גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בתי המשפט פוסקים לנפגעי תאונות מאות אלפי שקלים לרכישת קנאביס

כמה פסקי דין שניתנו לאחרונה בתביעות של נפגעי תאונות דרכים מלמדים כי בתי המשפט הכירו בצורך של תובעים הסובלים מכאבים לקבל מחברות הביטוח מאות אלפי שקלים לצורך רכישת קנאביס רפואי

קנאביס / אילוסטרציה: שאטרסטוק
קנאביס / אילוסטרציה: שאטרסטוק

בתי המשפט פוסקים פיצויים של מאות אלפי שקלים לצורך רכישת קנאביס רפואי לנפגעי תאונות דרכים ונזקי גוף. בשנים האחרונות עלתה המודעות של הרפואה ליתרונות השימוש בקנאביס רפואי, לצורך הקלה של תסמינים קשים כמו פוסט-טראומה, כאבים כרוניים, ועוד. ביוני 2016 אישרה הממשלה רפורמה בתחום הקנאביס הרפואי בארץ, שמסדירה את השימוש בקנאביס רפואי למטרות רפואיות.

מתן קנאביס רפואי מצריך רישיון, שכן מדובר בסם. אולם גם אותם חולים שנמצאו כזקוקים לסם, וקיבלו לכך רישיון מהמדינה, אינם יכולים לקבל אותו במחיר של תרופה השווה לכל נפש, ועליהם להוציא מדי חודש מאות שקלים לצורך רכישתו, בהתאם לכמות שהם זקוקים לה.

כמה פסקי דין שניתנו לאחרונה בתביעות של נפגעי תאונות דרכים, מלמדות שגם בבתי המשפט יש הכרה בצורך של תובעים שסובלים כאבים ונזקים, לקבל סכומים משמעותיים לצורך רכישת קנאביס רפואי.

כך, למשל, ב-26 בינואר השנה פסקה שופטת בית המשפט המחוזי בלוד, מרב בן-ארי, לנפגע תאונת דרכים פיצוי של 2.15 מיליון שקל. זאת, כאשר מתוכם נפסק סכום של 147 אלף שקל לרכישת קנאביס רפואי, שאינו מצוי בסל התרופות.

כאבים קשים ותרופות חזקות

ההחלטה של בית המשפט המחוזי בלוד התקבלה בעניינו של א'. א' נולד בשכונת מצוקה מהקשות בישראל,  המאופיינת בעבריינות לסוגיה, כולל סמים, אלימות ופשיעה חמורה. אביו נטש את המשפחה כאשר היה נער צעיר, וכשהיה בבית ספר תיכון נאלץ א' לעזוב את לימודיו ולעזור בפרנסת המשפחה. א' הידרדר בעצמו לעבריינות, ונפתחו לו מספר תיקים פלילים. הוא החל לצורך סמים ולא גויס לצבא. בגיל 25 הידרדר א' לסמים הקשים ביותר, כולל הרואין, ונדמה היה כי חייו יהיו חיים של עבריינות ובתי כלא.

בגיל 27 החליט א' לשנות את מסלול חייו. בעזרת רצון עז הוא נגמל לחלוטין מסמים, הקים משפחה והחל בחיי עבודה כשכיר בחברת שמירה. אולם בהיותו כבן 35 הוא היה מעורב בתאונת דרכים קשה, שגרמה לו לכאבים קשים. באמצעות עו"ד גיל בן-ארי המתמחה בתביעות גוף, הגיש א' תביעה נגד חברת הפניקס, שביטחה בביטוח חובה את הרכב שהיה מעורב בתאונה, בדרישה לפצותו. אחת מטענות התביעה הייתה כי א' החל לסבול בעקבות התאונה מכאבים קשים בגופו, שבגינם הוא נצרך לתרופות חזקות ביותר, כולל קנאביס.

לבדיקת הטענה מינה בית המשפט כמומחית מטעמו את ד"ר תמר ישר, שלה תואר מומחה ברפואה לשיכוך כאבים. ד"ר ישר בדקה את א', עברה על המסמכים הרפואיים שהמציא, וקבעה כי טענותיו מוצדקות וכי הוא זכאי גם לקביעת נכות צמיתה של 30% בגין הכאבים, וגם זכאי לקנאביס רפואי כדי להקל את כאביו, הגם שבעבר היה מכור לסמים קשים. מומחים רפואיים נוספים שמינה בית המשפט, קבעו לו נכויות נמוכות נוספות בתחומי האורתופדיה והפסיכיאטריה. נכותו הכוללת והמשוקללת של א' נקבעה לשיעור של 46%.

חברת הפניקס טענה בבית המשפט כי אין לקבל את חוות-הדעת של ד"ר ישר, וכי למעשה חוות-דעתה מושתתת על תלונותיו של א', שהוא בעל אינטרס ולטענתה גם איננו אדם מהימן.

אך בית המשפט קבע כי אומנם חלק מן ההחלטה של מומחית בתחום הכאב נשענה על תלונותיו של א', אולם חלקה האחר של קביעתה נשען על בדיקתה הרפואית, על תיקו הרפואי ועל ממצאים אובייקטיביים של בדיקות MRI. בפסק הדין פסקה השופטת בן-ארי פיצוי של 147 אלף שקל לרכישת קנאביס רפואי. 

נכות עקב תאונת אופנוע

בפסק דין נוסף, שניתן ב-29 בדצמבר 2019 על-ידי שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, רם וינוגרד, נפסק סכום של 190 אלף שקל בגין הוצאות רפואיות, שעיקרן רכישת קנאביס רפואי לתובע שנפגע בתאונת דרכים באוקטובר 2009 בעת רכב על אופנועו. התאונה גרמה לתובע פגיעה משולבת ברגלו השמאלית, שהוגדרה על-ידי בית המשפט כ"שוות-ערך לכל הפחות לקטיעה מתחת לברך, דהיינו: נכות בשיעור 55%".

התובע הציג בדיון אישורים לשימוש בקנאביס רפואי, ומלבד האישורים הללו לא הציג התובע קבלות המעידות על הוצאות רפואיות נוספות - עובדה שגרמה לכך שבית המשפט סבר כי היה בכך כדי לתמוך לכאורה בטענת הנתבעת, שלפיה מדובר באביזרים שסופקו לו במסגרת "סל הבריאות". למרות האמור, פסק לו בית המשפט 500 שקל לחודש עבור הוצאות רפואיות, ובסך-הכול 190 אלף שקל, שנועדו בעיקר לרכישת קנאביס רפואי.

ב-17 בדצמבר 2019 פסקה שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, עירית כהן, כי על המאגר הישראלי לביטוח רכב (הפול) לשלם סכום של 100 אלף שקל ל-ר', שנפגע בתאונת דרכים. זאת, עבור רכישת קנאביס רפואי. השופטת פסקה ל-ר' בנוסף, 40 אלף שקל עבור קנאביס רפואי שהוא רכש טרם מתן פסק הדין.

התובע, יליד פברואר 1982, נפגע בנובמבר 2014 בתאונת דרכים בעת שרכב על אופנועו. כתוצאה מהפגיעה סובל התובע מנכות מורכבת בתחום האורתופדיה, הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה והכאב. התובע הגיש לבית המשפט מסמכים רפואיים שהעידו כי הוא טופל בתרופות שונות שהוחלפו מאוחר יותר בקנאביס רפואי. לפי תצהיר התובע, עלות הקנאביס שהוא רוכש היא 190 שקל ל-10 גרם. "בגין ההוצאות הכרוכות בטיפול בכאבים, כולל הקנאביס הרפואי בעתיד, אני פוסקת לתובע פיצוי בסך 100 אלף שקל", פסקה השופטת.

עו"ד גיל בן-ארי, בא-כוחם של א' ו-ר', מסר כי "קנאביס הוא המזור היחיד לחולי כאב קשים, וכל עוד הוא איננו בסל הבריאות ולא ממומן על-ידי המדינה, ראוי שבתי המשפט יטילו על חברות הביטוח לשלם את ההוצאות הכבדות עבור רכישתו". 

עוד כתבות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה