גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה מעורבת בבורסה: אלקטריאון זינקה ב-16%, מניות הביטוח קפצו

מניות הביטוח זינקו על רקע דחייה של יישום תקן חשבונאי בהוראת רשות שוק ההון ● סאמיט התחזקה בכ-6% על רקע מחיקת החברה הבת בלונדון ● בזן הודיעה על החלטת עיריית חיפה שלא לחדש היתר זמני לצנרת שבה היא משתמשת ● בי.ג'י.איי נסקה בכ-40% על רקע כניסה למלונאות ודיור מוגן

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:29

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, כך מדד ת"א 35 השיל 0.16%, ת"א 90 עלה ב-0.4%, ומדד הבנקים הוסיף 0.15% לערכו. 

מניות הביטוח זינקו על רקע הטיוטא ששלח הממונה על רשות ההון הביטוח והחיסכון, משה ברקת, לחברות הביטוח ולפיה הוא דוחה את ישום תקן חשבונאי 17.

סאמיט התחזקה בכ-6% על רקע מחיקת החברה הבת בלונדון. בזן הודיעה על החלטת עיריית חיפה שלא לחדש היתר זמני לצנרת שבה היא משתמשת. בי.ג'י.איי נסקה בכ-40% על רקע כניסה למלונאות ודיור מוגן.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם בכ-1 מיליארד שקל.

15:45

המדדים המובילים בבורסת ת"א רושמים ירידות קלות. היום לא מתקיים מסחר בבורסות ארה"ב, שם מציינים את יום הנשיא.

ברקע למסחר היום, המשקיעים ממשיכים לעקוב אחר החדשות הנוגעות להתפשטות וירוס קורונה בסין ובמדינות אחרות, לצד הנתונים הכלכליים הזורמים לשווקים. 

בהראל פיננסים ציינו בסקירתם השבועית כי "הידיעות אודות התמתנות קצב התפשטות הקורונה מחוץ לסין וחזרה לשגרה של מפעלים במחוזות מסוימים במדינה הקלו בשבוע האחרון על מדדי המניות, שהמשיכו במגמה החיובית גם השבוע". 

במבט קדימה מציינים בהראל פיננסים כי "לאור הצעדים הגלובליים שנעשים, ולאור שיעור הנדבקים הנמוך באופן יחסי למגיפות קודמות, אנו ממשיכים בשלב זה להעריך כי ההשפעה תהיה בטווח הקצר בלבד ותתמקד בסין וסביבתה. בתיקי ההשקעות אנו ממליצים להמשיך להיערך באמצעות הגדלת חשיפה לישראל, שמצטיינת בסטיית תקן נמוכה בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים".

בצד החיובי במדד ת"א-35 בולטת מניית הראל השקעות , שמטפסת בכ-3%, ולצדה מניית הפניקס  מתחזקת ב-1.5%-1%. גם שאר מניות ענף הביטוח נהנות היום מעליות נאות, שעומדות על כ-6% במניות מגדל  וכלל ביטוח , ועל 3%-2% במניית מנורה , בעוד שמדד הביטוח מטפס בכ-2%. ברקע לעליות הנאות במגזר, עומדת החלטתה של רשות שוק ההון על הקלות ביישום דרישות ההון על חברות הביטוח ופריסת הדרישות על משך מספר שנים גדול יותר משהוחלט קודם לכן.

בחזרה למדד המוביל: מניית בזן  ממשיכה לבלוט בצד השלילי, ונחלשת בכ-4%. ברקע למסחר, החברה עדכנה הבוקר על החלטתה של עיריית חיפה לא לחדש היתר זמני לצנרת שבה היא משתמשת, שתוקפו עד לסוף החודש הנוכחי - החלטה שעלולה להשפיע באופן מהותי על חלק מפעילותה. מניית בעלת השליטה בבזן, החברה לישראל , יורדת בשיעורים דומים, ואילו מניית כיל  , חברה בת נוספת של החברה לישראל, מאבדת כ-3%.

חברת פתאל החזקות  הצטרפה היום לגל החברות המדווחות על השפעות אפשריות של וירוס קורונה, ומנייתה נחלשת בכ-2%-1.5%. מניית חברת התעופה אל על  נחלשת בכ-4%, על רקע עדכון שפרסמה בנושא. עוד במסחר היום, מניות דלתא  ונייר חדרה  בולטות בירידות של 7%-5%, ללא דיווחים מצד החברות.

מניית פרטנר   מטפסת ב-6%-5%, על רקע העסקאות המתגבשות בשוק הסלולר. אמש עדכנה בזק  כי החברה הבת פלאפון הגישה הצעה לרכישת גולן טלקום מידיה של אלקטרה צריכה . מניות בזק ואלקטרה צריכה מתחזקות היום בכ-1%, ואילו זו של סלקום   עולה בכ-2%.

מניית וילאר  מרכזת היום מחזור מסחר גדול מהרגיל, שבו היא נחלשת בכ-1%. מניית סאמיט  מטפסת ב-5%-4%, על רקע הודעתה על כוונתה למחוק מהמסחר בגרמניה את מניית החברה הבת סאמיט גרמניה . מניית אלקטריאון  קופצת בכ-20%, אחרי שהחברה דיווחה על הצלחה בניסוי. מניית בי.ג'י.איי  מזנקת בכ-55%, אחרי הודעת החברה על כוונתה להיכנס לפעילות בתחום בתי הדיור המוגן והמלונאות.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום יציבות. אג"ח פטרוכימיים , המחזיקה בבזן, נחלשות בעד כ-7%, ואילו במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת נטייה חיובית. 

