שוב: עימות בין שלמה אליהו לבין המנהלים בקבוצת הביטוח מגדל

הפעם מדובר באי-הסכמות בנוגע לזהות מנהל ההשקעות הראשי בקבוצה, וזאת לאחר שיו"ר חברת הביטוח הקודם, עודד שריג, כבר ביקר את בעל השליטה שלמה אליהו על הממשל התאגידי בקבוצה

שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל / צילום: תמר מצפי

כחמישה חודשים וחצי לאחר שרן עוז נכנס לתפקידו כמנכ"ל מגדל , וכשנה לאחר שניר גלעד החל לכהן כיו"ר חברת הביטוח, נוצר עימות חריף חדש ופומבי ביניהם לבין בעל השליטה בקבוצת מגדל, שלמה אליהו.

ככל הידוע, העימות הנוכחי נוגע למהלכים לשינוי מבנה והרכב ההנהלה של החברה שמוביל המנכ"ל החדש בתמיכת היו"ר, ובעיקר בנוגע לזהות מנהל ההשקעות הראשי, אסף שהם, שמונה על-ידי אליהו לאחר שהיה במשך שנים ארוכות מנהל ההשקעות באליהו ביטוח.

בדומה למתיחויות חריגות אחרות שהיו בעבר בין אליהו לבין גורמים בכירים בחברה שבשליטתו, ביחס לרצון של בעל השליטה להתערב בהחלטות ניהוליות בקבוצה, גם הסכסוך הנוכחי הוביל למפגשים במשרדי הרגולטור האחראי, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, משה ברקת.

הזזת נושא משרה דורשת אישור דירקטוריון, כאשר הזזה של מנהל השקעות ראשי היא מהלך דרמטי במיוחד. זאת מאחר שמנהל השקעות הוא זה שאחראי על ניהול הכספים של החברה בתיקי העמיתים והמבוטחים ובתיקי הנוסטרו. במקרה של מגדל מדובר על יותר מ-280 מיליארד שקל. ככל הידוע, הם עדיין לא התפטר ולא פוטר, ועדיין לא הועלה לדירקטוריון החברה שם של מועמד להחליפו. בהקשר זה, ככל הידוע, אליהו הביע את דעתו האישית נגד מהלך שכזה, אך מבחינתו לא נאמרה עמדה סופית - משום שמבחינתו המקום להחלטה כזו הוא רק בדירקטוריון של מגדל.

בחודשים האחרונים הבהיר עוז, שהגיע למגדל מקבוצת בנק דיסקונט, כי בכוונתו לשנות את היקף והרכב הנהלת החברה, ובמסגרת זו הוביל שינויים בקרב חברי ההנהלה, בהם גם כאלה שנוגעים למנהלים שצמחו אצל אליהו, שאישר את הזזתם בישיבת דירקטוריון. מדובר למשל באבי שמאי, שהוצא מהנהלת מגדל והוכפף למנהל אחר.

בצל הדברים הללו, ובגלל הצורך ביישום הוראות משטר ההון הסולבנסי 2 בישראל והפער שיש למגדל ביחס לחברות אחרות בענף, הפיקוח רוצה שהחברה תחזק את הונה. למעשה, הפיקוח רוצה בכך מאז שהחברה חילקה באוגוסט 2019 דיבידנד בהיקף 350 מיליון שקל.

ממגדל נמסר היום (ד') כי "במגדל מדגישים כי תוכניות העבודה החדשות אושרו בדירקטוריון, והחברה ממוקדת בהשגת יעדיה העסקיים להשגת מהפך עסקי מוצלח".

אליהו מחזיק בכ-68.5% ממניות מגדל, והוא יו"ר מגדל החזקות הציבורית ודירקטור במגדל חברה לביטוח. יו"ר מגדל חברה לביטוח הוא ניר גלעד. הוא מונה לתפקיד במקומו של עודד שריג, שכיהן כיו"ר מגדל במשך תקופה קצרה במיוחד ועזב על רקע חיכוכים עם בעל השליטה. עוז הגיע למגדל במקומו של המנכ"ל הקודם דורון ספיר, שעזב את החברה לאחר תקופה קצרה כמנכ"ל.

כששריג הודיע על התפטרותו מדירקטוריון מגדל ביטוח, במה שהיה הפרידה השנייה שלו תוך חודשים מעטים מתפקיד ניהולי בכיר מאוד בקבוצת אליהו-מגדל, הוא התייחס באופן נדיר וחריף במכתב ההתפטרות שלו לממשל התאגידי בקבוצה תחת הבעלים אליהו. או-אז זומן אליהו למשרדי רשות שוק ההון. המינוי של גלעד נתפס ככזה שנעשה בליווי הפיקוח, מתוך רצון להפריד בין בעל השליטה לבין הפעילות היומיומית בחברת הביטוח.

אליהו רכש את השליטה במגדל ביטוח בשלהי 2012 מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית לפי שווי חברה של 5.1 מיליארד שקל. אליהו מחזיק כאמור ב-68.5% ממניות מגדל, ומניות אלה שוות כיום כ-1.94 מיליארד שקל. קבוצת מגדל נסחרת לפי שווי של כ-2.83 מיליארד שקל, בצל ירידות בשער המניה ולאחר שחילקה דיבידנדים לאורך השנים.