גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע הצדיק נציב התלונות על שופטים תלונה נגד נשיאת השלום, ואיך זה קשור לאפי נוה?

נציב תלונות הציבור על השופטים, אורי שהם, הצדיק את התלונה של עו"ד חיים שטנגר נגד נשיאת השלום מרכז, השופטת עינת רון, שנמנעה מלתת החלטות בבקשותיו • הבקשה נגעה לביטול פסק דין של השופט רפי ארניה משום שלא גילה על קשריה של אשתו ללשכת עוה"ד

השופטת עינת רון / צילום: איל יצהר
השופטת עינת רון / צילום: איל יצהר

"ניתן להבין את תחושת חוסר האונים שהביע עו"ד ד"ר חיים שטנגר בתלונתו על התנהלותה של השופטת עינת רון בעניינו" - כך קבע נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט בית המשפט העליון (בדימוס) אורי שהם, שמצא כמוצדקת את התלונה נגד השופטת רון, נשיאת בית המשפט השלום מרכז, אשר נמנעה במשך חודשים ארוכים מלתת כל החלטה בבקשות חוזרות ונשנות שהגיש שטנגר. בקשותיו של שטנגר הוגשו במסגרת תביעה לביטול פסק דין שנתן שופט אחר מבית המשפט השלום בראשון-לציון הכפוף לרון, השופט רפי ארניה, בנסיבות שיפורטו בהמשך.

בבסיס התלונה ניצבה פרקטיקה לא שגרתית, שלא לומר מוזרה, מצדה של הנשיאה רון, אותה כבר פרסמנו בעבר ב"גלובס". כך למשל, רון הטילה חיסיון גורף על התביעה שהגיש שטנגר, אך נמנעה מלהתייחס באופן כלשהו לבקשתו של שטנגר להסירו. בצר לו הגיש שטנגר לא פחות מחמש בקשות למתן החלטה בבקשתו להביא לביטול החיסיון על התיק, אך גם אלה לא זכו לכל התייחסות מצדה של הנשיאה. הצעד הבא שנקט שטנגר היה הגשת עתירה לבג"ץ, והנה מספר שעות בלבד לאחר מכן נאותה הנשיאה רון לתת החלטה בבקשותיו של שטנגר והסירה את החיסיון על התיק באופן חלקי, באופן שייתר את העתירה והביא לדחייתה.

ואולם גם לאחר "סאגת" ההימנעות ממתן החלטה והעתירה לבג"ץ בעניין, הנשיאה רון לא חדלה מהפרקטיקה האמורה. שטנגר הגיש חמש בקשות שונות, בהפרש של בין שבוע ל-10 ימים, לקביעת מועד לקיום קדם-משפט, אך גם באלה לא ניתנה כל החלטה. רצף המקרים האמורים הוביל את שטנגר לדרוש מהנשיאה רון לפסול את עצמה מלטפל בתיק. אך גם מבקשה זו ומבקשה למתן החלטה התעלמה תחילה הנשיאה רון. 

עוד חיים שטנגר/ צילום: שלומי יוסף

כמו במקרה הראשון, שבו נאותה הנשיאה רון לקבל החלטה בתיק רק אחרי ששטנגר פנה לבג"ץ, גם במקרה זה תגובתה של הנשיאה רון הגיעה רק לאחר ששטנגר פנה לגורם בכיר אחר, הפעם לנציב התלונות על השופטים, השופט שהם. לאחר הגשת התלונה על התנהלותה לנציב, נאותה הנשיאה לשחרר את החלטתה בבקשת הפסלות. בהחלטה היא אומנם ציינה כי במקרה זה "אין חשש למשוא-פנים" וסירבה לפסול את עצמה, אולם הודיעה כי בכוונתה להעביר את הדיון לבית המשפט השלום ברמלה.

כך קרה שאף שהתביעה של שטנגר הוגשה כבר לפני למעלה משנה - עדיין לא התקיים בה כל בירור לגופו של עניין. כעת, משעבר התיק לבית המשפט השלום ברמלה, נקבע תאריך לדיון קדם-משפט ראשון בתיק, שייערך בחלוף 14 חודשים מיום הגשת התביעה.

תגובתה של הנשיאה רון לתלונה לא סיפקה מענה קונקרטי להתנהלותה הבלתי שגרתית. היא אישרה בפני הנציב כי "חל שיהוי במתן ההחלטות בתיק", ותלתה זו בכך שלתיק יש "רקע ונסיבות מיוחדות וחריגות". בכך כיוונה כנראה הנשיאה לעובדה שהתביעה שהגיש שטנגר היא תביעה לביטול פסק דין אשר דחה תביעה קודמת שהגיש שטנגר נגד לשכת עורכי הדין, כשהשופט שישב בדין, רפי ארניה, לא גילה כי אשתו עו"ד סוזי עוזסיני-ארניה נושאת בתפקיד בלשכה ונחשבת לדמות מרכזית במחנה של מי שעמד באותם ימים בראשה, עו"ד אפי נוה.

הנציב שהם קיבל כאמור את תלונתו של שטנגר וקבע כי "ניתן להיווכח שבמהלך ההליך התמהמהה הנשיאה רון מלתת החלטות בבקשות שהגיש שטנגר, כאשר בחלק מן ההחלטות לא ניתנה החלטה כלל". שהם ציין כי הוא לא מצא להטיל ספק בעמדת הנשיאה רון, שלפיה מדובר בתביעה "בעלת רקע ונסיבות מיוחדות וחריגות", אך הדגיש גם כי "אין בכך כדי להצדיק את התנהלותה".

מדוברת הרשות השופטת נמסר בתגובה: "אכן הטיפול בתביעה זו השתהה, בין היתר עקב הרגישות שבה, כיוון שהיא כללה גם נושאים שחסו תחת צו איסור פרסום. מן הראוי לציין כי הנציב הוסיף והתייחס בהחלטתו לכך שמדובר בנסיבות מיוחדות וחריגות. בנסיבות אלה לא נמצא מקום לטיפול נוסף". 

אורי שהם / צילום: יוסי צבקר

בני הזוג ארניה והקשר לאפי נוה

התיק שבו התנהלה הנשיאה רון באופן לא שגרתי הוא אכן - כפי שציינה בפני הנציב שהם - תיק בעל נסיבות חריגות, ודווקא בשל כך ההתנהלות שהשופטת הפגינה מעוררת תמיהה רבה עוד יותר.

ראשיתו של הסיפור ב-2014, אז הגיש שטנגר תביעה נגד ועדת האתיקה במחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, בטענה כי פרקליט הוועדה הוציא את דיבתו. ב-2017 נדחתה תביעתו של שטנגר בידי שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, רפי ארניה.

אלא שבשלהי שנת 2018 ותחילת שנת 2019 התרבו פרסומים על הקשר שבין זוגתו של השופט ארניה, עו"ד סוזי עוזסיני-ארניה, לבין המחנה של מי שכיהן אז כיו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה. לכן הגיש שטנגר תביעה נוספת באמצעות עו"ד אורי פנטילט, שבה ביקש לבטל את פסק הדין של השופט ארניה, זאת בטענה כי השופט ארניה לא גילה בעת שדן בתביעת שטנגר נגד ועדת האתיקה במחוז תל-אביב של הלשכה, כי רעייתו נושאת בתפקיד בלשכת עורכי הדין.

עו"ד עוזסיני-ארניה, אשתו של השופט רפי ארניה, שימשה בהתנדבות בתפקידים בלשכת עורכי הדין משנת 2011. תפקידה האחרון היה יו"רית משותפת של ועדת החקיקה לעניינים פליליים בלשכה. בין יתר הטענות שהעלה שטנגר בתביעתו לביטול פסק הדין, הוא הפנה לתחקיר שפרסם העיתונאי גור מגידו בעיתון "דה מרקר", שחשף כי עוזסיני-ארניה, הנשואה כאמור לשופט ארניה, אירחה בביתה אירוע הרמת כוסית לראש השנה, שבו השתתף גם נוה. כל זאת, בזמן שמועמדותו של ארניה לקידום משופט בית המשפט שלום לשופט מחוזי עמדה לפתחה של הוועדה לבחירת שופטים בתקופה שבה נוה היה חבר בה. לבסוף מינתה הוועדה מועמדים אחרים לבית המשפט המחוזי. 

עוד כתבות

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: משרד האוצר האמריקאי אישר סנקציות חדשות על איראן

באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל חברת הרובוטיקה הצבאית: "רחפנים הם לא העתיד רק של מלחמות. הם יזלגו גם לחיים"

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסך גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?