תהל | בלעדי

מצבה הקשה של תהל וכישלון ניסיונות המכירה של החברה הובילו להתפטרות המנכ"ל סער ברכה

את ברכה יחליף בינתיים רוני קומר, שמונה למ"מ המנכ"ל בתיאום עם הבנקים נושי החברה • עפ"י מקורות בשוק, הבנקים ימשיכו לממן את תהל במסגרת תוכנית התייעלות שתאפשר לפרוע כמה שיותר מחובותיה כלפיהם

סער ברכה / צילום: ולדימיר אסקין
סער ברכה / צילום: ולדימיר אסקין

טלטלה בחברת ההנדסה והתשתיות תהל גרופ. ל"גלובס" נודע כי על רקע מצבה הקשה של החברה וכישלון הניסיון למכירתה, הודיע לאחרונה המנכ"ל סער ברכה על רצונו להתפטר מהתפקיד. את ברכה יחליף בינתיים רוני קומר, שמונה לתפקיד ממלא-מקום המנכ"ל בתיאום עם הבנקים המממנים של החברה. על פי מקורות בשוק, הבנקים ימשיכו לממן את תהל במסגרת תוכנית התייעלות, וזאת במטרה לאפשר לחברה לפרוע כמה שיותר מתוך חובותיה כלפיהם ולהקטין את ערבויות הביצוע שהעניקו לה.

ההחלטה של הבנקים תוביל לכך שתהל אינה צפויה להימכר בשנים הקרובות, כך שמחזיקי האג"ח של חברת האם הקורסת קרדן אן.וי  לא יזכו כנראה לתמורה כלשהי ממימוש החברה. כפי שנחשף ב"גלובס", החליטו הבנקים לאחרונה שלא לקבל את הצעת חברת שיכון ובינוי  לרכוש את השליטה בתהל בעסקת השקעה, שנקבה בשווי של 12 מיליון דולר בלבד (לפני הכסף) לתהל - שרק לפני שנתיים כמעט ונמכרה תמורת סכום גבוה פי 10 לקרן פורטיסימו.

סער ברכה שימש כמנכ"ל תהל גרופ בשנים האחרונות, במהלכן הגבירה את חשיפתה לתחום הפרויקטים החקלאיים באפריקה, בנוסף לפעילות הוותיקה של תכנון מתקנים הנדסיים גדולים בתחום המים. לצורך מימון ההשקעה בפרויקטים החקלאיים, תהל נטלה הלוואות כבדות שהגדילו את התחייבויותיה הפיננסיות ליותר מ-60 מיליון דולר.

אלא שמימוש הפרויקטים הלך והתעכב, ותהל מצאה עצמה שקועה בחובות כבדים שגררו שעימם גם מצוקת נזילות. בתהל גרופ ובחברה האם, קרדן אן.וי, חיפשו מוצא באמצעות הכנסת משקיע ואף חתמו על מסמך כוונות לא מחייב עם קרן פימי. אולם לאחר בדיקות שביצעו מנהלי פימי, הוחלט בקרן שלא להשקיע בתהל לנוכח האתגרים העצומים שעומדים בפניה. במקביל נכנסה לתמונה גם שיכון ובינוי, שאף הגישה הצעת השקעה משלה אותה דחו כאמור הבנקים המממנים.

במקום החלפת יו"ר - מ"מ מנכ"ל 

מעניין לציין כי בהודעה קודמת שנשלחה לעובדי תהל, נמסר כי ברכה יישאר בתפקידו עוד תקופה מסוימת. במכתב שכתב לעובדים יו"ר החברה ומנכ"ל קרדן אן.וי, אריאל חסון, נאמר כי "זה מכבר פנה אלי ברכה בבקשה לסיים את תפקידו ולהמשיך הלאה לעבר אתגרים חדשים בקריירה האישית שלו. זאת לאחר יותר משמונה שנים בתפקיד... סער הודיע לדירקטוריון שבשל המצב המורכב שבו נמצאת החברה, הוא יישאר בתפקידו כמנכ"ל עד לגיבוש מתווה תמיכה מוסכם, וייצוב חלופה מתאימה להובלתה בשנים הבאות".

בד בבד בישר אז חסון על מינויו של רן בוקשפן, לשעבר מנכ"ל טלרד, לתפקיד יו"ר תהל. אולם ימים אחדים לאחר מכן שלח חסון מכתב נוסף לעובדי תהל, בו נכתב כי הוחלט למנות את רוני קומר למ"מ מנכ"ל, וכי כניסתו לתפקיד תהיה מיידית. עוד ציין חסון במכתבו השני כי בוקשפן ימשיך לסייע לחברה, אולם יעשה זאת במעמד של יועץ ולא כבעל תפקיד רשמי בדירקטוריון.

תהל עוסקת בתחומי תשתיות המים, חקלאות וגז טבעי, והיא בעלת מומחיות וניסיון רב בתחומי תכנון פרויקטים, פיקוח הנדסי וביצוע כקבלן ביצוע (Turn-key). בתחום המים לתהל פעילות ענפה בישראל, וכן צבר עבודות (Backlog) בהיקף של מאות מיליוני דולרים להקמת פרויקטים במזרח אירופה, בהודו ובאפריקה.

את תשעת החודשים הראשונים של 2019 סיימה תהל עם ההכנסות של 118 מיליון אירו והפסד של 36.3 מיליון אירו, שנבע בין השאר מירידה של 16 מיליון אירו בערך נכסיה, עיכובים בהתחלתם של פרויקטים חדשים באפריקה, הפרשות שבוצעו בפרויקטים קיימים וקשיי נזילות שהובילו לנטילת אשראי יקר. ההון העצמי של תהל צנח ל-17 מיליון אירו והיווה 7.8% בלבד מסך המאזן בסוף ספטמבר.