פרקליטי נתניהו: עלות המשפט נאמדת ב-10 מיליון שקל; ועדת ההיתרים: נדון מחדש בבקשתו לקבל תרומה

הוועדה למתן היתרים הודיעה היום כי החליטה לקיים דיון מחודש בבקשת באי-כוח רה"מ לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות, לאור שינוי הנסיבות המשמעותי מאז שהוועדה בהרכבה הוקדם דחתה את בקשתו ביוני 2019

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

הוועדה למתן היתרים הודיעה היום (ג') כי החליטה לקיים דיון מחודש בבקשת באי-כוח ראש הממשלה בנימין נתניהו לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות, לאור שינוי הנסיבות המשמעותי מאז שהוועדה בהרכבה הוקדם דחתה את בקשתו ביוני 2019.

חברי ועדת ההיתרים, השופטת בדימוס נחמה מוניץ, השופטת בדימוס שולמית דותן ונציג הציבור מר ישראל תיק, זימנו את פרקליטי נתניהו לדיון מקדמי על השאלה אם יש לדון מחדש בבקשת נתניהו לקבלת התרומה.

בהודעה מטעם ועדת ההיתרים נכתב כי "הוועדה נותנת משקל רב לעובדה שבעת הזאת לא ניתן להעריך במדויק את העלויות אלא לשערן כעלויות רבות עד מאוד. על-פי מייצגי ראש הממשלה ההערכה היא של כ-10 מיליון שקל לכל הפחות".

הוועדה סבורה כי שינויי הנסיבות המשמעותיים באים לידי ביטוי בעצם הגשת שלושה כתבי אישום אליהם צורפה רשימת עדים המונה מאות עדים וכן למעלה מאלף קלסרים של חומר חקירה. לאור שינוי הנסיבות המשמעותי, סבורה הוועדה כי יש הצדקה לדון מחדש בבקשתו של נתניהו לקבל היתר למימון חיצוני עבור הוצאותיו המשפטיות.

כזכור, ביוני 2019 ניתנה החלטת הוועדה למתן היתרים, במסגרתה נדחתה בקשת ראש הממשלה להתיר לו לקבל מימון הוצאותיו המשפטיות כתרומה מאילי ההון, בן-דודו נתן מיליקובסקי וחברו ספנסר פרטרידג'.

בהחלטת הוועדה נכתב אז כי "אין אנו יכולים לקבל מודל של 'תרומות תחילה' ואחר-כך השתתפות הנוגע בדבר עצמו במימון. הוועדה קבעה בעבר עיקרון הפוך - בטרם יפנה שר לנדבת תרומתם של בעלי ההון במימון, עליו למצות את יכולותיו ממשאביו והונו העצמי".

עוד נקבע בהחלטה כי "האפשרות לתת היתר פותחת פתח צר, במקרים מיוחדים, לפי שיקול-דעת הוועדה, לחרוג מהכללים ולתת היתר אישי לאי-קיום כלל מהכללים, בהתחשב בנסיבות המקרה ובתקינות הציבורית של מתן ההיתר. נפתח הפתח - הוא עלול להיסגר במקרה של שינוי נסיבות בולט; לא נפתח הפתח - יישארו הכללים בתוקפם באותו עניין וכלפי אותו שר, וההחלטה תהא סופית".

עוד נקבע בהחלטה כי על נתניהו להחזיר בהקדם כ-300 אלף דולר שכבר קיבל מבן-דודו נתן מיליקובסקי למימון הגנתו, ללא שקיבל לכך את אישור הוועדה. יש לציין כי סכום זה טרם הוחזר.

הבקשה הנוכחית היא לקבלת מימון אך ורק מספנסר ולא ממיליקובסקי. נתניהו כבר חתם על הסכם ניגוד עניינים בעניינו של ספנסר, והסכם זה קיבל את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה. בעקבות כך העניק ספנסר לנתניהו הלוואה בסך 2 מיליון שקל, בתנאי שוק.

בהודעת הוועדה נכתב כי "הוועדה היא ועדה מינהלית, והחלטותיה כפופות למשטר הדיון בהחלטות מינהליות, בו נוהג כלל יסוד לפיו החלטות מינהליות, בשונה מהחלטות שיפוטיות, לא חל לגביהן עיקרון סופית הדיון. משמע, הן אינן מהוות מעשה בית דין ולמעשה ניתנות לשינוי מקום בו יש הצדקה משום שינוי נסיבות. לפיכך הוועדה מחליטה לקיים דיון מחודש בבקשת באי-כוח ראש הממשלה לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות". 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הם בעיצומם. נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לזכותו חזקת החפות.