"נוכל להתמודד טוב יותר עם העלמות מס אם נעבור לתהליך של מניעה"

מנהל רשות המסים, ערן יעקב, התייחס היום לחשיפת "גלובס" בנוגע לתוכנית הרשות לחייב את כל העסקים במשק לדווח על כל עסקה מעל 5,000 שקל • "לא צריך להתלונן על התהליך אם הוא ימגר את התופעה שפוגעת בכסף של כולנו"

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"אתמול פורסמה ידיעה ב"גלובס" על הכוונה של רשות המסים לחייב בדיווח על חשבוניות מעל 5,000 שקל, והתחילו טענות נגד. זה בעיני בדיוק כמו הקורונה. מה הדבר הכי מפחיד בקורונה? לא המחלה אלא אי-הוודאות. זה בדיוק אותו דבר. אי-הוודאות זה מה שמפחיד" - כך פתח מנהל רשות המסים, ערן יעקב, את נאומו היום (ב') בכנס למסים וכלכלה של לשכת רואי החשבון בים המלח.

יעקב התייחס לחשיפת "גלובס" אתמול בנוגע לתוכנית רשות המסים לחייב את כל העסקים במשק לדווח על כל עסקה מעל 5,000 שקל, בין שני עוסקים, לרשות המסים בזמן אמת, ולקבל אישור לחשבונית העסקה.

לדברי יעקב מטרת התוכנית היא לעבור מאכיפה למניעה. "באכיפה כמה שנהיה טובים אף פעם לא נוכל לאכוף את הכול. היכולת שלנו להיות בכל מקום מאוד מוגבלת. גם אם נקבל מחר עוד 700 עובדים לא נוכל לאכוף הכול. נוכל להתמודד יותר טוב אם נעבור לתהליך של מניעה. זו הדרך. והיום אפשר לעשות את זה מבחינה טכנולוגית".

יעקב הוסיף כי "הבעיה של רשות המסים היא לא של רשות המסים בלבד היא של כל המשק, כי הנפגעים הגדולים הם האנשים הנורמטיביים. כולנו. אז לא צריך להתלונן על התהליך אם הוא ימגר את התופעה שפוגעת בכסף של כולנו. כולנו נגזלים. נקודה".

יעקב דיבר בהמשך על חזון הרשות, על הקמת יחידה אנליטית שתאפשר לרשות לעבד נתונים בקצב מהיר יותר וכן על שיפור השירות לאזרחים באמצעות דיגיטציה. עוד הבטיח יעקב כי במסגרת ייעול השירות לציבור במהלך הקדנציה שלו הוא יעביר רפורמה במסגרתה רשות המסים תיתן מענה אנושי לנישומים תוך 90 שניות בלבד.

לא מפריעים לעולם העסקים

ראש רשות המסים ציין כי הרשות רוצה לדעת על כל חשבונית מס בזמן אמת, בעת ביצוע העסקה, אבל בלי לעכב עסקאות ובלי לפגוע בעסקים. לדבריו, התוכנית שהתגבשה ברשות לא תפגע בעסקים. "אנחנו רוצים להיות בקרות העסקה בלי להפריע לעולם העסקים. מרבית החשבוניות במשק הן בין עסקים? וודאי שלא. רובן בעולם הקמעונאי. האם המודל חל על העולם הקמעונאי? לא. אז קודם כל זה לא חל על רוב החשבוניות במשק. מדובר בקבוצה קטנה. וכמה חשבוניות יש מעל 5,000 שקל? 10%-15% אז אנחנו לא מפריעים לעולם העסקים, ולא לכלום.

"אז מה נשאר לנו? חשבוניות שמוצאות בין עסקים, שבהסתברות מסוימת הם בעולם הפיקטיבי. אם אני אומר שב-99% אני עוצר את החשבוניות הפיקטיביות, האם הייתם רוצים את זה? וודאי שכן".

עוד לדברי יעקב, "כיום המשק הישראלי מפסיד מיליארדים. הפגיעה היא באזרחי מדינת ישראל הלגיטימיים שמקבלים פחות חינוך ופחות רווחה ופחות הכל. תיק אחד יכול להיות מעל מיליארד שקל הפסד למשק. יניב קרנש שישב בכלא על חשבוניות פיקטיביות זה מיליארד וחצי שקל. וזה רק תיק אחד".

בעיה משקית עמוקה

ערן התייחס לביקורת שעלתה מאז הפרסום ב"גלובס" על כך שזה ייצור ביורוקרטיה, עודף רגולציה ויקשה על העסקים בישראל. "אותה קבוצה קטנה שאנחנו רוצים שזה יחול עליה , לא רוצה שינוי. זה עוד צריך לעבור בחקיקה ואני רוצה שזה יעבור אבל יש מחוקק והוא זה שקובע בסוף, אבל אני הולך על זה. כמה פעמים אמרתם לעצמכם ממחר אנחנו עושים דיאטה? עשיתם? לא. כי מי אוהב שינוי. המוח שלנו בנוי ככזה שלא אוהב שינויים. ככה אלוהים ברא אותנו. אף אחד לא אוהב שינוי. קראתי כל מיני טענות שזה מוסיף ביורוקרטיות. זה לא נכון. זה לא מפריע למהלך העסקים. אפשר לבנות טילים של טילים של בעיות אבל אנחנו משקיעים הרבה מזמננו כדי לקדם את התהליך. זו בעיה משקית עמוקה והפתרון הזה לא עומד לבד צריך להסתכל על זה בצורה הוליסטית כדי לתת מענה לכלכלה השחורה בישראל".