13:30

העליות בת"א נמחקו ברובן, והמדדים מדשדשים סביב רמות הפתיחה. מניית בזן  צונחת ב-4% ומובילה את הירידות, ומניית החברה לישראל  יורדת בשיעור דומה. בצד החיובי בולטת הראל השקעות  בעלייה של יותר מ-3%. אתמול פורסם כי הראל נכנסת להשקעה של 57 מיליון שקל בפרשקובסקי , שמנייתה מתחזקת היום ב-3% במחזור גדול.   

מניית אלקטריאון  מזנקת ב-12% לאחר שהחברה דיווחה על הצלחה בניסוי בשבדיה

מניית חברת בי.ג'י.איי  נוסקת ב-50%, לאחר שאתמול נודע כי יזמי המזון והנדל"ן רמי לוי ושלום חיים מכניסים את השלד הבורסאי לעסקי המלונאות והדיור המוגן

מניית ריט 1  עולה במחזור גדול ומתחזקת ב-2%, לאחר שהחברה הודיעה אתמול על רווחי שערוכים.

מניית סאמיט  מרכזת גם היא מחזור גדול ומזנקת בכ-5%. היום פורסם כי מחיקת החברה הבת סאמיט פרופרטיס  מהמסחר בלונדון תניב לסאמיט תזרים של 176 מיליון אירו.

העליות באלקטרה צריכה  נחלשו והיא מטפסת ביותר מ-1%, ואילו מניית אלקטרה  עברה לירידות. 

11:30

נמשך הסנטימנט החיובי בתל אביב. מניות איירפורט סיטי , אלקטרה  ושיכון ובינוי  מובילות את העליות במדד ת"א-35, שמטפס בכ-0.3%, ומתחזקות ביותר מ-2%. בצד השלילי של המדד ממשיכה לבלוט מניית בזן  בירידה של קרוב ל-4%, ומניית החברה לישראל  מאבדת יותר מ-2%.

בזן עדכנה הבוקר על החלטת עיריית חיפה לא לחדש היתר זמני לצנרת שבה היא משתמשת, שתוקפו עד סוף החודש הנוכחי.

חברת מטומי   הודיעה היום, כי קרן ויולה מכרה את יתרת המניות שלה בחברה, וסמי תותח מקרן ויולה התפטר מתפקידיו כיו"ר וכמנכ"ל זמני במטומי.

מדד ת"א 125 מתחזק בקרוב ל-0.4% ומדד ת"א-90 עולה ב-0.7%. בהובלת מניית אלקטרה צריכה  שמטפסת בכ-5%. אתמול נודע כי חברת פלאפון הגישה הצעה לרכישת החברה הבת של אלקטרה צריכה, גולן טלקום, ב-710 מיליון שקל. 

מניית קבוצת אשטרום  מרכזת עניין ומתחזקת בכ-1.5% במחזור גבוה. 

10:00

המסחר בבורסת ת"א נפתח היום בעליות של 0.4%-0.3% במדדים המובילים, בהובלת מניית אלקטרה שמטפסת ביותר מ-2%. מן הצד השלילי בולטת מניית בזן שמאבדת כ-3%. לייבפרסון   ממשיכה לרדת אחרי צניחה של יותר מ-20% אתמול ונחלשת מעט. 

07:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר בהמשך לעליות שנרשמו אתמול בשוק המקומי, בעוד המשקיעים ימתינו לקריאת כיוון מוול סטריט, שם המסחר יחודש רק מחר בשל יום הנשיא.

אתמול (א') בתל אביב לייבפרסון צללה בשיעור דו-ספרתי בצל הפסד גבוה מהצפוי בדוחות והכבידה על מדד ת"א 35 שננעל ללא שינוי. מנגד מדד ת"א 90 קפץ ביותר מ-1%, מדד ת"א בנקים עלה ב-0.6%, ומדד הביטוח טיפס ב-1.2%.

טבע תמשיך לרכז עניין בהמשך לירידות אתמול וכן על רקע הדיווח כי החברה עומדת בפני תביעה של מיליארדי דולרים מצד חברת הביוטק הישראלית פרוניורון.

בהמשך להתפשטות נגיף הקורונה, כלכלני פועלים כותבים בסקירתם השבועית כי "השווקים הפיננסיים סבורים כי הקורונה היא תופעה חולפת, והפחתות ריבית יפצו על הפגיעה קצרת-הטווח בפעילות הכלכלית בעולם. קשה להתווכח עם חוכמת ההמונים הגלומה בשווקים, אבל לפחות על-פי הגלוי עד כה, אפילו אם הווירוס ייבלם תוך חודשיים-שלושה, הפגיעה בכלכלה העולמית היא משמעותית. זה מתחיל בפעילות הייצור בסין וממשיך לענפי התיירות והטיסה. אפשר לומר שתרחיש כזה השווקים יוכלו להכיל, בעיקר אם הבנקים המרכזיים יסייעו במדיניות עוד יותר מרחיבה. עדיין קיים סיכון כלשהו שהווירוס יתפשט למדינות נוספות, ולא ניפטר ממנו כה מהר. השווקים מעריכים כי ההסתברות לזה היא כנראה אפסית, אחרת קשה להסביר איך שוקי המניות ממשיכים לטפס".

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה אתמול מעלה את קצב הצמיחה של המשק בשנת 2019 ל-3.5%, זאת בעקבות שקלול נתוני הרבעון הרביעי של השנה. בסוף 2019 העריכה הלמ"ס את הצמיחה לאותה שנה ב-3.3%, בטרם התקבלו נתוני הרבעון האחרון. כעת, לאחר העדכון, רושם המשק צמיחה חזקה יותר ב-2019 מזו שנרשמה ב-2018 (3.4%).

עוד כתבות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן