גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: הקורקינטים לא מפחיתים את העומס

לא השימוש בכלי רכב דו-גלגליים יקטין את גודש התנועה, אלא קיומה של תחבורה ציבורית, שמציעה להגיע בנוחות ובמהירות למספר גדול של יעדים במרחב העירוני

רוכב על קורקינט חשמלי בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
רוכב על קורקינט חשמלי בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

השלב הבא, ככל הנראה, באבולוציה של המין האנושי הוא חיבור של שתי הרגליים ביחד באופן שרגל אחת מקדימה במעט את הרגל השנייה. במצב, שבו המין האנושי ינוע רק על גבי קורקינטים ממונעים, כפי שכל בר דעת יכול להסיק מסיבוב קצר ברחובות תל אביב, לא יהיה צורך בשתי רגליים. סנפיר גדול ומסיבי יעשה את העבודה הרבה יותר טוב. האנס קריסטיאן אנדרסן חזה את זה כבר מזמן, כשהוא העניק לעולם את בת הים הקטנה.

נכון להיום בנות הים הקטנות והגדולות וגם בני הים, שטסים על הרכב הדו-גלגלי המסוכן ברחובות הערים מאמינים כנראה באגדות ובניסים. יותר נכון קובעי המדיניות הם אלה שמאמינים בניסים. ריבוי תאונות דרכים קשות, שבהם מעורב קורקינט, הוא עובדה. במהלך 2019 נהרגו למעלה מ-20 בני אדם בתאונות בהן היה מעורב קורקינט. בבית חולים איכילוב לבדו יגיע מספר הנפגעים בתאונות קורקינט לכ-2,500 איש בשנה זו. החקיקה, המחייבת את רוכבי הקורקינטים בחבישת קסדה דואגת לשלומם של רוכבי הקורקינט אך מתעלמת משלומם של הולכי הרגל, אשר נפגעים מידי יום מקורקינטים ואופניים חשמליים, ש"טסים" בכל מקום ומכל כיוון בעיר.

מקובל לחשוב, ששימוש ברכבים דו-גלגליים קטנים, המכונים "מיקרו מוביליטי", הוא אחד הפתרונות המוצלחים לבעיית גודש התנועה בערים. נכון להיום, אין מחקר או אפילו מודל תיאורטי שתומך בטענה זו. בעיית הגודש, לא רק שאינה נפתרת, אלא אף מתרחבת למרחבים, המיועדים להולכי רגל. הכבישים הולכים ונסתמים והגודש עובר למדרכות ולשבילי ההליכה, שנכבשו על ידי רוכבי הקורקינטים. באקלים הישראלי, הסבירות, שנהגים ימנעו משימוש ברכבם הפרטי כדי לנוע בעיר היא קטנה מאוד. מרבית רוכבי הקורקינטים משתמשים במכשיר הזה כתחליף להליכה רגלית ולא במקום נסיעה במכונית פרטית. בעתיד, כאשר תהיה בישראל מערכת רכבות יעילה ואמינה, ששבילי אופניים ישולבו בה, עשויה להיות השפעה מסויימת על הגודש. לפיכך, לא השימוש בכלי הרכב הדו-גלגליים יקטין את גודש התנועה, אלא קיומה של תחבורה ציבורית, המציעה להגיע בנוחות ובמהירות למספר גדול של יעדים במרחב העירוני.

בינתיים, בכל רגע נתון יכול לצוץ קורקינט שיגיע במהירות ופשוט יצפה שהולכי הרגל יפנו לו את הדרך. ציפייה לא מופרכת כלל ועיקר, מכיון, שכל הולך רגל, החפץ בחיים, כך יעשה. רוכבי הקורקינטים מאוד מרוצים מהנימוס המופגן של הולכי הרגל, שמפנים להם תמיד את הדרך.

אמרנו נימוס ונגענו בנקודה רגישה. במקומות רבים בעולם, הנימוס הוא ערך בסיסי. אנשים אוהבים וגאים להיות מנומסים. בישראל הנימוס לא נחשב לערך, בוודאי לא בכבישים. בתחום הקורקינטים והאופניים, בעיקר אלה החשמליים, חוסר ההתחשבות מגיע לשיאים חדשים. כלי הרכב הללו נעים בכל מקום ובכל כיוון, בניגוד לכיוון תנועת המכוניות ואף בתוך מרכזי קניות הומי אדם. משום מה, אף אחד לא מנסה למנוע את ההתנהגות הזאת. הולכי הרגל נכנעו לכלל הבלתי כתוב, לפיו לרוכבי הקורקינטים יש זכות קדימה על פני כל מי שנע במרחב הציבורי.

נסיונות האכיפה ברחובות תל אביב סופגים מפלה ניצחת. מידי יום, חומקים במהירות נהגים עבריינים, כשפקחים מנסים לעצור אותם כשהם נעים במסלול אסור. אכיפה באמצעות פקחים אינה מציאותית כשמדובר בהיקפים העצומים של כלי הרכב, הנעים בכל רחוב וסימטה. שימוש באמצעי אכיפה אלקטרוניים, מצריך הערכות נרחבת, הכוללת, חיוב להתקין אביזר, שמשדר נתוני זיהוי אותם ניתן לקלוט מרחוק. כל עוד האכיפה לא תהיה באמצעות מערכות אוטומטיות האפקטיביות שלה תהיה נמוכה ביותר.

דרך אחרת להתמודדות עם הבעיה היא באמצעות תמריצים חיוביים, הנמצאים בבסיס הגישה הידועה כ"כלכלה התנהגותית". לאלו פוטנציאל טוב יותר לבצע שינוי מרצון בהתנהגות הנהגים וכתוצאה מכך גם בנורמות הנהוגות. מחקרים רבים הראו, בשנים האחרונות, כי ניתן לשנות התנהגות של אנשים באמצעות תמריצים חיוביים ויצירת תנאים, להתנהגות רצויה. תנאים אלו מכונים "ארכיטקטורת בחירה", שכן הם יוצרים סביבה שבה גדלה ההסתברות שמקבל ההחלטה יבחר בחלופה הרצויה למי שעיצב את התנאים הללו. דוגמאות לשימוש בעקרונות של כלכלה התנהגותית כוללות מתן מידע למשתמשים על התנהגותם של משתמשים אחרים, הדגמת משמעותם של נתונים, המחשה ויזואלית של נזק או תועלת, ועוד. הפעלה מושכלת של תמריצים כאלה לרוכבי קורקינט ואופניים, עשויה להשפיע על התנהגותם ולהקטין באופן ניכר את הפגיעה בהולכי רגל במרחב הציבורי.

המחקר מראה, שבמקרים רבים, הסברה יכולה להועיל יותר מאשר אכיפה. ויותר מכך הסברה המשולבת באכיפה, כפי שיודגם בסיפור הבא. לפני שנים אחדות רכבתי על אופניים ברחובות אמסטרדם. באחד הרחובות הוצב שילוט שהורה לרוכבי האופניים להמשיך מאותה נקודה ברגל לצד האופניים. התעלמתי מהתמרור ובקצה הרחוב המתין לי פקח שביקש, באדיבות, לראות תעודה מזהה. הסברתי לו שאני תייר ותירצתי את העבירה בחוסר הכרת הסביבה. הפקח הסביר לי בסבלנות רבה מדוע אין לרכב על האופניים באותו קטע רחוב. הוא סיכם ואמר, שהפעם הוא ימנע מלהשית עלי קנס ויסתפק במתן התראה בלבד. הוא הוציא מכיסו פנקס התראות ומסר לי אחת כזאת, מבלי לטרוח לרשום לעצמו את הפרטים שלי. הוא הבטיח שבפעם הבאה לא יוכל להסתפק בהתראה. הסבירות, שכאחד מ-600,000 רוכבי האופניים באמסטרדם, אפגוש שוב באותו פקח הייתה מאוד נמוכה ולמרות זאת מאותו רגע צייתי באופן מלא לכל התמרורים שכוונו לרוכבי האופניים.

הכותב הוא ראש המרכז לערים חכמות באוניברסיטת בר-אילן

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"