כסף בקיר | פודקאסט

"ייתכן שבעתיד מס הרכישה למשקיעי נדל"ן יחזור ל-5%-6%"

האם מס הרכישה שמבריח מישראל משקיעים יישאר תמיד בשיעור של 8%? • מה כולל המושג המעורפל "פחת" במס שבח? • ומה המתכון לשינת לילה טובה בקרב משקיעי נדל"ן בחו"ל? • רשות המסים מגיעה "לכסף בקיר" • האזינו 

שי אהרונוביץ', סמנכ"ל רשות המסים / צילום: איל יצהר, גלובס
שי אהרונוביץ', סמנכ"ל רשות המסים / צילום: איל יצהר, גלובס

שי אהרונוביץ' מגבעת שמואל יודע עליכם הכל. זו לא חכמה גדולה עבור מישהו שמשמש כסמנכ"ל מיסוי מקרקעין ברשות המסים, וחשוף לאוקיינוס של נתונים, אלא שהוא ממש רוצה שתדעו את זה - בעיקר אם אתם משקיעים בחו"ל. "יש משפט שאומר "הרוצה לשקר ירחיק עדותו". אנשים אולי חושבים, שאם הם משקיעים בחו"ל אז רשות המסים פחות יודעת מזה. בשנים האחרונות יש לנו הרבה שיתופי פעולה בחו"ל, כולל עם אירופה, ואנחנו מקבלים מידע על ישראלים שמחזיקים נכסים שמה", הוא מסביר. באותה הנשימה מוסיף אהרונוביץ' "אני ממליץ למי שקונה בחו"ל לדווח פה ולישון טוב בלילה". השיחה עם אהרונוביץ', אותה קיימנו במסגרת פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס, "כסף בקיר", התגלגלה להשקעות בחו"ל, לאור דחיקתם אל מעבר לים של המשקיעים - פועל יוצא מהעלאת מס הרכישה ל-8% ממחיר הנכסים.

האם למדינה יש אג'נדה להבריח מישראל משקיעים?

"אג'נדה נגד משקיעי נדל"ן זה אמירה מרחיקת לכת. אין ספק שכשבאו לבדוק מה גרם לעליית מחירי הדיור בצורה כל כך גדולה מ-2005, נתוני הלמ"ס שמתבססים על נתוני רשות המסים, הראו על גידול ברכישת דירות מגורים על ידי משקיעים", אומר אהרונוביץ' שמבקש להזכיר ימים אחרים. "בתחילת העשור שעכשיו סיימנו אותו, כמות המשקיעים נשקה ל-40 אחוזים מכלל רוכשי הדירות. כשבאו ובחנו מה גרם לעליית מחירים אין ספק שרכישת דירות על ידי משקיעים הייתה אחת הסיבות".

והמדינה רצתה להוריד את מספרם?

"זו הייתה אג'נדה של שר האוצר הנוכחי", הוא אומר ובהמשך מוסיף כי "היה די ברור שברגע שאתה מעלה את מס הרכישה ל-8 אחוזים בעצם, למי שקונה דירה להשקעה, אתה הופך את ההשקעה דווקא בדירת מגורים לספק כדאית. אם אתה מדבר על השקעה בדירות של נניח 1.5 מיליון שקל, או 1.8 מיליון שקל, אתה הופך את המס לכבד". עם זאת בהמשך השיחה מזכיר אהרונוביץ' שההחלטה על העלאת מס הרכישה ל-8 אחוזים ניתנה במסגרת הוראת שעה שתקפה עד סוף 2020. "מה יקרה שהממשלה תצטרך להחליט מה עושים עם זה, אנחנו נראה, יכול להיות שזה יהיה תלוי במצב השוק הדיור ויחזירו את מס הרכישה על דירות נוספות של 5-6 אחוזים שזה למעשה שיעור המס הקבוע".

עקבו אחר הפודקאסט בספוטיפייאפל פודקאסט, גוגל פודקאסט או באפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם