ברמ"י דורשים לבטל מכרז לשדה סולארי ענק בדרום

ברשות מקרקעי ישראל דורשים מאגף החשב הכללי במשרד האוצר לבטל את המכרז מחשש לפגיעה בעתודות החול שבמתחם

עדיאל שמרון, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל / צילום: שלומי יוסף
עדיאל שמרון, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל / צילום: שלומי יוסף

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פנתה לאגף החשב הכללי במשרד האוצר, בבקשה לבטל את פרסום המכרז להקמת והפעלת השדה הסולארי בדימונה, עד לקבלת החלטה עקרונית בנושא בהנהלת הרשות. המסמכים פורסמו לפני כשבועיים, וברמ"י מזהירים, כי הוצאת המכרז לפועל, עלולה לפגוע בכריית חול שאמורה להתבצע במקום, עד כדי יצירת מחסור בחול וייקור עלויות הבנייה.

השדה הסולארי הוא פרויקט תשתיות לאומיות (תת"ל), שמשתרע על כ-3,000 דונם דרומית-מערבית לדימונה. עם הפעלתו הוא עתיד להפוך לתחנת הכוח הסולארית הגדולה ביותר בישראל.

מי שממונה על המכרז להקמת והפעלת השדה הוא איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP (ראשי תיבות של PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIP). החברה הזוכה במכרז תקים את הפרויקט, תיהנה מהרווחים שלו למשך תקופה שתיקבע במכרז, שלאחריה המתקן יעבור לבעלות המדינה - בדומה למכרזים הסולאריים של אשלים שפורסמו בסוף העשור הקודם.

כפי שנחשף ב"גלובס", המכרז אמור לכלול גם את רמ"י, וכאן התגלו בעיות, שכן בשטח קיימים מרבצי חול גדולים. כמותם מוערכת ב-6 מיליון טונות וערכם ב-50 מיליון שקל. מכיוון שלאחר הקמת התחנה לא ניתן יהיה לבצע את הליך כריית החול, גורמים ברמ"י ביקשו לאפשר את הכרייה, טרם ביצוע המיזם הסולארי. מי שמנהל את רמ"י הוא עדיאל שמרון.

במכתב שכתב מנהל מרחב דרום של רמ"י ערן ראובני למרמלשטיין הוא כותב כי "הופתענו לגלות דרך אמצעי התקשורת אודות פרסום מסמכי המידע המוקדם למכרז שבנדון, וזאת ללא כל תיאום עם רמ"י". עוד כתב ראובני כי נושא חשוב לא פחות מנושא תחנת הכוח הסולארית הוא "אבטחת אספקת חול לבנייה ותשתיות".

ראובני ממשיך וכותב, כי המכרז לכריית החול הוצא בתיאום עם החשכ"ל, וכי הנושא זה היה מוכר למרמלשטיין, במיוחד כשעיריית דימונה הגישה תביעה לבית המשפט, שבו היא דורשת מהיזם לשלם לה ארנונה, "הליך שגם בו אתם מעודכנים", ציין ראובני.

"פרסום מכרז המתקן הסולארי ללא תיאום עימנו מקבע מסמרות וסותם את הגולל על אפשרות לבחון חלופות לשם מיצוי עתודות החול. למותר לציין את הנזק הרב שייגרם למשק הישראלי באי ניצול עתודות חול אלו, ולא רק מן הטעם של קבלת תמלוגים לקופת המדינה, אלא בהיבט של ייקור עלויות הבנייה והתשתית בשל מחסור בחול".

ראובני סיכם את מכתבו וביקש ממרמלשטיין ומאגף החשב הכללי לחזור בהם מפרסום המכרז, עד קבלת החלטה עקרונית בעניין בהנהלת רמ"י. 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הקצאת הקרקע לפרויקט השדה הסולארי בדימונה תואמה מול רמ"י ולפני כחודשיים אף סוכם עם המחוז על נוסח סופי להסכם ההקצאה. במסגרת זו, תואמו לוחות הזמנים בין הצדדים כך שניתנה הארכה במועדי מכרז כריית החול לבקשת רמ"י ליום 31.11.2021, כך שכריית החול אמורה להסתיים לפני מסירת הקרקע לזוכה במכרז הסולארי לפי לוחות הזמנים של המכרז. כזכור מדובר במכרז הסולארי הגדול ביותר במדינת ישראל, אשר לראשונה צפויה להשתלב בו טכנולוגיה של אגירת חשמל שיכולה לשנות את פני משק החשמל בישראל".