הצוללת | פודקאסט

"אוניית הקורונה משולה לכדור הארץ - כולנו כרגע על הסיפון שלה"

"את הדילמות שראינו על הספינה נראה בעוד ועוד מקומות", אומר פרופ' חגי לוין, מומחה בבריאות הציבור. "חשוב מאוד שישראל תיערך למגפה עולמית שעלולה לשנות את כל החיים שלנו" • מדוע בכל זאת הוא מודאג בעיקר מדברים אחרים? • האזינו לפודקאסט "הצוללת"

מרכז קניות בטייוואן בסוף ינואר, לאחר התפרצות וירוס קורונה בסין / צילום: AP
מרכז קניות בטייוואן בסוף ינואר, לאחר התפרצות וירוס קורונה בסין / צילום: AP

"ספינת הקורונה היא סיפור אנושי מטלטל שמייצג במיקרוקוסמוס את בריאות הציבור ואת מה שעלול לקרות בעולם החודשים הקרובים - עם דילמות מקצועיות, אתיות, בינלאומיות וחברתיות מאוד קשות, שצריך להתמודד איתם", כך אומר בראיון לפודקאסט "הצוללת" של גלובס פרופ' חגי לוין, מומחה לתפוצת מחלות מהאוניברסיטה העברית, רופא בבית החולים הדסה ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "הספינה הזאת משולה לכדור הארץ - כולנו נמצאים על הסיפון שלה".

מעבר להיותה מוקד דרמה בינלאומית, היוותה הספינה בעיקר מעבדת ניסוי צפה שהוכיחה כמה הקורונה מדבקת: החל מחולה אחד בן שמונים ועד למאות חולים מאובחנים מנוסעי הספינה - בהם גם ישראלים - ומי יודע כמה עוד שלא אובחנו: "אין פתרונות קסם", אומר לוין, "בהחלט ייתכן שהנגיף כבר כאן - שאנשים שהגיעו ולא ידעו שהם נושאים את הנגיף כבר הפיצו אותו בישראל. לכן אי אפשר לחיות באשליה כאילו ניתן לשלוט בסיכון בצורה מלאה ולכן חשוב מאוד שישראל תיערך למגפה עולמית שעלולה לשנות את כל החיים שלנו בחודשים הקרובים - המגפה הזאת היא קריאת השכמה שצריך לחזק את מערכת בריאות הציבור בישראל".

עם זאת, לוין מבקש לשים דברים בפרופורציות: "גם התרחיש החמור של הקורונה לא יביא להכחדת האנושות, לעומת זאת המשבר האקלימי כן יכול להביא להכחדת האנושות. הבעיה היא שאת הנזקים של משבר האקלים וזיהום האוויר לא רואים באופן מיידי. אדם שמת מהתקף לב או מסרטן אף אחד לא יכול להגיד האם הוא מת מהכימיקל המסוים שדלף מאיזה מפעל".

הרופא שניצח את חברת הסיגריות

פרופ' לוין עוסק בבריאות הציבור - תחום ברפואה העוסק במניעת מחלות, ויצירת מערכת של הגנה על הבריאות שלנו, כזו שתמנע מאיתנו את הצורך להגיע בכלל לטיפול בבתי ובקופות החולים. במסגרת תפקידו הוא נלחם לא מעט בגופים מהגדולים והחזקים במשק ובעולם ובהם יצרני מזון וחברות הטבק. בזמן שכל מהדורות החדשות נפתחות בדיווחי המגיפה והציבור מודאג מהדבקה, נדחקים הצידה גורמים המאיימים על בריאות הציבור הרבה יותר: העישון עדיין הורג יותר מ -8 מיליון בני אדם בשנה ועוד מיליון כתוצאה מעישון פסיבי - למעשה עישון הורג אדם אחד בעולם בכל 4 שניות.

פרופסור לוין, ניהל בשנים האחרונות קרב עיקש נגד חברות הטבק והסיגריות האלקטרוניות והוא היה נוכח כמעט בכל דיון בכנסת שעסק בנושא. הדבר הזה גרם לו גם לשלם מחיר אישי: לאחרונה, ניצח לוין בתביעה שניהל נגד חברת סיגריות אלקטרוניות "טייק אייר" שהשמיצה אותו וקראה לו מושחת ושקרן, וזכה ב-100 אלף שקלים.

