שיחות ראשונות על מיזוג וולוו לתוך ג'ילי אוטומוביל הסינית

אם התוכנית למיזוג שתי ענקיות הרכב תאושר, החברה המשותפת תירשם למסחר בהונג קונג ואולי גם בשטוקהולם • הדיונים הם ראשוניים, אך הם צפויים להסתיים בסוף השנה

לי שופו, בעלי חברת Geely ומנכ"ל וולוו, האקן סמואלסון / צילום: AP Photo, AP
לי שופו, בעלי חברת Geely ומנכ"ל וולוו, האקן סמואלסון / צילום: AP Photo, AP

המיליארדר הסיני, לי שופו, מנהל שיחות על מיזוג חברת וולוו  קארס לתוך ג'ילי אוטומוביל. לפי בכירים בג'ילי (Geely), הדיונים הם ראשוניים, אך הם צפויים להסתיים בסוף השנה. גם וולוו השבדית (במקור) וגם ג'ילי הן בבעלות קרן ההשקעות של לי, ז'ג'יאנג ג'ילי הולדינג גרופ, אך הן מתנהלות נפרד. אם התוכנית של לי תאושר, החברה המשותפת תירשם למסחר בהונג קונג ואולי גם בשטוקהולם. אם המהלך יקרום עור וגידים, המיזוג יצור את יצרנית הרכב הסינית העולמית הראשונה.

לי דיבר פעמים רבת על שאיפתו ליצור מעצמת רכב סינית בפריסה עולמית, עם מודל ארגוני דומה לזה של פולקסווגן, בעלת האסטרטגיה של מותגים רבים תחת מטריה אחת. רה-ארגון כזה יכניס את וולוו וג'ילי לניהול משותף, ויכלול גם את יצרנית הרכב הסינית-שבדית Lynk, את חברת רכבי החשמל פולסטאר של וולוו ואת יצרנית מכוניות הספורט הבריטית לוטוס. לי מחזיק גם ב-10% מדיימר הגרמנית, יצרנית מכוניות מרצדס בנץ.

לחברת הרכב החדשה, אם תקום, יהיו מפעלי ייצור ומכירות בסין, ארה"ב ואירופה. בשנה שעברה ייצרו וולוו וג'ילי ביחד כ-2.6 מיליון מכוניות. מניית ג'ילי אוטומוביל ננעלה אתמול (ב') בעלייה של 1.5% בבורסת הונג קונג. "הרבה דברים לא ידועים בנקודה זו - למשל הערך שמקבלת וולוו קארס כשהיא מועברת לבעלות ג'ילי - אבל בהיבט המבני אנחנו חושבים שג'ילי הופכת לנכס אטרקטיבי יותר", כתבו אנליסטים בחברת הברוקרים ברנסטין ריסרץ'.

לא ברור כמה וולוו שווה היום. לי קנה אותה מפורד מוטור ב-2010 בכ-1.8 מיליארד דולר, מאז היא הפכה לחברה רווחית עם עלייה במכירות באירופה, סין וארה"ב. תוכניותיה רישום נפרד למסחר הושעו ב-2018.

ג'ילי אוטו רשומה למסחר בהונג קונג ושווי השוק שלה הוא כ-16 מיליארד דולר ארה"ב.

לא ברור מי ינהל את החברה המאוחדת. הקאן סמואלסון, המנכ"ל שביצע את המפנה העסקי החיובי בוולוו וניצח על התרחבותה העולמית, הוא בן 67. החוזה שלו לשלוש שנים צפוי להסתיים ב-2022.