גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בפעם הראשונה מאז מותו של מאו צה טונג: סין מגרשת עיתונאים

סין החליטה על גירוש שלושה עיתונאי "וול סטריט ג'ורנל", כעונש על פרסום מאמר דעה בעיתון ● השלושה נדרשים לעזוב את סין בתוך חמישה ימים ● מועדון הכתבים הזרים במדינה: "תגובה חסרת תקדים נגד עיתונאים זרים בסין"

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: רויטרס
נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: רויטרס

סין שללה את תעודות העיתונאי משלושה כתבים של "וול סטריט ג'ורנל" בבייג'ין. זו הפעם הראשונה שבה סין מגרשת בבת-אחת כמה עיתונאים מארגון חדשות בינלאומי אחד, מאז שהמדינה חידשה את הקשר עם העולם אחרי מותו של מאו צה טונג.

משרד החוץ הסיני מסר כי ההודעה אתמול הייתה עונש על מאמר דעה שפרסם ה"ג'ורנל" לאחרונה.

המגורשים הם סגן מנהל המשרד הסיני ג'וש צ'ין והכתב צ'או דנג, שניהם אזרחי ארה"ב, והכתב האוסטרלי פיליפ וון. הם נדרשו לעזוב את סין בתוך חמישה ימים, מסר ג'ונתן צ'נג, ראש משרד העיתון בסין.

הגירוש על-ידי משרד החוץ הסיני בא אחרי זעם ציבורי על כותרת מאמר הדעה מ-3 בפברואר, שהתייחסה לסין כ"האדם החולה באמת של אסיה". משרד החוץ וגופי מדיה ממשלתיים חזרו והתייחסו לכותרת הזו בהצהרות ופוסטים המדינה החברתית ואיימו בהשלכות לא ספציפיות.

"באופן מצער, מה שהעיתון מה ש'וול סטריט ג'ורנל' עשה עד כה היה אך ורק התחמקות מאחריות", אמר אתמול (ד') דובר משרד החוץ ג'נג שואנג בתדרוך יומי לעיתונאים. "העם הסיני אינו מקדם בברכה תקשורת שמדברת בשפה מפלה מבחינה גזעית ומשמיץ ותוקף את סין בזדון".

שלושת העיתונאים עובדים בדסק החדשות של "וול סטריט ג'ורנל", שנהוגה בו הפרדה קפדנית בין עובדי החדשות ומדורי הדעה. וויליאם לואיס, המוציא לאור של העיתון ומנכ"ל החברה-האם שלו, דאו ג'ונס, אמר כי הוא מאוכזב מההחלטה לגרש את העיתונאים, וביקש ממשרד החוץ הסיני לשקול אותה מחדש.

"מאמר הדעה הזה פורסם בנפרד מחדר החדשות של העיתון, ולאף אחד מהעיתונאים המגורשים לא היה קשר אליו", אמר לואיס. "עמודי הדעה שלנו מפרסמים בקביעות מאמרים עם דעות שאנשים לא מסכימים או מסכימים להן, ולא הייתה לנו כל כוונה לפגוע באמצעות הכותרת שלו", הוסיף לואיס. "נראה שזה גרם בבירור רוגז ודאגה בין בני העם הסיני, ואנחנו מצטערים על כך".

בהודעה לעובדי מחלקות החדשות, העורך הראשי של העיתון, מאט מורי, אמרכי ה"ג'ורנל" ינסה לבטל את הגירוש ולהמשיך לעבוד על כיסוי סין ככוח עולמי עולה. "אף אח לא צריך להטיל ספק בכל ש'וול סטריט ג'ורנל' נשאר מחויב לחלוטין לסקר את סין, בסטנדרטים הגבוהים ביותר של דיווח עיתונאי", כתב מורי. "נמשיך לכתוב על סין, בלי חשש או טובות וללא אג'נדה מלבד האמת".

שר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו מתח ביקורת על החלטת סין, ואמר: "ארה"ב מגנה את גירוש שלושת כתבי החוץ של העיתון. מדינות בוגרות ואחראיות מבינות שעיתונות חופשת מדווחת על עובדות ומבטאת דעות. התגובה הנכונה היא להציג טיעוני נגד, לא להגביל את חופש הביטוי. ארה"ב מקווה שהעם הסיני ייהנה מאותה גישה למידע מדויק וחופש דיבור כמו האמריקאים".

סין נאבקת בנגיף הקורונה המדבק במהירות, וכן משאלות של אזרחים וכמה מומחי בריאות עולמיים על הטיפול של ביג'ינג במגיפה, שכלל הסגר על חלק גדול ממחוז חוביי, עם אוכלוסייה של קרוב ל-60 מיליון בני אדם. הכעס הציבורי על העדר השקיפות לכאורה סביב הנגיף בא לידי ביטוי באינטרנט, והיה גדול מיכולת גופי הצנזורה במדינה לרסן.

הוועדה העולמית להגנה על עיתונאים קראה לסין להחזיר מיד את תעודות העיתונאי לכתב הוול סטריט ג'ורנל. "הודעת הגירוש הסינית בתגובה למה שהא תופסת ככותרת פוגעת במדור בהדעה של הוול סטריט ג'ורנל גורמת למדינה זו להצטייר פחות ככוח עולה בטוח בעצמו ויותר כבריון בעל עור דק", אמר סטיבן בטלר, מתאם הארגון באסיה.

באוגוסט לא חידשה ממשלת סין את תעודת העיתונאי של צ'ון האן וונג, כתב של העיתון בבייג'ינג שהיה מכותבי מאמר חדשותי על דודן של הנשיא שי ג'ינפינג, שפעולותיו נבדקו על-ידי רשויות חוק וביון באוסטרליה.

חייהם הפרטיים של שי ושל בני משפחתו נחשבים לנושאים רגישים על-ידי הרשויות במדינה. משרד החוץ הזהיר את ה"ג'ורנל" באותה עת מפני פרסום הכתבה, ואיים בהשלכות לא ספציפיות.

בייג'ינג נקטה קו לוחמני יותר כלפי התקשורת הזרה בשנים האחרונות, כאשר הממשל של הנשיא שי השליט פיקוח גדול יתר על מידע וחזרה והדגיש את תפקיד המפלגה הקומוניסטית בחיי האזרחים. סין לא חידשה את תעודת העיתונאי של כמה כתבים, אך לא גירשה כתב זר מאז 1998. הרשויות גירשו שני כתבים אמריקאים אחרי אירועי 1989 בכיכר טייננמן, אך הם עבדו עבור גופי חדשות שונים. ג'ון פומפרט היה כתב AP, ואלן פסין היה ראש משרד קול אמריקה בבייג'ין.

הגירוש בו-זמנית של כתבי ה"ג'ורנל" אתמול מציין "תגובה חסרת תקדים נגד עיתונאים זרים בסין", מסר מועדון הכתבים הזרים בסין. "הפעולה שננקטה נגדי כתבי ה'ג'ורנל' היא קיצונית וניסיון ברור של הרשויות בסין להפחיד גופי חדשות זרים על-ידי הענשת כתבים שלהם בסין".

שלשום (ג') מסר משרד החוץ האמריקאי כי הוא החליט לזהות את הפעילות האמריקאית של כופי חדשות ממשלתיים סינים כנציגות זרה בדומה לשגרירות או קונסוליה. זה היה הצעד האחרון בסדרת צעדים שנועדו ללחוץ על המפלגה הקומוניסטית הסינית להקל את הפיקוח על דיפלומטים ועיתונאים זרים.

עובדי גופי החדשות הסינים יחויבו מעתה להירשם במשרד החוץ כעובדי קונסוליה, אם כי פעילותם המקצועית לא תוגבל. הביטוי "האיש החולה של אסיה" שימש גורמי חוץ ואינטלקטואלים סינים לתיאור סין החלשה שנוצלה על-ידי מעצמות אירופה ויפן בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. התקופה הזו מתוארת בספרי לימוד ההיסטוריה הסינים כ"100 השנים של ההשפלה".

את מאמר הדעה ב"ג'ורנל" כתב וולטר ראסל מיד, אקדמאי במכון הדסון, והוא התייחס למגפת הקורונה בסין. צ'ין, סגן ראש משרד העיתון בבייג'ין, בן 43, כיסה בשנים האחרונות נושאים כמו אבטחת סייבר, חוק וזכויות אדם בסין, כולל מאמצי המפלגה הקומוניסטית בתחום ריגול הסייבר. הכתב דנג, בן 32, דיווח משחנאי, הוגנ קונג ובייג'ין בנושאי כלכלה ופיננסים, כולל מלחמת הסחר עם ארה"ב. וון, בן 35, דיווח על פוליטיקה סינית והיה מכותבי הכתבה על פעילותו של בן הדור של הנשיא שי באוסטרליה. כל השלושה דיווחו גם על פעילות המעקב של המפלגה הקומוניסטית בקרב האויגורים המוסלמים במחוז שינג'יאנג במערב סין. 

עוד כתבות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?