אתה דון קישוט בתחום הזה? יכול להיות שפיתחת אובססיה מסוימת לנושא המלחמה בעישון?

פרופסור לוין: "זה מצחיק קצת השאלה הזאת, כי מי שמכיר אותי בחיים האישיים יודע שאני בן אדם מאוד פתוח, ספקן כלפי עצמי ואני בכלל לא אובססיבי. אבל במקרה הזה היה מאוד ברור שיש כללי משחק ואותה חברת סיגריות פשוט אמרה שקרים מוחלטים במטרה מוצהרת לפגוע בי. אני לא רציתי להשחית את זמני בבתי המשפט, אבל לא היתה לי ברירה אלא לבוא ולתבוע אותם ולהשתמש בכלים המשפטיים העומדים לרשותינו - והשופטת קיבלה את כל טענותיי.

"זה לא שאני אובססיבי כפי ששאלת, אלא שאין לנו ברירה אנחנו חייבים לדאוג לבריאות הציבור. לצערי רבים מחבריי (הרופאים, ש.א) מפחדים לעשות את זה - ובצדק מסויים כי אתה חוטף מתקפה מרושעת מאותם "אויבי בריאות הציבור". אני חייב להגיד שאותי לא לימדו בבית ספר לרפואה על אויבי בריאות הציבור. לימדו אותי איך לקדם בריאות, איך להימנע ממחלות, לימדו על איומים כימיקלים ואיך לטפל בהם, אבל לא לימדו אותי שיש וקטור אדיר - אותם גורמים שיש להם רווח פוליטי ובעיקר רווח כספי - ובריאות הציבור עלולה לפגוע להם ברווח ואז הם לא רואים בעיניים".

אחד מהדברים שמטרידים את לוין הוא המדע המגוייס בשירות החברות ובעלי ההון: "אחד האיומים הכי גדולים היום זה אובדן האמון ואובדן האמת. אם מצליחים לבלבל אותנו, אז אנחנו כבר לא יודעים מה האמת וכבר לא מאמינים לאף אחד. אבל זה לא נכון - כן יש יכולת לחקור ולדעת עובדות על העולם. רוב האנשים הם לא מושחתים אבל אותם יוצאים מן הכלל שנוהגים בניגוד עניינים ומשחיתים את המדע, אותם אנחנו צריכים להוציא החוצה ולהוקיע אותם.

"תעשיית המזון צריכה לשלם את מחיר הנזק"

מאבק נוסף שמנהל לוין קשור במזון המזיק: "אם תעשיית המזון היתה משלמת את מחיר ההשמנה - והמחיר של המוצר היה מגלם גם את הנזק הבריאותי שלו, אז בקבוק קוקה קולה המזיק למשל היה עולה 1,000 שקל, נניח. כלומר הבקבוק היה משקף את המחיר האמיתי של הנזק המזהם שלו ושל הנוזל שבתוכו".

בכל מה שקשור למזון המזיק נראה שללוין יש רקע מאוד אישי: "אבא שלי איבד כף רגל כתוצאה מסכרת", הוא אומר, "ולשתיית משקאות ממותקים היתה תרומה בעניין הזה - אנחנו חייבים להתייחס לדבר הזה הרבה יותר בחומרה ולא לקבל אותו. החברות האלה משתמשים בטקטיקות מתוחכמות. כל עוד אנחנו לא חוסמים אותן אנחנו נמשיך להפסיד במאבק".

מחברת קוקה קולה לא נמסרה תגובה.

האזינו לראיון המלא בפודקאסט "הצוללת"

פרופ‘ חגי לוין, המרכז הרפואי הדסה  / צילום: פרטי

אורח: פרופ' חגי לוין, מומחה לתפוצת מחלות מהאוניברסיטה העברית, רופא בבית החולים הדסה ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור.

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו באפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס, ספוטיפיי או באפליקציה האהובה עליכם