לא לנצח האחות הקטנה של רמלה: 27 אל"ף יח"ד ייבנו בבאר יעקב

חשבתם שבאר יעקב בתנופת פיתוח? זה עוד כלום: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז אישרה את תוכנית המתאר של באר יעקב, שמבקשת להוסיף לה 27 אלף דירות תוך שילוש האוכלוסייה שלה

באר יעקב / צילום: איל יצהר, גלובס
באר יעקב / צילום: איל יצהר, גלובס

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז אישרה למתן תוקף את תוכנית המתאר לבאר יעקב.

כיום באר יעקב היא מועצה מקומית שבשטחה מתגוררים כ-26 אלף תושבים, אחרי שבשנים האחרונות היא התפתחה בקצב מואץ. נקודות המוצא של התוכנית שאושרה כעת היא שמחנה צריפין יתפנה, וחלק משטחו יסופח לבאר יעקב. כן מתבססת התוכנית על האצת פיתוח כך שייבנו ביישוב 27 אלף יחידות דיור נוספות, כך שהאוכלוסייה תגיע לסך של 85 אלף תושבים.

בנוסף לדירות, התוכנית מקצה שני מיליון מ"ר כשטחי תעסוקה, 210 אלף מ"ר לשטחי מסחר ו-655 אלף מ"ר למבני ציבור. את התוכנית הכין צוות בראשות מתכנן הערים משה כהן.

התוכנית מציעה שלד עירוני שמחבר את החלקים הקיימים של היישוב, מדרום לדרך 4313, עם אזורי הפיתוח החדשים שנמצאים ברובם הגדול בשטחי צריפין. חלק ניכר מהפתרונות הפרוגרמטיים ליישוב הישן - מע"ר, מוסדות ושירותים עירוניים, פארק עירוני ומסודות חינוך נמצאים באזורי הפיתוח החדשים. כמו כן, בתחום התוכנית מצויים כמה אתרים היסטוריים לשימור, כדוגמת מפקדת חסן סלאמה, שרידי הכפר סראפנד ועוד.

לתוכנית הוגשו 32 התנגדויות על-ידי גורמים ציבוריים ופרטיים. בין ההתנגדויות ניתן לציין את זו שהוגשה על-ידי עו"ד אייל מאמו עבור המושבים תלמי מנשה ונווה דורון, שניהם נמצאים בשטח המוניציפלי של המועצה באר יעקב, שטענו נגד היעדר תכנון, ומאידך, נגד בנייה על שטחים חקלאיים בבעלותם. התנגדות אחרת הוגשה על-ידי עו"ד אלי וילצ'ק עבור ש.י.ר שלמה נדל"ן, שביקש לשנות ייעוד של שטח שנמצא בבעלות החברה והוגדר כמיועד לתעסוקה לטובת מגורים. שתי ההתנגדויות נדחו על-ידי הוועדה המחוזית.

מעניין לציין כי ההתנגדות של מהנדסת המועצה באר יעקב, שביקשה שהתוכנית תתייחס לשנת יעד, כמקובל בהרבה תוכניות מתאר אחרות, נדחתה בטענה כי הסוגיה הרלוונטית היא כמות האוכלוסייה המתוכננת.