חוק סביבתי בגרמניה: אמזון תצטרך לתרום מוצרים חדשים שהוחזרו

החוק שעבר בממשלה הוא חלק מרפורמת "הכלכלה מעגלית" • כ־20 מיליון פריטים שהוחזרו נזרקים לזבל מדי שנה בגרמניה

מחסן לוגיסטי של אמזון בגרמניה./ צילום:  Martin Meissner:  AP
מחסן לוגיסטי של אמזון בגרמניה./ צילום: Martin Meissner: AP

ממשלת גרמניה אימצה הצעת חוק האוסרת על חברות כמו אמזון להשמיד מוצרים חדשים שהוחזרו על-ידי לקוחות בלתי-מרוצים, ומחייבת אותן לראשונה לתרום אותם לנזקקים או למכור אותם במחיר מופחת. מדובר בחלק מ"חוק הכלכלה מעגלית" שהובא הבוקר (ד') לאישור ממשלת גרמניה על-ידי המשרד לאיכות הסביבה, במטרה לצמצם בזבוז משאבים ולהגדיל את שיעור והיקף המיחזור בגרמניה.

תחקיר של הטלוויזיה הגרמנית שפורסם לפני שנה חשף תמונות ממחסן של חברת אמזון, שבו הצטברו אלפי מוצרים חדשים לגמרי, באריזות מקוריות, המיועדים ל"השמדה" - כפי שהיה כתוב עליהם - רק משום שהוחזרו על-ידי לקוחות.

בגרמניה, רוב הרוכשים באינטרנט יכולים להחזיר מוצרים בתוך 14 ימים, ללא צורך בנימוק להחזר, ושיעור גדול מהלקוחות מנצל זאת. בין סך הפריטים המוזמנים באינטרנט, אחד משישה (16%) יוחזר על-ידי הלקוח, לפי נתוני ארגון המנטר את הסחר המקוון בגרמניה. השיעור מזנק ל־50% מכל פריטי הלבוש והאופנה. המשרד לאיכות הסביבה כינה אז את התמונות "שערורייה" וציין כי מדובר ב"בזבוז משאבים עצום".

זו הסיבה שבהצעת החוק החדשה, שגובשה בחודשים האחרונים, הציג המשרד הגרמני מונח משפטי חדש - "חובת דאגה" - שמוטלת על החברות המוכרות את המוצרים, גם אם לא ייצרו אותם. סעיף בחוק מחייב אותן לדאוג לכך שאם המוצרים מוחזרים במצב תקין ואין מניעה מבחינה היגיינית, הם ייתרמו או יימכרו כסוג ב' במחירים נמוכים יותר. לפי מחקר של אוניברסיטת במברג, לפחות 4% מכל המוצרים שמוחזרים לקמעונאיות האינטרנט הגדולות בגרמניה - ביניהן אמזון, "אוטו", ו"צלנדו" - נזרקים מיד לפח האשפה. במספרים, מדובר על כ־20 מיליון פריטים בשנה.

קמעונאיות האינטרנט חלקו על הנתון הזה. האינטרס של החברות, בין השאר, הוא להימנע מיצירת קשר ושליחה יקרה חזרה של המוצרים ליצרנים, בין השאר כי החוזים ביניהם במקרים רבים אינם מאפשרים החזר כספי. כמו כן, החברות מחויבות לשלם את המע"מ גם אם הן תורמות את המוצרים (ולא מוכרות אותו), מה שמביא להן להפסד כספי על כל מוצר - והעדפה להשמיד אותו.

הסעיף החדש, כאמור, הוא חלק משורת סעיפים הנכללים בהצעת החוק - ששמה "חוק הכלכלה המעגלית". היא שמה לה למטרה למנוע בזבוז משאבים בגרמניה על-ידי מניעת השמדת מוצרים, הגברת ההתחשבות במיחזור וניסיון לעודד יצרנים לבנות מוצרים שיחזיקו זמן רב יותר. היא גם כוללת חיוב של המגזר הציבורי בגרמניה להתחשב בסוגיות מיחזור וייצור בעת הזמנת מוצרים, ומנסה להגדיל את שיעור המיחזור (הגדול ממילא) בגרמניה.

הצעת החוק גם מחייבת את חברות הסחר באינטרנט לדווח לממשלה הפדרלית על שיעורי השמדת המוצרים שלהם, והסיבות לכך. היא אושרה היום בצהריים על-ידי הממשלה הגרמנית, ותעבור כעת לאישור הפרלמנט.