הכול שפיר: האחים שפירא השלימו מימושי מניות בהיקף של 800 מיליון שקל מאז ההנפקה

ארבעת האחים ניצלו את מחיר השיא של מניית שפיר הנדסה כדי לממש נתח נוסף תמורת 200 מיליון שקל • נותרו עם החזקה של 60% מהמניות בשווי של 5.6 מיליארד שקל

שפיר הנדסה / צילום: מצגת החברה
שפיר הנדסה / צילום: מצגת החברה

ארבעת האחים שפירא מנצלים את רמות השיא שבהן נסחרת מניית שפיר הנדסה  שבשליטתם למכירת נתח מהחזקותיהם בחברה בתמורה כוללת של כ-200 מיליון שקל - כרבע מהסכום לכל אחד מהארבעה. שפיר עדכנה אמש על מכירת המניות, שנעשתה מחוץ לבורסה, וכללה בסך הכול כ-2% מהון החברה - כ-0.5% כל אחד (1.9 מיליון מניות).

המכירה בוצעה לפי מחיר מניה של כ-26 שקל - דומה לשווייה הבוקר, וזאת אחרי שמתחילת השנה טיפסה בכ-25%, השלימה קפיצה שנתית של כ-115% שכאמור, הובילה אותה להיסחר ברמות שיא, המשקפות לחברה שווי נוכחי של כ-9.5 מיליארד שקל.

במהלך החודש שעבר קפצה מניית שפיר הנדסה באחד מימי המסחר בכ-12%, אחרי שהחברה עדכנה על זכייה (יחד עם שותפה) במכרז של משרד הביטחון לתכנון, הקמה והפעלת מרכזי הספקה עבור צה"ל, בהיקף של כ-5.5 מיליארד שקל.

מניית שפיר הנדסה החלה להיסחר בבורסה לפני כחמש שנים, בסוף שנת 2014, ומאז השלימה זינוק של יותר מ-400% בערכה. עם המכירה הנוכחית, משלימים ארבעת האחים מימושים בסכום מצטבר המתקרב ל-800 מיליון שקל מאז הונפקה החברה לפני כחמש שנים. זאת, בנוסף לשכרם הנדיב של האחים בחברה, שעלותו המצרפית עומדת כיום על כ-18 מיליון שקל בשנה, ואשר הצטברה למעל 50 מיליון שקל מאז ההנפקה.  

בעקבות המכירה הנוכחית, החזקתם המצרפית של ארבעת האחים שפירא בשפיר הנדסה מסתכמת בכ-60% - עם קצת יותר מ-15% לכל אחד מהם, בשווי שוק נוכחי של כ-1.4 מיליארד שקל (סך-הכול 5.6 מיליארד שקל לארבעתם).

את המימוש הקודם של מניות החברה שבשליטתם, ביצעו האחים שפירא בסוף 2018, כשמכרו 5.5% ממניותיה בתמורה כוללת של כ-220 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 11.5 שקל. במהלך 2017 מכרו שיעור דומה מהחזקותיהם תמורת כ-215 מיליון שקל, לפי מחיר מניה דומה ובסוף 2016 מכרו כ-5% ממניות שפיר הנדסה תמורת כ-150 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של קצת יותר מ-8 שקלים.

כך צברו ארבעת האחים שפירא
 כך צברו ארבעת האחים שפירא

בנובמבר האחים שדרגו את תנאי העסקתם

שפיר הנדסה מחלקת את פעילותה לארבעה תחומים מרכזיים: תעשייה, בו היא מייצרת ומספקת חומרי גלם שונים לענפי הבנייה והתשתיות; תשתיות, בו היא מבצעת פרויקטים להקמת תשתיות ומבנים בארץ; זכיינות, עם הפעלה והקמה של פרויקטים; וייזום נדל"ן למגורים.

ארבעת האחים שפירא מחלקים ביניהם את ניהולה של שפיר הנדסה, ומלבד כהונתם כדירקטורים, הראל מכהן כמנכ"ל החברה, ישראל מנהל את תחום התשתיות, גיל את תחום התעשייה וחן את תחום הזכיינות והנדל"ן.

בתפקידים אלה נהנים הארבעה מכמה מיליוני שקלים בשנה כל אחד, ואחרי שעלות העסקתם ב-2018 עמדה על כ-4.5 מיליון שקל לכל אחד, בנובמבר האחרון אישרו בעלי המניות של החברה את הסכמי העסקתם החדשים, שישדרגו את עלות ההעסקה השנתית עד ל-5.5 מיליון שקל לכל אחד.

בפעילותה השוטפת, בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019 הכנסותיה של שפיר נשחקו בכ-10% והסתכמו בכ-2.1 מיליארד שקל, אולם היא הצליחה לשפר את הרווח הנקי שלה לתקופה זו ב-15%, לכ-227 מיליון שקל.

על רקע עליית השווי הנמשכת של החברה, בתחילת 2019 מנייתה נכנסה למדד הדגל של הבורסה - ת"א 35, מהלך שהתאפשר גם בעקבות מכירת נתח ממניות האחים שפירא שהגדילה את שווי החזקות הציבור בחברה.

בימים האחרונים הפך בית ההשקעות אלטשולר שחם להיות בעל עניין בשפיר, עם החזקה של קצת יותר מ-5% מההון, אחרי שהשקיע כ-50 מיליון שקל ברכישת מניות שפיר בבורסה, לפי מחיר מניה של 27 שקל. עוד בין בעלי העניין בשפיר נמנים כלל ביטוח ומגדל, עם החזקה של כ-5% כל אחד, בשווי שוק של כ-470-460 מיליון שקל.

פתאל מגדיל בים התיכון

שינוי החזקות בולט נוסף שנעשה ביום חמישי האחרון התבצע בחברת בתי הדיור המוגן, מגדלי ים תיכון , שם דוד פתאל, הנמנה עם בעלי השליטה בחברה, רכש נתח של כ-2% מההון בהשקעה של כ-30 מיליון שקל, והגדיל את חלקו בחברה לכ-6%.

מהעדכונים של מגדלי הים התיכון עולה כי המוכר בעסקה, שבוצעה מחוץ לבורסה, הוא סגן היו"ר בוריס לוין, הנמנה גם הוא על בעלי השליטה בחברה, ונותר עם החזקה של כ-11.5% מההון.

העסקה, שנעשתה מחוץ לבורסה, בוצעה לפי מחיר מניה של 9.9 שקלים - המשקף הנחה של כ-7% בערכה בעת המכירה. היום קפצה מניית החברה בכ-6%-5% והגיעה לשווי שנע בין 12-11 שקל, מה שהשלים לה זינוק שנתי של יותר מ-90% והוביל אותה להיסחר סביב רמות השיא, דומה לזה שקבעה בנובמבר האחרון. שווי החברה בראשות היו"ר מוטי קירשנבאום הגיע כעת ליותר מ-1.7 מיליארד שקל.