רוכבת על ענן: מה הפך את חברת VMware להשקעה מעניינת?

חברת VMware, שמחזיקה במעמד מוביל בשוק הווירואליזציה הצומח, ביצעה לאחרונה מספר רכישות המרחיבות את מגוון פתרונותיה בתחום הענן • השילוב הזה, יחד עם המכפיל הנמוך יחסית, הופך אותה למעניינת להשקעה

מייקל דל / צילום: רויטרס, BRENDAN MCDERMID
מייקל דל / צילום: רויטרס, BRENDAN MCDERMID

חברת VMware  היא ספקית מובילה של פתרונות תוכנה בתחום הווירטואליזציה (הדמיה) של רשתות תקשורת ארגוניות. פתרונות החברה מאפשרים לארגונים להריץ מספר תהליכים, כולל ניהול מערכות הפעלה ואפליקציות, בתשתית אחידה בסביבה פנים-ארגונית ובסביבת הענן, תוך שימוש בכלי התוכנה לשם חלוקת שרתים למספר "מכונות וירטואליות".

פתרונות אלה יוצרים ללקוחותיה חיסכון משמעותי בהוצאות קפיטליות ותפעוליות והשגת יעילות מירבית בתהליכים עסקיים. החברה נסחרת בשווי שוק של כ-65 מיליארד דולר, והיא אחת מחברות התוכנה המובילות מבחינת שווי שוק ומחזור הכנסות.

שוב עצמאית

VMware נוסדה ב-1998 ועברה מאז מספר גלגולים. החברה נרכשה ב-2004 על ידי חברת EMC, אז מובילת תחום אחסון מידע (storage) תמורת 625 מיליון דולר, עסקה שהתבררה כהצלחה כבירה, והזניקה את שווייה של הרוכשת באופן משמעותי. בשנת 2016 נרכשה חברת EMC על ידי חברת המחשבים Dell, אשר הפכה לבעלת עניין גם ב-VMWare. חשוב לציין כי בשנת 2007 הנפיקה EMC כ-15% ממניות VMware בהנפקה ראשונית, ומאז נסחרת מניית VMware בתור חברה ציבורית עצמאית, עם גמישות עסקית רבה, לאור הצלחתה בתחום צומח. לחברת VMWare נתח השוק הגדול ביותר בפתרונות וירטואליזציה, והיא נמנית בין חברות התוכנה המובילות, עם מחזור הכנסות שנתי של כ-10 מיליארד דולר עם שיעורי צמיחה דו-ספרתית בהכנסות, לצד רווחיות גבוהה (שיעור רווח גולמי של 85% ורווח תפעולי של כ-30%) ותזרים מזומנים חזק (כ-4 מיליארד דולר בשנה). החברה נהנית ממעבר מואץ של ארגונים לסביבת הענן ומרחיבה באופן משמעותי את קשת פתרונות הווירטואליזציה.

לאחרונה ביצעה VMware מספר רכישות המרחיבות את מגוון פתרונותיה בתחום הענן, בנוסף לתחום תוכנת הווירטואליזציה המסורתי, כולל רכישת חברת הענן Pivotal וחברת הסייבר Carbon Black ובכך ממוצבת היטב על מנת לספק את כל קשת דרישות לקוחותיה ולחזק את מעמדה התחרותי בשוק. המעבר המואץ של ארגונים לסביבת הענן צפוי להיטיב עם פעילות החברה בתחום התוכנה כשירות (SaaS), שצומח בקצב שנתי של כ-40% וצפוי להכפיל את נתחה מסך הכנסות החברה מכ-13% כעת לכ-25% בשנתיים הקרובות, ובכך להוביל להאצה בקצב הצמיחה הכולל של VMWare. בנוסף, בסוף 2019 הודיעה חברת VMWare על סדרת יוזמות בתחום הענן, שנועדות לשלב את פתרון הווירטואליזציה המסורתי vSphere עם פתרונות חדשניים של פיתוח אפליקציות בסביבת הענן, זאת על מנת לחזק את מעמדה התחרותי בשוק הענן המתחדש בהתמדה.

עם גוגל ומיקרוסופט

חברת VMware מחזיקה במעמד מוביל בשוק הווירטואליזציה הצומח, שנהנה ממעבר לענן, ממעבר לרשתות ארגוניות מבוססות תוכנה ומהפופולריות הגוברת של הענן ההיברידי, המשלב את התשתית הארגונית המסורתית (on-premise) עם תשתית הענן הפרטי והציבורי.

החברה שהניבה בעבר את מרבית הכנסותיה משוק on-premise המסורתי, החלה בשנים האחרונות במהלך ההתקדמות לשוק הענן, הן באמצעות פיתוח פנימי ורכישות והן בזכות שיתופי פעולה אסטרטגיים עם AWS (חטיבת הענן של אמזון), מיקרוסופט וגוגל, שלוש השחקניות המובילות בשוק שירותי הענן.

למרות זאת, פוטנציאל להאצה בקצב הצמיחה כתוצאה ממעבר לענן אינו משתקף לדעתנו בתמחור מניית VMware, הנסחרת במכפיל רווח של 22 ובמכפיל תזרים מזומנים של 15 לתחזית השנה הבאה (שנת 2021 הפיסקלית המקבילה ל-2020 הקלנדרית), זאת בהשוואה למכפיל רווח של 30 ומכפיל תזרים מזומנים של 25 בקרב חברות תוכנה בעלות שיעורי צמיחה דומים, ואף נמוך מתמחורה ההיסטורי של VMware. בכך אנו רואים את מניית VMware כאחד מרעיונות ההשקעה האטרקטיביים לשנת 2020 במגזר התוכנה, ומדרגים אותה בהמלצת Outperform עם מחיר יעד של 200 דולר, בהתבסס על מכפיל 20 לתחזית FCF לשנת 2021 הפיסקלית, עדיין בדיסקאונט לממוצע הענפי. 

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם