ישראל הוציאה כבר יותר מ-100 מיליון שקל על היערכות לנגיף הקורונה

הסכומים שהופנו להיערכות הועברו מתוך המכסה התקציבית החודשית שקיבל משרד הבריאות מהחשב הכללי באוצר רוני חזקיהו • עד כה לא היה צורך להקצות תקציבים על חשבון משרדים אחרים

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

משרד הבריאות השקיע עד כה מעל 100 מיליון שקל במסגרת המאמצים וההיערכות למניעת התפרצות וירוס הקורונה בישראל, כך עולה ממידע שהגיע ל"גלובס". הסכומים שהופנו להיערכות הועברו מתוך המכסה התקציבית החודשית שקיבל משרד הבריאות מהחשב הכללי באוצר רוני חזקיהו ועד כה לא היה צורך להקצות תקציבים על חשבון משרדים אחרים.

מאז ינואר המדינה מתנהלת בהתאם לתקציב המשכי כאשר בכל חודש מחלק החשב הכללי למשרדי הממשלה מכסה תקציבית בסך של כ-40 מיליארד שקל המשקפת את תקציב 2019 חלקי 12.

בבורסה ניירות ערך נרשמו ירידות שערים חדות על רקע התגברות החשש להתפרצות מגיפת קורונה בישראל וההשלכות הפוטנציאליות על המשק. כלכלנים ואנליסטים העריכו כי ההשפעות השליליות על הכלכלה הישראלית הן בלתי נמנעות, גם בתרחיש אופטימי שהמחלה לא תתפרץ בישראל. בנק ישראל צפוי להודיע מחר על שער הריבית לחודש וחצי הקרובים. להערכת כלכלני בנק הפועלים הקורונה מגבירה את הסיכויים להפחתת ריבית בישראל באחת מההחלטות הקרובות. לדברי כלכלני הבנק "ההסתברות להפחתת ריבית בארה"ב ובמדינות אסיה עלתה, וככל שיחלוף זמן סביר שנראה נתונים שליליים והפחתת תחזיות צמיחה. מבחינת הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, כל אחד מהגורמים שהוזכרו עשוי להיות תנאי מספק להפחתת ריבית".

בסקירה כלכלית שפרסמו היום מעריכים כלכלני בנק הפועלים כי הצמיחה בישראל צפויה להיפגע גם אם הקורונה לא תתפשט בארץ. מספר התיירים הנכנסים לישראל צפוי לקטון, וחלק מיצוא הסחורות לסין ולמדינות השכנות נמצא בסיכון אם הייצור במזרח לא ישוב למסלולו בתקופה הקרובה. מעבר לכך מציינים כלכלני הבנק כי לקורונה עשויה להיות השפעה על שער השקל בתרחיש בו וירוס הקורונה יביא לירידות שערים של כעשרה אחוזים בשוקי המניות בעולם, המוסדיים בישראל צפויים. להערכתם במקרה כזה יפעלו גופי החיסכון הפנסיוני לצמצם את גידורי המטבע, פעולה ששקולה להערכתם לרכישת מט"ח בסכום של יותר מחמישה מיליארד דולר. "זה עדיין לא מבטיח שנראה את שער החליפין מפוחת, אבל זה יאפשר הפוגה ברכישות המט"ח של בנק ישראל" כותבים בבנק הפועלים. הכלכלן ד"ר רובי נתנזון העריך כי התפרצות וירוס הקורונה עשויה להביא למחסור ולעליות מחירים במוצרים המיוצרים בסין - אם יימשך השיתוק בייצור הסחורות בסין ולא יימצאו ספקים חלופיים. בנוסף צפויה פגיע בתיירות הנכנסת מסין לאחר שב-2019 נרשם גידול של 49% בהיקף התיירות מסין לישראל. החמרה נוספת צפויה בעקבות עצירת כניסתם של נוסעים מתאילנד מדרום קוריאה, שתנועת התיירות מהם לישראל גדולה בהרבה מאשר מסין. נתנזון העריך כי חקלאים וחברות בנייה בישראל יבקשו להגדיל את המכסות לייבוא עובדים זרים ממדינות שאינן בתחום התפרצותו של נגיף הקורונה, במקום העובדים הזרים מסין ומתאילנד.