוף שנת 2020, שבמהלכה תמשיך בריטניה להשתתף באיחוד המכסים ובשוק היחיד של האיחוד האירופי, ולהחיל על עצמה את חוק האיחוד האירופי, גם אם אינה חברה באיחוד. כמו כן, במהלך תקופה זו תמשיך בריטניה לפעול לפי ההסכמים הבינלאומיים של האיחוד האירופי, כפי שהבהרנו לשותפות הבינלאומיות שלנו.

לפיכך, קיימת מידה של המשכיות עם תחילתה של תקופת המעבר. לנוכח גודל המשימה, זה לא היה עניין של מה בכך. בעזיבתה את האיחוד האירופי, פורשת בריטניה אוטומטית, מכנית ומשפטית ממאות הסכמים בינלאומיים שנקבעו על-ידי האיחוד האירופי או מטעמו, למען המדינות החברות בו בנושאים שונים ומגוונים, כמו סחר, תעופה, דיג ושיתוף-פעולה אזרחי בתחום הגרעין.

כעת, עלינו לבנות שותפות חדשה בין האיחוד האירופי לבריטניה. העבודה על כך תחל בעוד מספר שבועות, מיד לאחר ש-27 מדינות האיחוד יאשרו את המנדט לניהול משא-ומתן המוצע על-ידי הנציבות האירופית. במו"מ ייקבעו התנאים המחייבים והשאיפות שלנו להשגת השותפות ההדוקה ביותר האפשרית עם מדינה שתישאר בעלת ברית, שותפה וידידה שלנו.

האיחוד האירופי ובריטניה קשורים על-ידי היסטוריה, גיאוגרפיה, תרבות, ערכים ועקרונות משותפים, כן אמונה חזקה ברב-צדדיות המבוססת על כללים. השותפות העתידית שלנו תשקף את הקשרים האלה ואת האמונות המשותפות שלנו. ברצוננו להרחיק הרבה מעבר לנושאי סחר, ולהמשיך לפעול יחד בנושאי ביטחון והגנה, תחומים שבהם צברה בריטניה ניסיון ונכסים, ושהדרך הטובה ביותר לנצלם היא כחלק ממאמץ משותף. בעולם של אתגרים גדולים ושינויים, עולם של סחרור ומעברים חדים, עלינו להיוועץ זה בזה ולשתף פעולה, הן באופן דו-צדדי והן בפורומים אזוריים וגלובליים חשובים, כמו האו"ם, ארגון הסחר העולמי, נאט"ו ומדינות ה-G20.

זו אולי קלישאה, אך האמת הבסיסית היא שהאתגרים הגלובליים של היום - החל משינויי האקלים ועד פשעים מקוונים, טרור ואי-שוויון - מצריכים מענה קולקטיבי. ככל שבריטניה תוכל לעבוד באופן צמוד עם האיחוד האירופי ויחד עם שותפות מכל העולם, כך יגדלו סיכויינו לתת מענה אפקטיבי לאתגרים אלה.

בליבו של פרויקט האיחוד האירופי עומד הרעיון שאנו חזקים יותר יחדיו; שצירופי משאבינו והיוזמות שלנו הם הדרך הטובה ביותר להשגת מטרות משותפות. הברקזיט לא ישנה זאת, אנו, 27 חברות, נמשיך לקדם פרויקט זה. יחד, ימשיכו 27 המדינות החברות באיחוד ליצור שוק יחיד הכולל 450 מיליון אזרחים, ויותר מ-20 מיליון עסקים. יחד, נישאר גוש הסחר הגדול ביותר בעולם.

יחד, כ-27 חברות, אנו עדיין התורמים הגדולים ביותר בעולם לסיוע למי שצריך. השותפות שלנו יכולות להיות סמוכות ובטוחות שנישאר נאמנים לסדר יום שאפתני ומרחיק לכת - בין שמדובר במסחר ובהשקעות, בפעולות למען האקלים, בטכנולוגיות דיגיטליות, בקישוריות, ובין שבביטחון ובמאבק בטרור, בזכויות אדם ודמוקרטיה, בהגנה ובמדיניות חוץ.

נמשיך למלא את מחויבויותינו. נמשיך לקיים הסכמים הקושרים אותנו לשותפות הבינלאומיות שלנו, ונמשיך לפתח מסגרות לשיתוף-פעולה רב-צדדי בכל העולם. גם יחסי הסחר בין האיחוד-האירופי לישראל ימשיכו להיות חזקים כתמיד. האיחוד האירופי ימשיך להיות שותף שתוכלו לתת בו אמון, מגן מוצק של רב-צדדיות המבוססת על כללים, הפועל עם השותפות שלנו להפוך את העולם לבטוח ולהוגן יותר. 

הכותבים הם שר החוץ של האיחוד האירופי, וראש צוות המו"מ על הסכם הברקזיט מטעם האיחוד