מנכ"ל ישראייר: "משבר הקורונה דומה בעוצמתו והשפעתו למבצע 'צוק איתן'"

מייל ששלח היום אורי סירקיס מפרט בדבר שורת החלטות שהנהלת ישראייר תיישם בעקבות משבר הקורונה - בין היתר קיצוץ כוח-אדם והוצאה לחופשות כפויות

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

משבר הקורונה: מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס שלח היום מייל לעובדי החברה, בו כתב כי "נידרש לקיצוץ מחויב בכוח-האדם, לדחייה של פתיחת יעדים ולהוצאה של עובדים לחופשה של 7 ימים".

את משבר הקורונה הגדיר סירקיס כ"משבר שעוצמתו והשפעתו לפי שעה דומים לפגיעה בחברה בשנת 2014 במבצע 'צוק איתן'". סירקיס פירט במייל את התנהלות החברה בעת משבר.

"ימים קשים עוברים עלינו. הירידה במכירות המוקד הישיר מעיקה עלינו ברמה התזרימית והמוראלית", כך סירקיס לעובדיו. "אמר פעם אלי הורוביץ, המנכ"ל המיתולוגי של טבע, כי באותה מידה בה אנו מופתעים מהכניסה למשבר נופתע ממהירות היציאה ממנו. משבר לא פותרים. משבר מנהלים" פתח סירקיס את דבריו. סיריקיס יוצא מנקודת הנחה כי המשבר יימשך עד לסוף חודש מרץ, וכי עוצמתו תפחת בהדרגה.

עם זאת הוא סבור כי הפעילות המתוכננת לפסח "תיפגע באופן בלתי נסבל". לעומת זאת, הוא סבור כי בחופשת הקיץ הפגיעה תהיה פחותה. סירקיס התייחס להבטחת שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לסייע לחברות התעופה הישראליות, וכתב כי "סיוע ממשלתי יינתן אם בכלל באופן מינורי והשפעתו תורגש בחודש מאי השנה". עוד מציין כי "תוצאות הרבעון הראשון יהיו קשות. נרשום הפסד כבד שישפיע על רווחיות 2020 כולה. כל הפעולות שננקוט חייבות לתרום לשיפור התזרים ולא לבוא על חשבון פוטנציאל הצמיחה שיגיע אחריו".

סירקיס מפרט כי ב-2019 החברה הקטינה את כוח-האדם ב-15% - מ-556 עובדים ל-473 עובדים -  וכי "צבר ההזמנות שלנו לתוך 2020 עומד כיום, הודות למבצע, על 55 מיליון דולר בהשוואה לצבר הזמנות של 35 מיליון באותו היום בשנה שעברה. שיפור של כ-20 מיליון דולר. שיפור דרמטי שבלעדיו היינו במצב מאתגר מאד היום".

הוא מציין את הקטנת החוב הבנקאי החיצוני ל-70 מיליון שקל, וכנגזר מכך הקטנת הצורך בפירעון רחב היקף של הלוואות, את השמירה על יתרות המזומנים בתוך החברה ואי חלוקת דיבידנדים ושמירה על קופה "ליום סגריר" שבה אגרנו 10 מיליון דולר.

הפעולות הללו שמונה סירקיס התקבלו עוד באוקטובר 2019, זאת על רקע "קרקוע מטוס ה-737 מקס, סגירת שדה דב והחשש כי אירוע עתידי בלתי צפוי עלול לגרום לנזק בלתי הפיך. אירוע כזה לצערנו הגיע. משבר שעוצמתו והשפעתו, לפי שעה, דומים לפגיעה בחברה בשנת 2014 במבצע צוק איתן".

סירקיס מפרט לעובדים בדבר שורה של החלטות שהנהלת החברה תיישם בעקבות משבר הקורונה: קיצוץ נוסף של עד 5% בכ"א, בצד עצירת גיוסי כ"א נוסף שאיננו הכרחי לפי שעה, חיוב כל אחד מהעובדים על יציאה של 7 ימי חופשה עד לסוף חודש אפריל 2020.

"כל משבר הוא גם הזדמנות"

בצד שיפור המוצר והצעת הערך לצרכן מפרט סירקיס כי החברה תצא למהלכים של "ביצוע מו"מ עם ספקי שירותים ובתי מלון ביעדי ישראייר במטרה לסייע להורדת המחירים לצרכן הסופי ולהגדלת כושר התחרות שלנו; העמקת הפעילות בקפריסין ובאילת והגברת הפעילות הטיסתית בה יש לנו יתרון יחסי מחיפה, מתוך הכרה שיעדים פנים ארציים וטיסות מחיפה, נתפסים בעיני הלקוחות, כפחות חשופים לנגיף לפי שעה;

"דחיית השקת היעדים חדשים בסקופיה, סלובניה, פלמה וארמניה במטרה להגדיל את טווחי הזמן לרישום המוקדם, ביצוע מבצעי שיווק המבוססים מחיר במטרה להגדיל את כמות הטסים בחודשים פברואר ומרץ והגדלת כמות הנרשמים לאפריל, הסרת חסמים באמצעות ביטול ודחיית דמי ביטול והוזלה של ביטוחים רפואיים, מעבר לטיסות בתפקיד על בסיס סטנדביי, במידת האפשר, וזאת בהתבסס על הנחת עבודה כי שיעורי התפוסה יהיו נמוכים עד מרץ 2020".

מהלכים אחרים כוללים "ביצוע הליכי גבייה מאומצים ומדידים של שוברים וטיסות מיוחדות במטרה לחזק את תזרים המזומנים; האצת השקה של מוצרים נלווים נוספים עבורם יצרנו תשתית טכנולוגית, שיגדילו את הרווחיות הגולמית ובהם ביטוח נסיעות, ביטוח ביטולים, 2 מזוודות בהנחה ועוד;

"השקת תפריט חדשני של מכירת מזון בטיסה שיגדיל אף הוא הרווחיות הגולמית שלנו ואפילו את רכישת המסכות והמגבונים עתירי האלכוהול, אותם נעלה למטוסים לשימוש במקרי חירום בהם תיווצר בהלה בקרב הנוסעים בשל נוסע שחש לא טוב או משתעל בכבדות.

"לצד פעולות אלו, כל משבר הוא גם הזדמנות", ממשיך סירקיס ומציין כי החברה ניצלה את מחירי הדלק הנשחקים בעולם בעקבות הירידה בביקוש לטיסות. "בשיאו של המשבר בשוק האנרגיה רכשנו אופציה לכיסוי צריכת הדלק שלנו בחודשים יולי אוגוסט ספטמבר השנה במחירי שפל נוחים".

עוד הוסיף וציין את "המשך תהליך הרכישה של חברות המחזקות את המוצר הקרקעי והתיירותי שלנו. חשוב לי להדגיש בפניכם כי לפי שעה לא עצרנו או פגענו בתכניות ההתחדשות שלנו בתחומי התשתיות, מחסן התחזוקה, ומערכות המידע בשיווק במכירות ובמערך התחזוקה".

את המכתב חתם ברוח אופטימית: "אנו יחסית חסונים, אנו יחסית ערוכים, אנו מאד נחושים, אנו מאד אופטימיים, אנו מכווני מטרה. מאז מרץ בשנה שעברה, לצד תחרות חריפה במישור העסקי חווינו קרקוע של מטוס המקס, סגירת שדה התעופה באילת, סגירת שדה דב, וכעת הקורונה. נעבור גם אותה".

בתחילת השבוע יצאה ישראייר במבצע המאפשר להזמין חופשה לפסח ולקיץ, ולבטלה חינם בטווח של שבוע-שבועיים. המבצע הזה היה מבחינת ישראייר מחויב המציאות - כפי שגם מפרט סירקיס במכתב.

בפרסומים הזכירה החברה כי היא טסה "הרחק מיעדי המזרח הרחוק" - סמל למה שמתחולל בענף התעופה - עוצר של הזמנות, מצב של הלם שנובע מהחשש מהתפשטות וירוס הקורונה. אל ישראייר הצטרפה אל על וסוכנויות נסיעות שונות שמציעות ביטול חינם להזמנה עתידית. המטרה: להסיר את חסם הפחד ולעורר את מחלקת ההזמנות שנכנסה לתרדמת.

ענף התעופה במשבר כתוצאה מהחשש של הציבור להתפשטות נגיף הקורונה. נדמה שהמשבר שאליו נקלע הענף עקב וירוס הקורונה רחוק מסיום, בעיקר לנוכח ההתפתחויות האחרונות בסוף השבוע הזה.