גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האחראי על איכות הסביבה בנסטלה העולמית בטוח: "אנחנו בדרך לשינוי היסטורי"

פרנץ ליבנספצר, מנהל אריזות ואיכות הסביבה של ענקית המזון נסטלה, הגיע לבקר בחברת אסם שבבעלות הקבוצה, ויש לו הרבה מה לומר על אריזות המזון המזהמות • לדבריו, בחברה עדיין מחפשים תחליף מזהם פחות לשקיות החטיפים ומעדיפים למכור מוצרים בתפזורת וללא עטיפה

פרנץ ליבנספצר, מנהל תחום אריזות ואיכות הסביבה של קבוצת נסטלה העולמית / צילום: איל יצהר, גלובס
פרנץ ליבנספצר, מנהל תחום אריזות ואיכות הסביבה של קבוצת נסטלה העולמית / צילום: איל יצהר, גלובס

לא בכל יום מגיעים לישראל אנשי מפתח בתעשיית המזון העולמית במטרה לדבר דווקא על הנזקים של התעשייה הזו. והנה, לאחרונה הגיע לביקור בישראל פרנץ ליבנספצר (Franz Liebenspacher), מנהל אריזות ואיכות הסביבה של קבוצת נסטלה העולמית.

ליבנספצר אומנם הגיע לביקור בישראל במסגרת סיורים באתרים בחברת אסם שבבעלות הקבוצה, אך הוא התבקש, בנוסף לכך, לשוחח עם נציגי החברות בשוק המקומי על האתגרים של התעשייה בהיבט הסביבתי. בראיון מיוחד ל"גלובס" אומר ליבנספצר, "תמיד פעלנו לייצר אריזות פחות מזהמות, אך זה לא היה בראש סדר העדיפויות שלנו".

במדינות רבות באירופה הפלסטיק הפך בשנים האחרונים לסמל שלילי, כשרשתות כמו סטארבקס ומקדונלד'ס הגבילו בין היתר את השימוש בקשיות פלסטיק ועוד. לעומת זאת, בישראל עד לפני חודשים ספורים הנושא כלל לא היה בתודעה הציבורית, וגם השינוי שמתרחש כעת צפוי להיות ארוך ואיטי.

לדברי ליבנספצר "העולם עובר לאיסור על שימוש בפלסטיק חד-פעמי, גם בכל מה שנוגע לתעשיית הניקיון. זה חלק מהאסטרטגיה של האיחוד האירופי. המחויבות לקיימות היא אחת מהמטרות המרכזיות שלהם, כשהיעד הוא שכל האריזות נדרשות להיות ניתנות למיחזור עד 2030. ההבנה היא שהדבר המהותי ביותר הוא הפלסטיק באוקיינוס. זה בלתי מתקבל על הדעת, וכתעשייה עלינו לפעול".

מדוע הנושא הזה מעסיק רק עכשיו חברות בינלאומיות?

"תמיד פעלנו לייצר אריזות פחות מזהמות, אך זה לא היה בראש סדר העדיפויות שלנו. בשנים האחרונות הבנו שעלינו להעלות זאת בסדר העדיפות שלנו, נהיינו מודעים יותר. אפשר לומר שהציבור ‘דחף את האף שלנו לתוך הזבל’, לתוך מה שקורה באוקיינוסים ובנהרות מבחינת הזיהום".

מה שליבנספצר מכנה "לדחוף את האף לתוך הזבל", הביא את ענקית המזון נסטלה, חברה ציבורית שמחזור המכירות השנתי שלה עומד על כ-93 מיליארד דולר, ובדומה לענקיות נוספות בתחום המזון דוגמת יוניליוור, להציב שורה של יעדים שמטרתם היא לצמצם את טביעת הרגל הסביבתית שלה, או במילים פחות מכובסות, לזהם פחות.

לפי היעדים הללו, התחייבה נסטלה לעבור עד שנת 2025 לשימוש בחומרים ניתנים למיחזור או לשימוש חוזר ב-100% של אריזות מוצריה, ולצמצם לאורך החברה התקופה הזאת בשליש את השימוש בפלסטיק חדש. לאחרונה גם הכריזה ענקית המזון השווייצרית על הקמת קרן השקעות בהיקף של 250 מיליון פרנק שווייצרי לחדשנות בתחום האריזות, במטרה להשקיע בסטארט-אפים המתמקדים בתחומים הללו.

אלא שבישראל, אפילו יותר מבמדינות אחרות, האתגר הוא לא רק לתכנן את האריזות ככאלה שניתנות למיחזור, אלא לוודא שהן אכן ימוחזרו. "אנחנו בנסטלה לא יכולים לעשות את זה לבד, למרות שאנחנו אחת מחברות המזון הגדולות בעולם. מה שנעשה הוא ליצור שיתופי-פעולה עם השותפים שלנו על-מנת לייצר סביבה שתאפשר את המיחזור הזה. המטרה היא לייצר שרשרת ערך שתאפשר מעגליות. לדוגמה, לבקבוקי פלסטיק יש ערך אמיתי. ברגע שנסגור את המעגל של שרשרת הערך הזו ונעבור לייצר מהם אריזות, לאנשים יהיה אינטרס לאסוף בקבוקים כי יהיה לכך ערך כספי".

שוקו בנייר וגביעי גלידה רב-פעמיים

ליבנספצר מפרט את צעדי הפעולה שנסטלה נוקטת כדי לעמוד ביעדים הללו. ראשית, מעבר לאריזות מקיימות יותר. כלומר, כאלה שניתן למחזר או כאלה לעשות בהן מילוי חוזר לצד בניית מודלים עסקיים חדשים בעולמות הללו. שני הצעדים הנוספים עליהם מדבר ליבנספצר הם איסוף פסולת ומיחזור, לצד הגברת המודעות וחינוך.

הוא מספר כי בספטמבר ייסדה נסטלה מכון מחקר בשווייץ שמטרתו ליזום מחקרים בנושא סביבה וקיימות ופיתוח פתרונות ומודלים עסקיים של הפצה, כשהמטרה היא בין היתר להפוך את האריזות למזהמות פחות, "במסגרת הזו גילינו מחדש את חומר הגלם נייר". בזכות הגילוי הזה, החלה נסטלה במעבר לשיווק אריזות השוקו שלה תחת המותג נסקוויק -באריזות נייר במקום בקופסאות פלסטיק.

זו לא הדוגמה היחידה: בשנה האחרונה השיקה נסטלה חטיף בריאות של המותג יס (YES) באריזת נייר במקום באריזת אלומיניום, וגם במותג המזון לחתולים שהיא מייצרת שנקרא Purina (ואגב נמכר בישראל) היא עברה לסוג פלסטיק שמזהם פחות ו"נותן סיכוי גבוה יותר לכך שימוחזר". "זה אולי נשמע כמו פלסטיק שמחליף פלסטיק, אבל בפועל מדובר בפריצת דרך", מדגיש ליבנספצר.

אחד הפרויקטים היותר מסקרנים של החברה שמזכיר ליבנספצר נוגע דווקא למודל עסקי חדש שהיא מציעה בשיתוף עם חברה בשם לופ (LOOP): מנוי אונליין להזמנת קופסאות גלידה של האגן דאז למילוי חוזר.

מדובר בפיילוט שהושק בניו יורק במהלך 2019 במסגרת שיתוף-פעולה של נסטלה עם השירות הראשון מסוגו של ארגון המיחזור העולמי טרה-סייקל ובמימון ובשותפות נסטלה. השירות של לופ מאפשר לצרכנים להזמין מוצרי מזון ומוצרי טיפוח אישי במנוי שכולל מילוי לאריזות רב-פעמיות. המשלוחים מגיעים לבית של הצרכן וארוזים באריזות רב-פעמיות. בהזמנה הבאה האריזות הללו נאספות מחדש מדלת הלקוח, נאספות ונשלחות לניקיון, למילוי מחדש ולשימוש חוזר.

כרגע מדובר בפיילוט שהתחיל ב-2019 בניו יורק, והתרחב בחודש שעבר גם לפיילוט בפריז, שכולל מוצרים יבשים. בהמשך, הוא הפיילוט צפוי להתרחב גם ללונדון. נסטלה אינה ענקית המזון היחידה שלוקחת חלק בפיילוטים של לופ: גם תאגיד דנונה הצרפתי וקונצרן יוניליוור לוקחים חלק.

במקביל, ליבנספצר מדבר על אפשרות נוספת של שינוי במודל העסקי - מכירה של מוצרים בתפזורת, ללא אריזה. כלומר, הצרכנים מגיעים עם קופסאות מהבית וממלאים מוצרים כמו קפה או מזון לבעלי חיים בעצמם, ללא אריזות. הלקוח מקבל תווית עם המשקל, ומשלם בהתאם בקופה. "התחלנו בסוף השנה האחרונה פיילוט בשלוש חנויות של נסטלה בשווייץ. שם זה קל יותר עבורנו כי יש לנו שם גישה ישירה לרצפת המכירה".

לדברי ליבנספצר, "הדאגה המרכזית שלנו היא אריזות החטיפים הגמישות". בכך הוא מתכוון לשקיות שעוטפות חטיפים כמו במבה או ביסלי. אותן אריזות מורכבות ממספר שכבות שעשויות מחומרים שונים בהם אלומיניום, כשלכל שכבה יש תפקיד אחר שמשמש צרכים כמו שמירה על טריות, שמירה על כך שהמזון לא יזדהם, וגם כדי שהצורה של החטיף תישמר. את האריזות הללו פיתחו בתעשייה לאורך שנים ארוכות, כדי להגיע לכל האיכויות הללו בעלות הכספית הנמוכה ביותר. אלא שכעת הן צריכות "לזרוק לפח" את המאמצים הללו, וזאת משום שהאריזות הללו אומנם נוחות לצריכה, אבל בלתי אפשרי למחזר אותן. הסיבה לכך נעוצה בשכבות שעשויות מחומרים שונים שלא ניתן להפריד ביניהם, ולכן גם במדינות שבהן הפסולת מופרדת וממוחזרת, הם לא יכולים להישלח לתהליך של מיחזור.

"פלסטיק רב-פעמי יהיה זול יותר מרגיל"

כדי לנסות להתמודד עם הפסולת הזו שבלתי ניתנת למיחזור, נסטלה, יוניליוור, דנונה וחברות מזון וטואלטיקה נוספות חתמו בסוף 2018 על התחייבות בנוגע לאריזות פלסטיק. במסגרת זו חתמו החברות על הגדרות חדשות שקובעות איזה סוג של אריזות ניתן למיחזור בהיקפים גדולים.

במקביל, הוא מציין כי "בפיתוח האריזות שלנו אנחנו לא רק מייצרים אריזות ניתנות למיחזור, אנחנו פועלים להאיץ גם המעבר לאריזות שמיוצרות מחומר ממוחזר. זה לא קל לבצע את ההתאמות הללו. יצרנו כללים וחוקים שמגבילים את בחירת החומרים לייצור המוצרים שלנו, כשמתוכם יש אריזות שיאסרו לשימוש שכן נראה כי לא ניתן יהיה למצוא להם פתרון שניתן למיחזור. זה מה שמגדיר את ההנחיות לעיצוב אריזה שלנו".

בנוסף, נסטלה שמשווקת מחוץ לישראל גם מגוון רחב של משקאות, החלה לצמצם את קשיות הפלסטיק המוצרפות למוצריה. "עברנו לייצור שמאפשר שימוש בקשיות נייר, והשקנו את זה כבר במדינות כמו מלזיה והרפובליקה הדומיניקנית, וזה צפוי לקרות בספרד. עד 2021 נפסיק עם קשיות הפלסטיק בכל אירופה".

אתה מאמין שהמודל של מנוי למילוי חוזר של אריזות יכול להפוך למשהו מרכזי בתעשייה?

"העולם מגוון, אנחנו רוצים לשמור על היכולת לפנות גם לאנשים ממעמד סוציו אקונומי נמוך ולמכור להם במחיר נגיש נס קפה או קיט קט, ולצד פיתוח היכולת לפנות לקהלים שיכולים להרשות לעצמם לשלם מנוי כזה. אולי בעוד עשור זה יהיה נפוץ יותר".

 יש תפיסה שאומרת שכל העיסוק בקיימות מדבר בסוף לקהל של "ציבור אינטלקטואלי ואמיד" שיכול להרשות לעצמו לשלם על שירותים כאלה שהם גם בהכרח יקרים יותר.

"אני לא מאמין בזה. בסופו של דבר, מעגליות יכולה להפוך את הכול לנגיש יותר. היום זה מוגדר כפרימיום, אבל אנחנו צריכים להתחיל איפשהו. היום אין לנו היקפי ייצור ומכירה מספיק גדולים כדי להפוך את זה להיקפי מכירה בייצור המוני. הפתרון של מכירה בתפזורת מתאים יותר מבחינת מחיר. אני משוכנע שהקיימות טובה לכל אחד, ויכול להיות שאינטלקטואלים יכולים לראות את זה יותר כעת, אבל זה יהיה לטובת כולם בהמשך. כשיהיו לנו היקפים גדולים יותר, לייצר עם פלסטיק ממוחזר יהיה זול יותר מלייצר מפלסטיק חד-פעמי. נכון שאנחנו בתקופה של שינוי מהיר, ומאחר שזה נדיר אפשר לגבות על כך מחיר יקר יותר, אבל אין באמצע תעשייה שנהנית מכך".

אסם, בדומה ליתר השוק המקומי, עדיין נמצאת בפיגור ביחס לפיתוחים שקיימים באירופה. איך אתה מתרשם מישראל בכל מה שנוגע לאריזות, כלים חד-פעמיים וסביבה?

"אני לא יכול לשפוט את ישראל, וכל מה שאגיד עלול ליצור רושם מוטעה. זה תהליך, שכרוך בחינוך, וכמובן קל יותר אם יש מחויבות חוקית. כשאני נוסע למדינה מסוימת אני תמיד אומר לקולגות - ‘אני רוצה ללכת לאתרי הייצור ולהריח כמה זה מסריח’, ולא להסתפק במצגת עם המידע".

בישראל זה עדיין נראה רחוק. לעתים יש תחושה שעל רקע המצב הביטחוני, הפוליטי והכלכלי, לאנשים יש צרות דחופות יותר. מה צריך לעשות כדי שזה יראה אחרת?

"צריך להבין שמדובר בתהליך של שינוי היסטורי. בשנות ה-80 היה הגל הראשון של עוינות לאריזות. מדינות ברחבי העולם עמדו לחוקק חוקים בנושא, והתעשייה ביקשה לעשות זאת באופן וולנטרי. אני מאמין שבכל העולם או שהתעשייה תדאג לזה בעצמה, או שהמדינות ידחפו אותה לזה. אני הייתי מעדיף לעבוד בחברה שתהיה אחראית מספיק כדי לקבל עליה את התיק הזה. צריך להשתמש במובילי דעת קהל שיביעו את עמדתם - הם צריכים להכריז שהם עושים זאת ולקרוא להצטרף אליהם, וזה צריך לכלול יוצרים ומשפיעני אינסטגרם".

איזו עצה אתה יכול לתת לישראל כמדינה שנמצאת הרבה מאחור?

"יש רגולציה טובה ורגולציה שלילית. אם זה נעשה בצורה שנועדה לייצר סטנדרטים לתעשייה כדי להוביל אותה, זה מייצר אפקט חיובי ומאיץ את התהליך. אם זה רק כדי להוסיף עלויות ומיסוי כדי לסתום חורים בתקציב, כמו שקורה לעתים באירופה, זה מיותר. אם שחקנים נוספים מהתעשייה ירצו לקחת חלק בתהליך הזה, אנחנו נשמח זה משהו שאפשר לשנות רק כחלק מהתעשייה".

השינויים הללו דורשים השקעות ענק בפיתוח ומסבים עלויות כבדות גם לחברות עצמן. גם בתוך נסטלה אתה מרגיש שזה מאבק לקבל תקציבים מתאימים?

"אני לא תמיד מקבל את הכסף כשאני מבקש, אבל גאה לעבוד בחברה שעושה צעדים ומשקיעה בסביבה ובקיימות".

 גרטה תונברג בת ה-16, שזוכה לאחרונה לסיקור נרחב, טוענת שבלתי אפשרי לתקן את הנזק שכבר נגרם. זה לא מעט מדי ומאוחר מדי?

"אני חושב שצריך ללכת לפי המדענים ולסמוך עליהם, ובהתאם לעמדות של האיחוד האירופי והסכם פריז. זה לא מאוחר מדי לעצור את ההתחממות הגלובלית. הם יצרו מספר לוחות זמנים, ואני גאה שאנחנו כחברה צריכים ויכולים להקדים את הדד-ליינים. זו דחיפה חזקה עד 2030 כדי להמשיך קדימה במחויבות שלנו. ולא הייתי משקיע את כל הכוחות שלי אם לא הייתי חושב שזה יהווה שינוי משמעותי לאנושות. עדיף לעשות משהו, מאשר להגיד זה מאוחר מדי".

"לא הייתי רוצה שמנכ"ל נסטלה יראה שיש לי כלים חד-פעמיים"

"אפשרות הקיום לאורך של שנים של עסקים שלא יאפשרו שמירה על הסביבה וגם מתן מענה לצרכים של הצרכן היא חלקית בלבד" אומר ל"גלובס" אבי בן אסאייג, מנכ"ל אסם-נסטלה.

לדברי בן אסאייג, "התחום המשמעותי שדורש מאיתנו המון שינויים הוא האריזות", ומציין כי בחברה "פועלים להפחית את משקל האריזות - דרך מעבר מאריזות קשות לאריזות רכות. ברגע שהורדתי את משקל האריזות עשיתי טוב לסביבה".

מנכ"ל אסם, אבי בן אסאייג/ צילום: איל יצהר

מהלך נוסף שבן אסאייג מגלה שנבחן באסם נוגע למה שנסטלה העולמית כבר מתנסה בו בשווייץ - מעבר לקנייה מזון יבש בתפזורת לפי משקל, עם שימוש חוזר באריזות. "תחשבי שיחד עם הפתיתים שאני מוכר באריזה אני גם אתן לך קופסה שתוכלי כל פעם לבוא ולמלא אותה ולשקול, כמו שקונים היום ירקות ופירות. העולם אומנם לא הולך לשם - הוא הולך לכמה שיותר מדוד וארוז מראש, אבל יש גם מגמות הפוכות וצריך לפקוח עין. אנחנו עושים מהלכים בנושאים האלה".

בנוגע ליעדים של אסם בשוק המקומי, מציין בן אסאייג כי היא "אסם התחייבה שעד 2025 לא תהיה פה אריזה אחת שלא תהיה ברת-מיחזור, ויש לנו הרבה מאוד עבודה לעשות. אנחנו עד סוף השנה נעמוד על כך ש-67% מהמק"טים שלנו, ניתן יהיה למחזר את האריזות שלהם, ונשלים הפחתה של כ-340 טון אריזות ביחס ל-2016".

במקביל לתהליכים הללו, עד יוני השנה תשלים אסם-נסטלה גם בישראל תהליך של הפסקת השימוש בכלים חד-פעמיים באתרים ובמפעלים שלה כחלק ממהלך עולמי של הקבוצה. בהקשר זה מוסיף בן אסאייג: "אני לא הייתי רוצה לארח את מנכל נסטלה, או את הבוס הישיר שלי, מנכ"ל נסטלה אירופה ושיראה שיש לי כלים חד-פעמיים. זה לא יהיה רגע נעים". 

"שולחים את הפסולת לטורקיה, ואז מייבאים אותה בחזרה"

הביקור בישראל של פרנץ ליבנספצר, מנהל אריזות ואיכות הסביבה של קבוצת נסטלה, הוביל לשאלה כיצד מגיבים בתעשייה המקומית לשינויים במדיניות הפלסטיק והאריזות. "ברמת התעשייה, יש הרבה מאוד מפעלים בישראלים שנשארו מאחור. בהתחלה ראינו בזה איום, אבל היום אנחנו רואים בזה הזדמנות לחדשנות", אומר ל"גלובס" נתן וילנר, יו"ר איגוד הפלסטיק בהתאחדות התעשיינים. לדבריו, "בביקור של ליבנספצר הייתה היענות אדירה, האולם היה מלא עם כ-200 איש מתחום האריזות ומשוק המזון, יש רעב גדול למידע בנושאים הללו ולהתמודדות עם האתגר".

נתן וילנר./  צילום: מור אלוני

למעט המעבר לתשלום על שקיות ניילון ופחי המיחזור, נראה שהרגולציה הישראלית נמצאת הרבה מאחורי זו האירופית. "אני מאמין שגם אם הרגולטור עדיין לא החליט מה הוא רוצה בנוגע לטיפול המקומי בסוגיית הפלסטיק, החברות הבינלאומיות יכתיבו את השינוי, כי הן מתנהלות בהתאם לרגולציה האירופית. גם היצרניות המקומיות נמצאות בתהליך של מעבר לחומרים ממוחזרים, ובראשן אלה שעוסקות ביצוא. צריך להבין שנסטלה באירופה מתנהלת לפי דעת הציבור - דעת הקהל היא מאוד אגרסיבית והיא מכתיבה את הקצב. להערכתי, הפלסטיק לא ייעלם, אבל צריך לעשות את ההתאמות כדי לצמצם את ההיקף שלו".

עם זאת, מדבריו של וילנר עולה כי המציאות בישראל אבסורדית - השוק נאלץ לשלוח פלסטיק למיחזור במדינות אחרות, ואז ליבא פלסטיק ממוחזר. "מה שחסר בישראל הוא חוליה משמעותית - מפעל מיחזור. כדי לייצר מוצרים מפלסטיק מחומר ממוחזר אנחנו צריכים ליבא את חומר הגלם מטורקיה, כי אין בישראל מפעל שמסוגל לקחת פלסטיק משומש, כמו בקבוקי שתייה, ולהעביר אותו את התהליך שיאפשר להשתמש בו שוב. בישראל ממיינים את הבקבוקים, דוחסים אותם ושולחים אותם לטורקיה למיחזור, כך שניתן יהיה להשתמש בחומר הגלם הזה. לכן המפעלים צריכים ליבא את הפסולת הזו לארץ.

"זה אבסורד. החומר הזה יקר ב-50% מהפלסטיק הלא ממוחזר, וכולם מנסים לאגור אותו. זה חסם מאוד משמעותי לתעשייה המקומית. המדינה צריכה לעודד יזמים להיכנס לייצור כזה". 

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים