רם לנדס מייעץ לחדשות 13: האם אודי סגל יגיש לצד תמר איש-שלום?

לנדס, איש התקשורת שעל שמו רשום המעבר של מיקי חיימוביץ' ויעקב אילון מחדשות 2 לערוץ עשר, נשכר לסייע בבניית המעבר להגשה זוגית במהדורה המרכזית של חדשות 13 • מנכ"ל החברה ישראל טויטו ביקש מלנדס להיות נוכח בחזרות שעורכים בימים אלה שני המגישים

תמר איש-שלום / צילום: ענבל מרמרי
תמר איש-שלום / צילום: ענבל מרמרי

ברקע ההתלבטות האם וכיצד לעבור להגשה זוגית במהדורה המרכזית של חדשות 13, איש התקשורת רם לנדס נשכר במטרה לייעץ ולסייע בהכרעה. את הפנייה ללנדס יזם מנכ"ל החברה ישראל טויטו, שביקש מלנדס להיות נוכח בחזרות שעורכים בימים אלה תמר איש-שלום ואודי סגל. לנדס אמור לסייע בבניית השינויים הכרוכים במעבר להגשה זוגית, לאור העובדה שהקונספט והטון הכללי שונים מאוד מהקונספט של הגשת יחיד כפי שהוגשה המהדורה בשנים האחרונות.

לנדס הוא אחד מאנשי התקשורת והחדשות המנוסים ביותר בישראל. הוא האיש שהקים את חברת החדשות של ערוץ עשר, ועל שמו רשום המעבר של מיקי חיימוביץ' ויעקב אילון מהבית הבטוח של חדשות 2 לחברת החדשות של ערוץ עשר כשזאת רק הוקמה.

הכוונה לערוך שינויים במהדורת החדשות ובתוכניות הפרה-פריים עומדת על סדר היום של מנהלי רשת 13 ומנכ"ל חברת החדשות כבר תקופה ארוכה, על רקע נתוני הרייטינג הלא מחמיאים. בחודש נובמבר האחרון נחשף ב"גלובס" כי בחברת החדשות שוקלים לעבור להגשה זוגית במהדורה ולהושיב על כיסא המגיש, לצידה של תמר איש-שלום, את אודי סגל, שנחשב לעיתונאי מוערך. ואכן בתקופה האחרונה, לקראת המעבר לאולפן החדש בנווה אילן, העלו בחברה הילוך והחלו בחזרות להגשה משותפת של תמר איש-שלום ואודי סגל כדי לקבל הכרעה סופית באשר למהלך.

נזכיר כי בעבר פורמט של צמד מגישים היה מקובל מאוד במהדורות החדשות. אחד הצמדים הבולטים כאמור היה מיקי חיימוביץ' ויעקב איילון, שהגישו יחד לאורך שנים ארוכות. ההצלחה של פורמט כזה תלויה בהרבה גורמים, רק חלקם ניהוליים, כמו למשל הכימיה שנוצרת בין שני המגישים, ההצלחה שלהם לפנות מקום זה לזה, חלוקת התפקידים שנוצרת ביניהם וכדומה.

עם זאת, לדינמיקה הזאת ניתן לסייע, ולנדס הוא כנראה אחד האנשים בתעשייה שיודע היטב כיצד לעשות זאת. נזכיר כי לנדס היה עיתונאי במשך שנים, והניסיון שלו כולל תפקידי ניהול בכירים בחברת חדשות 2 ואת הקמת חברת חדשות עשר.

ב-2005 עזב לנדס את חדשות עשר והקים את קודה תקשורת, שפיתחה והפיקה עשרות תוכניות דוקומנטריות, ריאליטי, צרכנות ואקטואליה. חודשים ספורים לאחר מיזוג רשת וערוץ עשר, כשחברת החדשות של עשר הפכה לחברת החדשות של הערוץ הממוזג, ומיד לאחר שמנכ"ל החברה דאז גולן יוכפז הודח, הוצע ללנדס לחזור ולנהל את חברת החדשות, אך הוא סירב והעדיף להתמקד בחברת ההפקה שלו.

זמן קצר לאחר מכן נקלעה קודה למשבר חמור, כשהתברר כי בסדרה "מחוז ירושלים" שהפיקה עבור התאגיד, נשתל נשק בביתו של אחד החשודים רק כדי לשרת את הצילומים. כשהתפוצצה הפרשה בחרו בתאגיד להטיל את האשמה על קודה, ובאקט חריף הפסיקו עם החברה באופן מיידי את כל ההתקשרויות, תוך שהם מלווים זאת בהצהרות חריפות. עבור חברה שחלק ניכר ממהותה נשען על עשייה דוקומנטרית, התנהלות התאגיד הייתה מכה קשה - הן תדמיתית והן כלכלית. עם זאת, בכירים בתעשיית הטלוויזיה, ביניהם מנכ"ל קשת אבי ניר ומנכ"ל רשת הקודם יוסי ורשבסקי, עשו ככל שביכולתם כדי לסייע ללנדס ולהעביר לקודה עבודות. במובן הזה, לשכירתו כיועץ לחברת החדשו יש משמעות רבה בכל הקשור לאמון במקצועיותו ויכולותיו של לנדס.

כפי שנחשף ב"גלובס", בפברואר החל תהליך גישור בין קודה הפקות לתאגיד השידור הציבורי. עד לפני מספר שבועות העריכו בתעשייה כי פני התאגיד למלחמה: בתאגיד דרשו מלנדס סכום כסף גבוה שלא נחשף לפרסום - אולם לפי הערכות מדובר בעשרות מיליוני שקלים. ההערכה הראשונית הייתה כי הבוררות היא רק השלב הראשון לפני שמגיעים לבית משפט. אולם נראה כי בתהליך עצמו חלה תפנית, ועתה מסתמן כי ניתן יהיה להגיע להסכם שישאיר את המחלוקת מחוץ לכותלי בית המשפט.