"300 אלף ליכודניקים לא הלכו להצביע בספטמבר"? לא בדיוק

נתניהו מספר בכנסים, ברשתות ובתקשורת על המוני תומכים רדומים שמחכים לצאת מהבית • אך הטיעון של נתניהו הוא מיתוס שנולד מחישוב כושל • המשרוקית של גלובס יוצאת לשטח 

בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ
בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

מה אמרו?
"300 אלף ליכודניקים לא הלכו להצביע בספטמבר"
מי אמר? 
בנימין נתניהו
איפה?
כנס הליכוד, אריאל, 17.2.20, 19:00
כמה הגיעו? 
כ-200 משתתפים
מי עוד היה? 
זאב אלקין, ישראל כ"ץ, נורית קורן, ניר ברקת, מירי רגב
אילו גימיקים הוצגו?
מצגת פאואר פוינט, לוח מחיק, קריקטורה של טיבי וגנץ

בכנסים, בדרכים, ברשתות ובתקשורת - בנימין נתניהו חוזר בעקשנות על נתון שנועד להמריץ תומכים. ביום שני שמענו אותו באירוע בחירות באריאל, שאליו התייצבו גם מירי רגב, ישראל כ"ץ, ניר ברקת ובכירי ליכוד אחרים. "יש מיליון ליכודניקים שהלכו להצביע, הם יושבים פה", שיבח נתניהו את מאות הנוכחים, "אבל יש עוד קבוצה של 300 אלף ליכודניקים - תומכים בנו - שלא הלכו להצביע". ולנתון יש מוסר השכל: "הלכתי לבתים שלהם. שאלתי: 'למה לא הלכתם להצביע?' כולם אמרו: 'היינו בטוחים שתנצח בלאו הכי'". ונתניהו סיכם: "אם ה-300 אלף יבואו להצביע, אנחנו מנצחים בענק".

נתניהו נקב במספר הזהב גם בשידור פייסבוק ממטה הבחירות שלו: "אעשה הכל כדי שמיליון הליכודניקים שהצביעו ידברו עם 300 אלף שנשארו בבית". ולמחרת בצהריים בגלי צה"ל: "דברו עם ה-300 אלף ליכודניקים שתומכים בי ובליכוד שנשארו בבית!" והוא עושה זאת בשיטתיות לפחות חודשיים. בכנס לקראת הפריימריז בליכוד הוא השתמש כמעט באותן מילים.

המספר הזה נעשה כה ויראלי, שהוא הדביק את המתחרים. גבי אשכנזי סיפר להוד-השרונים, בכנס שכתבנו עליו בטור הקודם, על "300 אלף מצביעי ליכוד לא הלכו להצביע ליכוד".

אבל הטיעון של נתניהו הוא מיתוס שנולד מחישוב כושל. נסביר בקיצור. אחרי בחירות ספטמבר נפוצו ברשת סיכומים של הירידה בתמיכה ב"גוש הליכוד". הליכוד עצמה איבדה כ-27 אלף קולות בהשוואה לאפריל, ובצירוף הפתקים שניתנו אז למפלגות שנטמעו בה, כולנו וזהות, מקבלים אובדן של כמעט 298 אלף קולות.

האם כולם נאמני ליכוד שהתעצלו לבוא לקלפי? אין דרך לבדוק בוודאות, אבל זה מאוד לא סביר. תוצאות הבחירות מלמדות שחלקם כנראה נדדו לרשימות אחרות. לאן הם יכלו ללכת? נסתכל במספרים.

מפלגות השמאל-מרכז הציוני (כחול לבן, העבודה-גשר, מרצ והמחנה הדמוקרטי) הגדילו את כוחן בפחות מ-9,000 קולות. הרשימה המשותפת התעצמה ב-133 אלף, אבל קשה להאמין שהיא משכה מאוכזבי ליכוד. לעומת זאת, לשותפות של הליכוד ב"בלוק 55" (ש"ס, יהדות התורה ומרכיבי ימינה) נוספו 138 אלף מצביעות ומצביעים, ולישראל ביתנו 137 אלף. יחד - 275 אלף קולות חדשים. הייתכן שהליכודניקים לא נשארו בבית, אלא מצאו בית חדש?

נהרו למתחרים?
 נהרו למתחרים?

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת

המשרוקית - השינוי בהצבעה לרשימות בין בחירות אפריל וספטמבר 2019

עמוד הפייסבוק של נתניהו - שידור חי מכנס בחירות באריאל, 17.2.2020

עמוד הפייסבוק של נתניהו - שידור ממטה הבחירות, 17.2.2020