התפשטות הקורונה הדביקה את וול סטריט: מדד הנאסד"ק צנח ב-3.7%, הדאו ג'ונס מחק 1,000 נקודות

נמחקו העליות שרשם מדד דאו ג'ונס מתחילת השנה • תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ל-10 ו-30 שנה נושקות לשפל היסטורי • בורסת מילאנו צנחה קרוב ל-6%

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

בורסות וול סטריט ננעלו הערב (ב') בירידות חדות בצל התפשטות הקורונה. מדד הנאסד"ק צנח ב-3.7%, הדאו ג'ונס, ביום הגרוע מזה שנתיים, מחק 1,000 נקודות מערכו, ובכך ננעל בשפל של כשנתיים.

מדד S&P 500 איבד 3.3%, ומדד הפחד (VIX) זינק ביותר מ-46%.

מניות התעופה, הפנאי והאופנה הובילו את הרידות, כך מנייתה של אמריקן איירליינס גרופ  צללה ביותר מ-8.5%, דלתא איירליינס  צנחה ב-6.3%, ראלף לורן  צנחה ב-6.66%, אקספדיה גרופ  נפלה ב-6.5%, ומניית מריוט אינטרנשיונל  איבדה כ-6% מערכה.

מניית טסלה  נחתכה ב-7.5%, מיקרוסופט  צנחה בכ-4%, מניית אנבידיה  התרסקה ביותר מ-7%, מניית השבבים AMD  צללה בכ-8.

22:30

בורסות וול סטריט נסחרות תחת לחץ שהתמתן בשעה האחרונה למסחר, וזאת בצל החששות לגבי השלכות התפרצות נגיף הקורונה מעבר לגבולותיה של סין, לאחר שדווח על מקרי תמותה בעיראק, בדרום קוריאה ובאיטליה.

מדד דאו ג'ונס מאבד יותר מ-800 נקודות, מדד S&P 500 נופל ב-2.9% ומדד הנאסד"ק צונח ב-3.2%.

מחיר הנפט צנח ב-3.7% ל-53.4 דולרים. תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ל-10 ו-30 שנה נושקות לשפל היסטורי.

פדקס  צונחת ב-4.9%, מורגן סטנלי  צוללת ב-5%, סיטיגרופ  מאבדת 4.6%, גאפ  פייסבוק  ואפל  יורדות ב-4.1% כ"א, אלפאבית  צונחת בכ-4%. 

20:10

נמחקו העליות בוול סטריט שנרשמו מתחילת השנה בצל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה מחוץ לגבולותיה של סין. מדד הנאסד"ק צולל ביותר מ-4%, הדאו מחק יותר מאלף נקודות, מדד S&P 500 צונח ב-3.5%. מדד הפחד (VIX ) מזנק ב-55%.

האורקל מאומהה, וורן באפט, אמר בראיון לרשת CNBC כי לא צריך להתנהל לפי הכותרות על הקורונה ועל המשקיעים להסתכל לטווח הארוך. "השאלה האמיתית היא האם התחזית ל-10 או 20 שנה לעסקים האמריקאים השתנתה ב-48-24 השעות האחרונות", כך אמר באפט.

 

19:20

נמשך הלחץ בוול סטריט. מדד הנאסד"ק מאבד 3.9%, ה-S&P 500 נופל ב-3.2%, מדד דאו ג'ונס צונח ב-3.4% ומדד הפחד (VIX) מזנק ביותר ב-42%.

הנפט נופל ב-5.1% ל-50.7 דולר לחבית, התשואה על האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים יורדת ל-1.372%, מתחת לתשואה על האג"ח ל-30 שנה שנמצאת בשפל כל הזמנים (1.826%).

18:40

בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות בצל אפקט הקורונה וירוס. מדד הדאקס הגרמני צנח ב-4%, הקאק הצרפתי נפל ב-3.9%, הפוטסי איבד 3.3%, הבורסה במילאנו הובילה את הירידות עם צניחה של 5.4%, מדריד איבדה 4%.

בוול סטריט המדדים נסחרים תחת לחץ. מדד הנאסד"ק מאבד 3.6%, ה-S&P 500 נופל ב-3%, מדד דאו ג'ונס צונח ב-3.1% ומדד הפחד (VIX) מזנק ביותר ב-36%.

17:20

בורסות וול סטריט נסחרות בירידות חדות בצל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה מחוץ לגבולותיה של סין. מדד הנאסד"ק צונח ב-3%, הדאו ג'ונס מאבד 2.7% ומדד S&P 500 יורד בשיעור דומה. מדד הפחד (VIX) מזנק ביותר מ-30%, הזהב קופץ ביותר מ-2% לשיא של 7 שנים, ומחיר הנפט צונח בכ-4.5%.

16:30

שוקי המניות ברחבי העולם פתחו היום את שבוע המסחר בירידות שערים חדות, כאשר המשקיעים נדרשים להתמודד עם נפילה אפשרית בפעילות הכלכלית העולמית, כתוצאה מעלייה חדה במספר הנדבקים בווירוס הקורונה בדרום קוריאה ובמדינות אחרות מחוץ לסין.

בארה"ב המדדים נופלים בכ-4% בפתיחת יום המסחר, וזאת בהמשך לירידה של 1% ביום שישי האחרון. מדד הנאסד"ק צולל ב-4% בפתיחה, הדאו ג'ונס ב-2%. הנפט צוללת ב-4.85% לרמה של 50.8 דולרים לחבית, וזאת מהחשש להאטה בסחר העולמי. מחיר הזהב מזנק ביותר מ-2.2% לרמה של 1,686 דולרים לאונקייה.

הירידה הנוכחית בשוק המניות האמריקאי מגיעה לאחר מהלך חד של עליות, במסגרתו זינק מדד S&P 500 ב-17% בתוך ארבע חודשים וחצי. בסך הכל רשם המדד המרכזי בארה"ב עליות של 22% בשנה ושל 26% בשנתיים, טרם הירידה הנוכחית, כך שהירידה הנוכחית מוגדרת עדיין כתיקון טבעי לגל החיובי האחרון.

בדרום קוריאה, שדיווחה על מוות שביעי מנגיף הקורונה, צנח היום מדד המניות הרחב קוספי ב-3.9%. ואילו באוסטרליה נפל מדד S&P/ASX 200 ב-2.25%. באירופה, הבורסה במילאנו מתרסקת ב-6% בהמשך לדיווחים על שישה מקרי מוות מנגיף הקורונה. מדד דאקס הגרמני, שמספק נקודת ייחוס לאיתנותו של המגזר התעשייתי ביבשת, רושם ירידה של 4.2%, מדד הקאק הצרפתי נופל בשיעור דומה והפוטסי בבריטניה צולל ב-3.8%.

דרום קוריאה העלתה אתמול את רמת הכוננות שלה מפני מחלות זיהומיות לאדום - הרמה הגבוהה ביותר - לראשונה מאז התפרצות שפעת החזירים H1N1 בשנת 2009. מספר הנדבקים בנגיף הקורונה במדינה זינק בסוף השבוע ל-763 - יותר ממחציתם בעיר טגו (Daegu) שבדרום-מערב המדינה.

"זה יכול לשמש כ'קריאת השכמה' ליפן ולכלכלות אחרות באסיה, שפגיעות להשפעת הנגיף", אמרה ל-WSJ האנליסטית מרגרט יאנג מ-CME Markets. "עניין זה גם ייאלץ להעמיד תחת בדיקה את אירוח המשחקים האולימפיים בקיץ בטוקיו, שכן כיום יש ליפן את המספר הגבוה ביותר של נדבקים במחלה מחוץ לסין, לצד אוכלוסייה מזדקנת".

הזהב נחשב לנכס מקלט בעתות סערה עבור המשקיעים בשוק ההון, וכמו גם איגרות החוב הממשלתיות הארוכות של ארה"ב, שמחירן המשיך לטפס והוריד ל-1.39% בלבד את התשואה של האג"ח לעשר שנים. "הזינוק של נכסי מקלט כמו זהב משקף את הביקוש הגובר לביטחון בתקופה של חוסר ודאות. הדברים ככל הנראה יחמירו לפני שהם ישתפרו", הסבירה האנליסטית יאנג ל-WSJ.

