גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים עוד 25 מ"ר? יש לכם 45 יום לחתום: בחיפה נכנסים למרוץ נגד הזמן בפרויקטי פינוי בינוי

עיריית חיפה הציבה אולטימטום להחתמה על מיזמי פינוי בינוי בתנאים משופרים - אחר כך תוגבל התמורה לדיירים ל-12.5 מ"ר בלבד

מתחם לפינוי בשכונת נווה דוד, חיפה / צילום: פאול אורלייב
מתחם לפינוי בשכונת נווה דוד, חיפה / צילום: פאול אורלייב

ביום שלישי לפני שבועיים (4.2) התקיימה במועצת העיר חיפה הצבעה על החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעניין עדכון מדיניות ההתחדשות העירונית. בישיבה נקבעה מדיניות חדשה אשר מגבילה, בין השאר, את התוספת לדירות הוותיקות לשטח של 12.5 מ"ר, למעט מקרים שבהם יש הכרזה מקדמית למתחם, או פרויקט שנדון בוועדה, או מתחמים שבהם חתמו 40% מהדיירים על הסכמים סופיים.

"ראינו שיש תופעה של קבלני חתימות שמבטיחים הבטחות ומחתימים דיירים תמימים על תמורות כמו שטח דירה כפול, בלי שום מגבלה", מסביר האדריכל אריאל ווטרמן, מהנדס העיר חיפה, את הרציונל להגבלה. "הבנו שהם בעצם גורמים להקפאה כי לא יהיה אפשר לממש את ההבטחות. הבעיה הלכה והחמירה לאור העובדה שיזמים מגלים עניין בעיר והתופעות האלה היו חייבות לקבל התייחסות.

עינת קליש רותם/  צילום: רמי זרנגר

"בהוראות החדשות הצלחנו לקבל החתמה על בסיס כלכלי ולא על סמך הבטחות שווא. עשינו הוראות מעבר כדי לא ללכת אחורה בדברים שכן היו הגיוניים. אנחנו מסתכלים על זה כעל משהו שייצור ודאות בשוק. הבסיס הוא אחיד, אבל אנשים יוכלו להגדיל את התמורה אם ירצו".

הוסכם שהמסמך החדש ייכנס לתוקף רק אחרי 45 ימים מהחלטת הוועדה, ואי אפשר להקל ראש בעניין: ההחלטה החדשה מעוררת בעיר הצפונית בולמוס החתמות כדי לעמוד בלוח הזמנים.

"חלון הזדמנויות קצר"

יוסי כהן, מנכ"ל חברת נקסט אורבן, מספר על זירוז משמעותי של ההחתמה באזורי השיכונים בחיפה, בעיקר בשכונות החוף, קריית אליעזר, שער עלייה ונווה דוד, וגם בנווה שאנן: "במתחמים שבהם לא נחתמו הסכמים סופיים, וכבר ניתן לחתום, נוצר חלון הזדמנויות קצר להגיע ל-40% חתימות ולהציג אותן לעירייה, ואז הדיירים יהיו זכאים לתוספת של 25 מ"ר".

כהן חושב שהאופן שבו קודם הפרויקט בחיפה דווקא מסייע לעניין קידום ההתחדשות העירונית: "במתחמים שבהם היינו בסוג של מו"מ והדברים נמשכו, הבינו פתאום עורכי הדין ובעלי הדירות שיש פרק זמן מאוד קצר להגיע להבנות. זה קיצר טווחים בצורה משמעותית. חשוב לי לברך את עיריית חיפה שנתנה תקופת מעבר. בכל הערים האחרות רק פרויקטים שכבר היו בתהליך קיבלו את התמורות הישנות. השאר נדרשו לקצץ ל-12.5 מ"ר".

עו"ד רון ברנט, שפועל גם הוא בחיפה, מספר על "בליץ" של יזמים ועורכי דין שעובדים מבוקר עד ליל בהחתמת דיירים על חוזים של עשרות עמודים: "יש מרוץ למיליון. אני מייצג הרבה מאוד יזמים שנמצאים עכשיו באיזשהו מאמץ לחתום. צריך להבין שיזמים, בעיקר בפרויקטים בשכונות החוף, הם בשלב די מתקדם מול ציבורים גדולים של עורכי דין ורוכשי דירות ויש כבר הסכמות על 25 מ"ר. אם היזמים היו באים היום לאותם תושבים שכבר שבעים מקבלני קולות ומאכערים ואומרים שהתמורות עומדות רק על 12.5 מ"ר זה היה יוצר משבר אמון קשה מאוד והיה תוקע פרויקטים לשנים. ההחלטה מאפשרת ליזמים להציג תוך 45 יום הסכמים חתומים של לפחות 40% מבעלי הדירות במתחם וזה מאפשר לתת את התמורה המוגדלת. הפרויקטים החדשים יהיו בנפח המצומצם.

 עו"ד רון ברנט / צילום: פאול אורלייב

"הרציונל של העירייה הוא לתת ליזמים מצב שבו הם יידרשו להגיע למכפיל יותר צנוע ועדיין הפרויקט יהיה כלכלי. ההחלטה של עיריית חיפה לכאורה מיטיבה עם היזמים, כי ליזם יש עכשיו קלף או צידוק לבוא לדיירים ולהגיד להם שעיריית חיפה היא שמגבילה אותו מלתת יותר".

רז מנשה, מנכ"ל חברת מבנים, מתאר מצב דומה: "יש כעת סוג של מרוץ כדי שאנשים יחתמו על ההסכם המפורט. יש חשש שלא נספיק להחתים, וברור שאני מעדיף לתת לדיירים 25 מ"ר ושהפרויקט הזה יצא לפועל. אני צריך להוציא פרויקטים לפועל - מזה אני מתפרנס. זה דבר דרמטי, השאלה אם דייר שיש לו דירה בגודל 70 מ"ר יקבל דירת 4 חדרים בגודל של 95 מ"ר, או דירת שלושה חדרים. זה משמעותי".

עידן בכור, יועץ לשיווק וחדשנות, הוא בעלים של דירה במתחם שיכון ברחוב אמיל זולא ברמת שאול, שאותו מקדמת חברת מבנים: "אנחנו צריכים לעשות את זה מהר. זו הדינמיקה. יש אצלנו כאלה שכבר שיפצו והגדילו את שטח הדירות שלהם, אחרים, בקומות הקרקע, שעשו יציאות החוצה, הם חלק מאלה שלא רוצים את השינוי הזה. עבורנו, שיש לנו דירה בקומה שלישית, בלי מעלית ובלי חניה, זו עסקה נהדרת. זה מתחם גדול מאוד, חצי שכונה. זה טוב גם לעירייה".

"החלטה חד-צדדית"

לתיקון בנושא התמורות יש גם מתנגדים. אביהו האן, יו"ר סיעת הירוקים של חיפה וחבר מועצת העיר, מאמין שמסמך המדיניות הוא "בוסר". לטענתו, לא נערך הליך שיתוף ציבור ומדובר בהחלטות "חד-צדדיות": "החוכמה נמצאת כנראה רק אצל ראשת העיר וסגנה מיכאל אלפר. מנקודת מבטם, התושבים אינם מבינים דבר. זו גישת המדיניות היום בעיריית חיפה, כמה חבל!"

הפגמים, או החוסרים שהוא מוצא בתוכנית כוללים את היעדר ההתייחסות לחניה כחלק מהתמורה, היעדר מענה דיור לזוגות צעירים, דיור מוגן ודיור להשכרה, תמהיל דירות מגוון, שטחי ציבור נדרשים ועוד. 

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?