עוד הצלחה לקרן פימי: מוכרת את מפעלי חמצן וארגון לענקית גזים תעשייתייים מארה"ב ב-575 מיליון שקל

פימי מחזיקה ב-51% בחברה הנמכרת, והיא צפויה להחזר של פי 2.5 על השקעתה מלפני כארבע שנים • החברה הרוכשת Air Products & Chemicals נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 55.7 מיליארד דולר

ישי דוידי / צלם: איל יצהר
ישי דוידי / צלם: איל יצהר

בזמן שקרן פימי יוצאת לגיוס של 1.2 מיליארד דולר לקרן השביעית שלה, היום נודע על עוד אקזיט של הקרן - של השקעה שבוצעה בקרן החמישית. פימי מוכרת את חברת מפעלי חמצן וארגון לחברה האמריקאית Air Products & Chemicals תמורת כ-575 מיליון שקל. חלקה של קרן פימי בחברה הוא 51%, ואת יתרת המניות מחזיקים בעלי מניות פרטיים רבים.

החברה הרוכשת, הנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 55.7 מיליארד דולר, היא יצרנית של גזים וכימיקלים המיועדים לתעשיות מגוונות, ויש לה כבר פעילות משותפת בישראל עם מפעלי חמצן וארגון. חברת מפעלי חמצן וארגון היא היצרן והמשווק הגדול בישראל של גזים תעשייתיים - חמצן, חנקן, ארגון, הליום ועוד.

פימי נכנסה להשקעה במפעלי חמצן וארגון ב-2015. לחברה האמריקאית יש כיום פעילות קטנה מאוד בשוק הישראלי, והציפייה היא שהרכישה תפתח למפעלי חמצן וארגון הזדמנויות צמיחה חדשות.

המכירה משקפת לפימי החזר של פי 2.5 על השקעתה. ההשקעה הראשונית בוצעה כשפימי רכשה 51% מהחברה ב-180 מיליון שקל, אבל למעשה, ההשקעה היתה נמוכה יותר, משום שהחברה חילקה דיבידנד מייד עם כניסתה של פימי. לאורך התקופה חילקה החברה דיבידנדים בסך כ-135 מיליון שקל. בסופו של דבר, הרווח של פימי מהעסקה הוא כ-180 מיליון שקל.

החברה האמריקאית רוכשת את מלוא הבעלות על החברה מידי פימי ובעלי המניות הפרטיים. כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", בחברה יש מספר דו-ספרתי של בעלי מניות, בני הדור השני והשלישי של מייסדי החברה, ועמם נמנים בני משפחת חרל"פ (יבואני הרכב), מילר, סלמניק ולוי. כל אלה מכרו ב-2015 חלק מהחזקותיהם לפימי, אבל נותרו עם החזקה בחברה, וכעת מוכרים את החזקותיהם יחד עם פימי.

מיזוג של שבע חברות גזים ותיקות

ההיסטוריה של מפעלי חמצן וארגון מתחילה עוד בימיו הראשונים של היישוב העברי בארץ ישראל. החברה הוקמה כמיזוג של שש חברות גזים תעשייתיים ותיקות, ובהמשך צורפה אליהן חברה שביעית. ב-1960 הוקמה החברה המאוחדת, שריכזה בהדרגה את פעילות הייצור, השיווק וההפצה של שבע חברות האם. 

החברה משרתת כיום מאות לקוחות, ובהם גופים מובילים בכל ענפי המשק: הייטק, מזון, מתכת, תרופות, אלקטרוניקה, כימיה, זכוכית, גומי ופלסטיקה, תעשיות הביטחון והתעופה, המגזר החקלאי, תעשיית המיחזור ועוד, וכן בתי חולים, אוניברסיטאות ומעבדות מחקר.

בעשור האחרון השקיעה מפעלי חמצן וארגון בהקמת מפעלים חדשים להפרדת אוויר בקרית גת, במגדל העמק ובקיסריה, ואתרי דחיסה חדשים בקיסריה ובמגדל העמק, חלקם בשותפות עם הרוכשת, Air Products. כיום מפעילים מפעלי חמצן וארגון שבעה אתרי ייצור, דחיסה ואחסנה, ממגדל העמק בצפון ועד לרמת חובב בדרום, המעסיקים כ-120 עובדים ומשרתים אלפי לקוחות בכל רחבי המדינה. מנכ"ל החברה הוא אורן ריס.

פימי תשלים השנה גיוס קרן שביעית

קרן פימי, בראשותו של המנכ"ל ישי דוידי, הוקמה ב-1996, ועד היום גייסו הקרנות שלה סכום כולל של 3.2 מיליארד דולר - מחציתו ממשקיעים זרים ומחציתו מישראלים. השלמת הגיוס של קרן "פימי 7", בהיקף של 1.2 מיליארד דולר, מתוכננת עד לדצמבר 2020.

פימי נחשבת לקרן ההשקעות הפרטית הראשונה והגדולה בישראל, עם נכסים מנוהלים של כ-5.5 מיליארד דולר. הקרן נמצאת באופן עקבי בין 10 הקרנות הטובות בעולם, המשיאות למשקיעיהן את התשואות הגבוהות ביותר. הקרן משתמשת בכספים המגויסים לצורך השקעה בחברות ישראליות ובחברות בעלות זיקה לישראל. עד היום השקיעה הקרן בטווח רחב של תחומים ומגזרים, ובהם מרבית ענפי התעשייה, המסחר והשירותים, חברות הייטק, מיד-טק ולואו-טק. 

הקרן רוכשת חברות ומבצעת בהן תהליכי השבחה משמעותיים. עד כה רכשה פימי את השליטה בכ-90 חברות ומימשה כ-60 מהן, בהיקף עסקאות של יותר מ-5.5 מיליארד דולר. פימי נחשבת כיום לגוף התעשייתי הגדול במשק, עם פעילות ב-50 מפעלים בישראל, ולאחד המעסיקים הגדולים בישראל, בזכות 30 אלף העובדים בחברות שתחת שליטתה. כמו כן, מחזיקות החברות שבשליטת הקרן עוד כ-100 מפעלים וחברות ברחבי העולם.

השבוע הודיעה הקרן על גיוס קרן חדשה, פימי 7, כארבע שנים לאחר גיוס קרן פימי 6, שבה גויסו 1.1 מיליארד דולר בביקושים גבוהים. באחרונה דווח על אקזיט צפוי נוסף של הקרן - מכירת גילת לוויינים לקומטק מארה"ב, בעסקת מזומן ומניות בהיקף של 577 מיליון דולר.