התרחיש המרכזי: פגיעה ברבעון הראשון

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, ציין היום בסקירתו כי גם אם התרחיש המרכזי הוא עדיין של פגיעה זמנית יחסית בפעילות הכלכלית, יש לתת ביטוי מסוים בתמחור לתרחיש שלילי יותר, כלומר של פגיעה רחבה יותר. לדבריו, זו גם רוח הדברים שעלתה מהערכת קרן המטבע בסוף השבוע האחרון ולפיה התרחיש המרכזי הוא לפגיעה ברבעון הראשון של השנה ולחזרה לעסקים כרגיל במהלך הרבעון השני, כך שהפגיעה בצמיחה עולמית צפויה להיות מתונה.

אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, הדגיש בסקירתו השבועית כי מבחר מצטמצם של "נכסי מקלט" מייצר לחצים על המעטים שנותרו ברשימה זו: "אובדן המעמד של הין היפני והפרנק השוויצרי כ'מטבע מקלט' מגביר לחצים על הנכסים הנותרים שמשמשים לצרכים אלו. ברשימה המצומצמת נותרים הזהב, אג"ח ממשלת ארה"ב והדולר האמריקאי בפרט".

עובדה זו יכולה להסביר לדבריו את העליות החדות במיוחד באג"ח האמריקאיות ובזהב. "האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-30 שנה ירדה לתשואה הנמוכה אי פעם של 1.91%, כאשר האג"ח ל-10 שנים 'שבר' את הרצפה של 1.5%", כתב זבז'ינסקי. "היחס סיכוי/סיכון באג"ח האמריקאיות אטרקטיביות במיוחד למשקיעים".

להערכתו, "במקרה שהתסריט השלילי יתפתח והכלכלה האמריקאית תאט משמעותית בעקבות החולשה בכלכלה עולמית, התשואות עשויות לרדת במהירות גבוהה. לאג"ח ממשלת גרמניה ל-10 שנים לקח שנה לרדת מתשואה של 1.5% ל-0% בשנת 2014. במקרה של התפתחות התסריט השלילי, בארה"ב זה יקרה הרבה יותר מהר. מנגד, הסיכון לעליית התשואות באג"ח די מוגבל בצמיחה כלכלית איטית ופד 'יוני' (גישה מוניטרית מרחיבה של הפדרל ריזרב, ע' כ')". 

13:30

החוזים העתידיים בניו יורק צוללים ומצביעים על ירידה של יותר מ-800 נקודות במדד דאו ג'ונס  בפתיחת המסחר בוול סטריט, על רקע עלייה במספר מקרי הקורונה מחוץ לסין, שמציתה חששות מפני האטה כלכלית גלובלית ממושכת כתוצאה מהתפשטות הווירוס. מדדי S&P 500  ונאסד"ק  רושמים ירידות של 2.8% ו-3.3% בהתאמה.

ירידות חדות נרשמות במסחר המוקדם במניות חברות התעופה דלתא  ואמריקן , וכן במניות וויין ריזורטס , לאס וגאס סנדס  ו-MGM ריזורטס .

ירידות חדות נרשמות לפני פתיחת המסחר גם במניות יצרניות השבבים בהובלת אנבידיה  שנחתכת יותר מ-6% וירידה של 3.5% באינטל . AMD  צוללת בכ-7%. מניית אפל  יורדת ב-4.6% בטרום מסחר.

באירופה נמשכות הירידות החדות ומדד סטוקס 600 האירופה צולל בכ-3.7%. בורסת מילאנו מתרסקת בכ-4.8% והמדדים בפריז, בפרנקפורט ובלונדון יורדים ב-3.8%-3.5%.

מגזר הנסיעות והפנאי צולל בקרוב ל-6% וכל המגזרים רושמים ירידות חדות.

סקר IFO למצב העסקים בגרמניה בפברואר הצביע על שיפור בסנטימנט העסקי במדינה, שעלה ל-96.1 נקודות מ-96 בינואר, והרבה מעל לתחזיות של 95.2 נקודות.  

מניות חברות התעופה ממשיכות לרשום ירידות חדות ביותר. מניית איזיג'ט  צוללת כ-13%. מניות אינטרנשיונל קונסולידייט איירליינס , בעלת בריטיש איירווייז צוללת יותר מ-7%, אייר פראנס קיי.אל.אם  מאבדת 10% ולופטהנזה  יורדת 7%. מניית מפעילת התיירות Tui  צוללת ב-9%.

11:15

מחריפות הירידות בבורסות אירופה. בורסת מילאנו נחתכת ב-4.2% על רקע מקרה מוות רביעי במדינה כתוצאה מהקורונה, וצעדים נרחבים מצד הממשלה להתמודדות עם התפשטות הווירוס. בין היתר מדובר בסגר על ערים, בסגירת בתי ספר ומוסדות ציבור ובביטול אירועים כמו משחקי כדורגל וקרנבל בוונציה.

מדד סטוקס 600  האירופי צולל ביותר מ-3% ובורסות לונדון גרמניה וצרפת מאבדות 2.7% עד 3.5%.

מניות חברות התעופה סובלות מהמצב הגלובלי. מניית איזיג'ט  צוללת כ-12%, וירידות חדות נרשמות במניות בעלת השליטה בבריטיש איירווייז אינטרנשיונל קונסולידייט איירליינס , אייר פראנס קיי.אל.אם  ולופטהנזה . מניית מפעילת התיירות Tui  צוללת גם היא.

בארה"ב נרשמת ירידה חדה בחוזים העתידיים על המדדים, ומדד דאו ג'ונס מצביע על ירידה של יותר מ-600 נקודות בפתיחה.

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים מ־20 הכלכלות הגדולות בעולם, 20G, הזהירו אתמול שמגפת נגיף הקורונה מהווה סכנה רצינית לצמיחה העולמית, והסכימו לנקוט פעולה מתואמת אם השפעת המגפה תתחזק.

ירידה חדה של יותר מ-3% נרשמת היום במחיר הנפט ואילו מחיר הזהב מתחזק בכ-2.2%.

בורסות אסיה ננעלו היום בירידות שערים. מדד קוספי בקוריאה הדרומית ננעל בירידה של כ-3.9% לאחר החרפה בהתפשטות הקורונה במדינה. אוסטרליה צנחה ב-2.2%, הונג קונג נחתכה ב-1.8%, שנחאי איבדה 0.3% ושנזן טיפסה נגד המגמה בכ-1.5%.

בסין, מרכז המגפה, דיווחו רשויות הבריאות על 150 מקרי מוות נוספים ועל 409 מקרים חדשים של המחלה אתמול (א'). 

10:15

צלילה במדדים באירופה בפתיחת המסחר. מדד סטוקס אירופה 600  נחתך בפתיחה בכ-2.5%. החוזים על המדדים בוול סטריט מצביעים על ירידה של 350 נקודות בדאו ג'ונס. המשקיעים עוקבים בדריכות אחרי ההתפתחויות בחזית נגיף הקורונה, תוך שאיטליה נאבקת בהתפרצות הקורונה הגדולה ביותר מחוץ לאסיה.

המדד במילאנו צולל בכ-3.2%, הדאקס  בגרמניה בכ-2.7% הקאק  בצרפת בכ-2.8% ובורסת לונדון  צונחת בכ-2.1%.

מגזר הרכב במדד סטוקס 600 צולל בכ-4%.

חששות גדולים אופפים את המסחר והמשקיעים עוקבים אחר התפשטות הנגיף בצפון איטליה.

מספר הנדבקים בנגיף הקורונה באיטליה זינק ל-157 בני אדם ומספר המתים עלה לארבעה, בעוד המדינה האירופית נאבקת למנוע התפשטות נוספת ומדינות סביבה נוקטות צעדים כדי לבודד את ההתפרצות. אוסטריה, הסמוכה למוקדי ההתפרצות בצפון איטליה, הודיעה כי תבצע ביקורות גבול הכוללות בדיקת נוסעים ברכבות המגיעות מאיטליה, עד שהמצב יתבהר. שתי המדינות חתומות על אמנת שנגן המבטיחה תנועה חופשית, אך לא הודיעו עד כה על השעיית האמנה.

איטליה נוקטת שורת צעדים חסרי תקדים כדי להתמודד עם ההתפרצות, כולל ביטול הלימודים בכל בתי הספר בעיר הגדולה מילאנו, שבעיירות מסביב לה נרשמו מרבית מקרי הקורונה. בנוסף, כ-50 אלף איטלקים ב-11 עיירות יהיו מבודדים בשבועות הקרובים, ותיאסר עליהם היציאה מהאזור. הם יצטרכו לקנות אוכל במועדים קבועים, יקבלו סיוע מהרשויות, וינוטרו באופן קבוע לסימני המחלה. גם הלימודים באוניברסיטאות בוטלו עד מרץ, וגם נסגרו בתי קולנוע, מוזיאונים, ובארים אחרי השעה שש בערב. 

עלייה חדה במספר המקרים החדשים של הווירוס נרשמה גם בקוריאה הדרומית ובאיראן.    

 

07:30

המסחר בבורסות אסיה מתנהל היום בירידות שערים, בהובלת המניות בקוריאה הדרומית. זאת לאחר שהמדינה העלתה את רמת ההתראה מפני הקורונה ל"דרגה הגבוהה ביותר", בעקבות עלייה חדה במקרים של המחלה בסוף השבוע. מדד קוספי  בסיאול צולל ביותר מ-3%, בהובלת ירידה חדה של כ-4% במניות יונדאי מוטור. הוון הקוריאני נחלש ל-1,217.85 וון לדולר, לאחר שכבר נסחר ברמה של פחות מ-1,200 וון לדולר בסוף השבוע. 

ירידות חדות של יותר מ-5% נרשמות בסיאול גם במניות קוריאן אייר ליינס ואסיאנה אייר ליינס לאחר ששתי חברות התעופה הודיעו כי הן דוחות לעת עתה את הטיסות שלהן לדיגו, העיר הרביעי בגודלה בקוריאה הדרומית, שבה מספר המקרים הגבוה ביותר של קורונה במדינה.

מניות חברות התעופה צוללות גם בשווקים האחרים באזור. מניית קוואנטס באוסטרליה מאבדת יותר מ-7%, ומניות חברות התעופה הסיניות צ'יינה איסטרן איירליינס וצ'יינה סאות'רן איירליינס, הנסחרות בהונג קונג, נופלות שתיהן ביותר מ-4%.

הרשויות העוסקות בפיקוח ובמניעה של קורונה בקוריאה הדרומית דיווחו הבוקר כי שבעה בני אדם מתו מהנגיף. מספר המקרים עלה ל-161 מקרים חדשים, ובסך הכול נרשמו עד כה 763 מקרים ברחבי המדינה, המדינה עם מספר המקרים הגבוה ביותר מחוץ ליבשת.

חברת סמסונג אלקטרוניקס הודיעה שלשום (ש') כי התגלה מקרה קורונה במרכז ייצור מכשירים ניידים בקוריאה הדרומית, והמתקן כולו נסגר הבוקר.

בבורסות סין נרשמת מגמה מעורבת, עם ירידות של 0.3% בשנחאי , עליות של יותר מ-1% בשנזן וצניחה של 1.5% בהונג קונג . באוסטרליה נופל מדד S&P/ASX 200  בכ-2.2%. בורסת טוקיו סגורה היום לרגל חג.  

ביום שישי ננעלו בורסות וול סטריט בטריטוריה האדומה, וסגרו בירידות את שבוע המסחר, בצל חששות המשקיעים מהתפשטות וירוס הקורונה והשפעותיו על הכלכלה העולמית. הדאו ג'ונס נסגר בירידה של 284 נקודות, מדד S&P 500 ירד ב-1% והנאסד"ק איבד 1.8%.