הסכם ראשוני: אלסטום הצרפתית תקנה את בומברדייה הקנדית ב-7 מיליארד דולר

זהו ניסיון נוסף של אלסטום להתמזג עם חברה ובכך להגדיל את התחרות מול חברת CRRC הממשלתית הסינית - ספקית הרכבות הגדולה ביותר בעולם

רכבת המימן של אלסטום בגרמניה / צילום: Serene Stache, AP
רכבת המימן של אלסטום בגרמניה / צילום: Serene Stache, AP

יצרנית הרכבות הצרפתית הענקית אלסטום הגיעה להסכם ראשוני לרכישת עסקי הרכבת של חברת בומברדייה הקנדית ביותר מ-7 מיליארד דולר. זהו ניסיון נוסף של אלסטום להתמזג עם חברה ובכך להגדיל את התחרות מול חברת CRRC הממשלתית הסינית - ספקית הרכבות הגדולה ביותר בעולם. אם העסקה תאושר, ייתכן שהיא תוכרז כבר היום (ב').

העסקה היא גם עוד צעד של בומברדייה הקנדית לצמצם את עסקיה באופן דרמטי בעקבות בעיות ייצור ועיכובים במסירת הזמנות בחטיבת הליבה של הרכבות, עם הגידול בעלויות בכמה מיחידות התעופה-חלל שלה, שמאיימות על יכולתה להחזיר חוב של מעל 1.5 מיליארד דולר, שעומד לפירעון בשנה הבאה.

אלסטום מפריז צפויה לרכוש את העסק מבוברדיה ממונטריאול בעיקר במזומנים ובמעט מניות שלה. קרן הפנסיה הענקית של שובק, קאסה דה דיפו א פלסמון, שמחזיקה 32.5% בחטיבת הרכבות של בומברדייה, הסכימה למכור את האחזקה הזו לאלסטום בתמורה לאחזקת מיעוט בחברת הרכבות הממוזגת.

ב-2017, אלסטום ניסתה ללא הצלחה להתמזג עם יחידת הרכבות של סימנס הגרמנית. הנציבות האירופית חסמה את המיזוג בשנה שעברה, בטענה שהוא יוביל למחירים גבוהים יותר למערכות איתות לרכבות ולדור הבא של הרכבות המהירות באירופה.

גם המיזוג בין אלסטום ובומברדייה צפוי להניב בדיקה קפדנית של רשויות הגבלים העסקיים באיחוד האירופי. לעסקי הרכבות של החברה הקנדית יש נוכחות גדולה באירופה, עם מטה בגרמניה. סימנס עשויה להתנגד לעסקה בעקבות התנגדות בומברדייה לעסקה הקודמת שלה עם אלסטום.

המיזוג המוצע יפחית ביותר ממחצית את החוב הנוכחי של בומברדייה, 9 מיליארד דולר, ויצמצם את עסקיה של יצרנית התחבורה המסועפת הזו, שייצרה בעבר מטוסי מנהלים כמו צ'לנג'ר, לירג'ט וגלובל.

בשנה האחרונה הסכימה בומברדייה למכירת כמה חטיבות, כולל חברת התעופה המסחרית שלה ויחידות ליצור מנועי להבים ועיצוב מטוסים.

לפני כמה שבועות יזמה החברה שיחות על מכירת חטיבת מטוסי המנהלים שלה לטקסטרון האמריקאית, מחשש שהשיחות על מיזוג חטיבת הרכבות עם אלסטום נתקעו. המו"מ עם טקסטרון צפוי להיפסק ברגע שההסכם עם אלסטום יסוכם.