הוועדה המקומית של חדרה אישרה להרוס את בניין העירייה

הוועדה המקומית חדרה אישרה תוכנית להרס מבנה העירייה הקיים, כחלק מחידוש משמעותי של מרכז העיר המיושן • בתוכנית – הקמת מגדל בן 26 קומות שיהווה קרייה שלטונית, ולצידו בנייה של היכל תרבות חדש, ובנייה למגורים ומסחר

צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי
צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי

הוועדה המקומית של חדרה אישרה תוכנית נרחבת שמבקשת לבצע מתיחת פנים משמעותית למרכז העיר. התוכנית, שנערכה ע"י משרד מילוסלבסקי אדריכלים, משתרעת על כ-23 דונם בין רחוב אחד העם בצפון, רחוב סמילנסקי בדרום, התחנה המרכזית במערב ורחוב הלל יפה במזרח.

התוכנית כוללת הקמת מגדל קריה שלטונית של משרדי עירייה ומשרדי ממשלה בגובה 26 קומות, שבחזיתו כיכר עירונית. כן כוללת התוכנית בנייה של היכל תרבות תת קרקעי שהכניסה אליו תתבצע מהכיכר העירונית. התוכנית כוללת גם הקמה של מגדלי מגורים ברחוב אחד העם. בקומת הקרקע של מגדלים אלה ייבנו חנויות. התוכנית כרוכה באישור הוועדה המחוזית חיפה.

מדובר בחידוש משמעותי למרכז העיר המיושן. ביקור במרכז העיר מזכיר שריד אנכרוניסטי של שנות ה-80. התחנה המרכזית, שבעבר שירתה רק את אגד, נמצאת במבנה מיושן, והעירייה פועלת במבנה קטן ומוזנח שמוקף במגרש חניה גדול. תשתיות הכבישים די גרועות ובנייני המגורים הם שילוב של בתי מושבה קטנים ופרויקטים קבלניים מיושנים.

ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, מסר ל"גלובס" כי "חדרה, בהגדרה שלה היא עיר מחוז. זה לא מקרה שבית החולים, בית המשפט ומשרדי החקלאות, הבריאות, המשפטים ותחנת המשטרה, כולם נבנו בחדרה. זה אולי לא בירת מטרופולין, אבל בוודאי שעיר מחוז. היות שזה כך, יש צורך גם ברמת המדינה, ובטח ברמה העירונית לרכז הכל פה. יש לי חלום, שתושב חדרה, במעלית אחת, יפתור את כל הצרכים הנדרשים לו. כיום, משרדי אגפי העירייה פזורים על כל העיר, על פני שטח רחב. אני רוצה שבהיבט השירותי יינתנו מענים לכל הצרכים".

ומה ההיגיון הכלכלי של התוכנית?
"מה שעשינו בתוכנית הזו זה שלקחנו חלק מהשטחים שיועדו למשרדים, והפכנו אותם לעירוב שימושים. הרעיון הוא שבעסקת קומבינציה נאפשר ליזם לרכוש את הזכויות שיש כאן לבנייה ובכסף הזה, יחד עם הדיור הממשלתי, נבנה מגדל משותף".

מתי זה יקרה?
"לדעתי, תוך חמש שנים, יהיה פה מגדל עירייה".

האדריכל איתי דפני, ממשרד מילוסלבסקי מספר שבמתחם חלה תוכנית שניסתה להסדיר את החיבור בין המבנים הקיימים אך לדבריו, "אבד עליה הכלח". בין היתר משום שביקשה להוציא את מבנה בית העירייה מחוץ למרכז העיר, "כמו בנתניה". דפני: "הבעלים של הקרקע היא עיריית חדרה והתוכנית היא יוזמה שלה. הרעיון הוא לשנות את כללי המשחק. גם כדי שיהיה פרויקט שיש בו עירוב שימושים, שירים את מרכז העיר, וגם שיהיה משהו כלכלי".

ואיך הפרויקט הזה יצא לפועל מבחינה כלכלית?
"אחד המשתנים החשובים בפרויקט הזה הוא שמשרדי הממשלה החליטו שהם רוצים להיכנס לתחום התוכנית. לקח לעירייה זמן להבין שמדובר ב-win win. אנחנו מציעים כאן בניין משולב שכולל את משרדי הממשלה, שהם מושכי קהל וחזקים וגם את משרדי העירייה. יצרנו כאן כיכר עירונית נרחבת והורדנו את מבני הציבור מתחת לכיכר. הוספנו גם שני מבנים של מגורים. ברור שזה לא יהפוך לרובע מגורים קלאסי, אבל שיווצר כאן עירוב שימושים. יש פה בניין אחד למגורים ובניין נוסף שהוא 'גמיש' - כלומר, ניתן יהיה למקם בו דירות קטנות, דיור להשכרה, מלונאות, ואפילו למשרדים".

ערכי הקרקע בחדרה נמוכים, וכשמשוטטים בעיר רואים שפע של חנויות חצי ריקות, בנייה מיושנת ומיעוט מבני תעסוקה. למה שפרויקט בסדר גודל כזה יתממש?
"בסה"כ העיר חדרה מתעוררת. אנחנו הבנו שמסחר לא יהיה מה שיניע את הפרויקט. יש פה מסחר מלווה רחוב, במידה מינימלית. הדירות שאנחנו מציעים במגדל המגורים אינן דומות לדירות בהיקף המתחם. אחד היתרונות של הפרויקט הוא שמשרדי הממשלה מבקשים להיכנס לתחום הפרויקט. אין בכוונתם לחכות אפילו לאישור התב"ע. באופן מכוון מיקמנו את הבניין של משרדי הממשלה והעירייה במקום שבו מסומן מגדל בתוכנית בניין העיר התקפה, כך שניתן יהיה להתחיל לבנות אותו כבר מחר".