שר האוצר הבריטי התפטר במפתיע בעקבות עימות עם בוריס ג'ונסון

סג'יד ג'וויד התפטר היום במפתיע מתפקידו, בצעד שמטלטל את צמרת הממשלה הבריטית עם תחילת הדיונים מול האיחוד האירופי על אופי היחסים אחרי הברקזיט • לפי דיווח בסקיי ניוז, שר האוצר החדש שימונה יהיה רישי סונאק, המכהן כיום במשרד האוצר הבריטי

שר האוצר הבריטי סג'יד ג'וויד מול ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילומים: AP, רויטרס
שר האוצר הבריטי סג'יד ג'וויד מול ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילומים: AP, רויטרס

שר האוצר הבריטי, סג'יד ג'וויד, התפטר היום (ה') במפתיע מתפקידו, בצעד שמטלטל את צמרת הממשלה הבריטית לקראת תחילת הדיונים מול האיחוד האירופי על הסכמי סחר ואופי היחסים בין הצדדים אחרי הברקזיט.

ג'וויד, שמונה לתפקיד על-ידי בוריס ג'ונסון בחודש יולי האחרון, עם הפיכתו לראש ממשלת בריטניה, הודיע היום על התפטרות מיידית. לפי הדיווחים בבריטניה, הוא נקט צעד זה בעקבות עימות עם ג'ונסון ובמיוחד עם יועצו המשפיע, דומיניק קאמינגס. השניים דרשו כי ג'וויד יפטר את יועציו וימנה לתפקידים שיתפנו את אנשי אמונם. הוא סירב. "אף שר אוצר שמכבד את עצמו לא היה מוכן להיענות לתנאים שכאלה", אמר מקורב לו לתקשורת הבריטית היום בצהריים.

שר האוצר החדש שמונה לתפקיד הוא רישי סונאק (39), שכיהן עד כה בתפקיד מיניסטריאלי במשרד האוצר הבריטי.

ג'ונסון הביע בעבר הערכה רבה לתפקודו של ג'וויד ואמר כי הוא "עושה עבודה מצוינת". עם זאת, כלי התקשורת דיווחו כי מערכת היחסים של ג'וויד עם קאמינגס הייתה מתוחה, בין השאר על רקע דרישתו לשמור על מסגרת התקציב ולא להיכנס לגירעון משמעותי, כפי שהתוותה התוכנית שהציגו השמרנים לפני הבחירות בדצמבר.

ה"לייבור" שבאופוזיציה ביקרו בחריפות את המהלך ואמרו כי מדובר ב"ניצחון של קאמינגס לקבל לידיו את השליטה המלאה במשרד האוצר ולמנות 'בובה מטעמו' כשר האוצר". ביחד עם לשכת ראש הממשלה, המשרד צפוי לעמוד במרכז המגעים הקדחתניים שיחלו בעוד שבועיים - שמטרתם לגבש הסכמי סחר עם האיחוד עד סוף השנה הנוכחית. בנוסף, על שר האוצר החדש סונאק להציג את תקציב הממלכה לשנה הקרובה בעוד שלושה שבועות בלבד. קאמינגס וג'ונסון, לפי הדיווחים, דוחפים לעבר השקעות עתק בתשתיות, כמו פרויקט רכבת משמעותי, השקעה במדע ובטכנולוגיה ועוד.

המינוי החדש הוא חלק מרפורמה כוללת בקבינט הבריטי (Reshuffle), שבמסגרתה הוחלפו גם שרי התחבורה ואיכות הסביבה, בנוסף לבכירים אחרים.