מיכאל לובושיץ, המנהל שמתמחה בחברות משפחתיות, מגיע לעשות סדר ביינות ביתן: כיצד תושפע הרשת?

קרוב לארבעה עשורים אחרי שהקים במו-ידיו את קבוצת קמעונאות המזון, נחום ביתן ימנה לראשונה מנכ"ל שכיר – מיכאל לובושיץ, שניהל בעיקר חברות משפחתיות כמו וילי פוד, סנו ושסטוביץ' • האתגר הראשון של יינות ביתן: סגירת העסקה עם כלירמרק, שתזרים מאות מיליוני שקלים לחברה

סניף של יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
סניף של יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קרוב לארבעה עשורים אחרי שהקים במו-ידיו את יינות ביתן, נחום ביתן ימנה לראשונה מנכ"ל שכיר לקבוצת קמעונאות המזון שבבעלותו - מיכאל לובושיץ, מנכ"ל וילי פוד היוצא. המהלך הזה מתרחש ימים בודדים לפני המועד שבו מקווה יינות ביתן לחתום על העסקה עם קרן כלירמרק, שתחלץ אותה מקשיי התזרים, אליהם נקלעה. לפי הערכות, הצעד הזה הוא השלמה של אחת הדרישות של הקרן למנות מנכ"ל שכיר ודירקטוריון לחברה.

לראשונה יידרש ביתן להעביר את המושכות למנכ"ל שכיר, שינהל עבורו את אימפריית הקמעונאות שהקים, שמונה כ-164 סניפים (בכפוף להשלמת העסקאות שדווחו), מחזור של כ-4 מיליארד שקל ואלפים רבים של עובדים.

לובושיץ ייכנס ליינות ביתן בתקופה הכי מורכבת שחוותה אי-פעם, וזאת מבלי שקיימת עדיין ודאות שקרן כלירמרק תחתום על העסקה, שתזרים לחברה את מאות מיליוני השקלים הדרושים לה, וזאת על-מנת לשלם את החובות של החברה לנאמני מגה - חוב שמוערך בכ-110 מיליון שקל; לבנקים - חוב שמוערך בכ-220 מיליון שקל; ולספקים - חוב שמוערך ביותר מ-150 מיליון שקל.

על-מנת לבצע את המהפך הנחוץ בקבוצה, לובושיץ יצטרך לא רק לדאוג לשיקום הפעילות השוטפת ברשת, כי אם גם להתמודד עם ועד העובדים הוותיק והדומיננטי של עובדי מגה ומול נחום ביתן עצמו. 

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
 נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

נדרשות סמכויות אמיתיות

בשוק המזון נראה לעתים שבלתי אפשרי למצוא ספק מזון שלא יאמר מילים חמות על נחום ביתן האדם, ועם זאת כולם עוקבים בדאגה אחרי המציאות שאליה נקלעה הרשת שייסד.

יינות ביתן נחשבה ונחשבת גם היום לחברה משפחתית, שבניגוד למתחרות שלה עדיין מתנהלת ככזו: ללא דירקטוריון ועם מעורבות רבה של בני משפחה, חלקם בתפקידי מפתח וחלקם בתפקידים אחרים. אחת מדמויות המפתח הללו היא בנו של נחום, יוסי ביתן, המשמש כמשנה למנכ"ל, שעד היום היה אביו. ביתן האב וביתן הבן יידרשו כעת להתרגל לשינוי המציאות בשתי זירות - בזירת הבעלות, כשלראשונה גורם נוסף יהיה שותף פעיל בעסק; ובזירת הניהול - מנהל שכיר, שכדי לחולל שינוי יצטרך לקבל לידיו סמכויות אמיתיות שיאפשרו לו לקבל החלטות כואבות.

ואולם המורכבות הזו, של ניהול בתוך חברה עם משפחה שהיא בעלת השליטה בעסק, אינה זרה ללובושיץ. הוא כבר עשה זאת בימיו ביצרנית מוצרי הטואלטיקה והניקיון סנו שבבעלות משפחת לנדסברג, שם הוא שימש כסמנכ"ל התפעול והמכירות של הקבוצה.

לובושיץ המשיך לחברה נוספת שבה יש נוכחות משפחתית דומיננטית - שסטוביץ, שבה כיהן כסמנכ"ל הסחר והמכירות. גם בתפקידו האחרון והנוכחי - מנכ"ל יבואנית המזון הציבורית וילי פוד בשנתיים האחרונות - נדרש לובושיץ להתמודד עם בעלי השליטה, האחים יוסי וצביקה ויליגר, שתי דמויות שנחשבות לכאלה שמורכב להתנהל מולן, ושמספר יוצא דופן של מנהלים בכירים התחלפו תחת הבעלות שלהם.

לובושיץ נתפס בענף המזון כמנהל דומיננטי שעובד מסביב לשעון ולא מרפה, וגם כמי שמביא שיטות ניהול מסודרות, שיותר מאפיינות תאגיד לעומת חברה משפחתית. אלה כנראה בין התכונות שהביאו את החברה בניהולו, וילי פוד, לסכם את 2019 כספק הצומח ביותר בשוק המזון בישראל בשיעור של כ-30% (לפי נתוני סטורנקסט).

מאז כניסתו לתפקיד ועד להכרזה על פרישתו עלה שוויה של וילי פוד בכ-70%. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הכנסות החברה עלו ב-15% ל-293 מיליון שקל, והרווח הנקי קפץ ב-31% ל-22 מיליון שקל. 

החברה נזקקת למימון

עם זאת, הדומיננטיות, העבודה מסביב לשעון וגם היכולת ליצר מערכת יחסים יציבה עם בעלים מעורבים, לא בהכרח יספיקו כדי להביא את קמעונאית המזון השנייה בגודלה מבחינת מספר החנויות ליציבות. מה שדרוש לה כעת באופן דחוף הוא מימון שיאפשר לה, ראשית, להתמודד עם החובות שהיא נושאת, ושנית, לבצע באופן מיידי שיפוצים בחנויות הפיזיות שלה.

במה מדובר? חלק ניכר מהחנויות שרכש ביתן ב-2016 מיידי מגה וחלק נוסף מאלה שרכש שנים ספורות קודם לכן מהאחים רני ועד צים (תחת הרשת כמעט חינם), דורשות שיפוצים מסיביים בעלויות גבוהות, שעשויות להסתכם במאות מיליוני שקלים, בהנחה שאכן יוחלט להביא את החנויות למצב טוב. בחלק ניכר מהחנויות של הקבוצה קיימות תשתיות ירודות או מקררים נוטים להתקלקל שלא הוחלפו לאורך שנים.

קבוצת יינות ביתן נשארה מאחור ביחס למתחרות שלה כמעט בכל פרמטר. על-מנת לחלץ אותה מהמציאות הזו נדרש לא רק לתקן את החולשות שלה, כי אם להצעיד אותה קדימה גם בעולמות שבהם המתחרות עוקפות אותה כל אחת בדרכה.

למשל, חוויית הקנייה ברשת יוחננוף, המחירים הנמוכים ברמי לוי או המותג הפרטי והאונליין המהוקצע בשופרסל הם חלק מהבידול שרשתות המזון המתחרות יצרו לעצמן לאורך השנים האחרונות, כששתיים מהן גם הגיעו באופן הזה לבורסה. יינות ביתן ומגה אומנם ניסו לאורך השנתיים האחרונות להטמיע טכנולוגיות כמו קופות אוטומטיות, אלא שגם אלה נתקלות בקשיים השוטפים עמם מתמודדת הרשת. לא יהיה קל לשנות את המציאות הזו.

מינויים נוספים בקבוצה

בנוסף למינוי המנכ"ל, מינתה הקבוצה גם סמנכ"ל כספים חדש, שגם הוא הגיע מוילי פוד. רו"ח אמיר קפלן מפנה את מקומו בוילי פוד ויעבור ליינות ביתן, כך שיצטרף לשדרת הניהול החדשה של הקבוצה לצד לובושיץ.

לפי הערכות, מזכר ההבנות שנחתם עם קרן כלירמרק בסוף החודש שעבר מתייחס להלוואה בהיקף של כחצי מיליארד שקל, שכוללת גם רכיב שניתן להמרה ל-30% ממניות הרשת. הריבית בהלוואה שמוערכת בשוק ב-7%-6%, כשהרמה שלה נגזרת גם מהבטוחות שהקרן מקבלת, בדמות שיעבוד כלל נכסי יינות ביתן לטובתה.

לפי אותן הערכות, ההסכם עם הקרן במתווה המקורי שלו אמור היה לכלול גם הכנסה של מנכ"ל חיצוני ונוכחות של נציגי הקרן בדירקטוריון החברה.

עם זאת, מוקדם יותר השבוע דווח ב"גלובס" כי לפי גורמים מעורים, מסתמן כי בקרן כלירמרק מבקשים לשנות את מתווה העסקה עליו דווח עד כה, שבמסגרתה הוסכם על ריבית של 6%-7%, לריבית גבוהה יותר בשיעור של כ-10%. ריבית בשיעור שכזה או דומה לו עשויה להכביד על החברה באופן משמעותי ולשפר את היכולת של הקרן להשתלט עליה בעתיד הנראה לעין.

עוד מעריכים אותם גורמים כי כלירמרק פועלת כדי להכניס עמה לעסקה גורמי מימון נוספים, וכי המימון שהקרן לבדה צפויה לתת יהיה נמוך מחצי מיליארד שקל.

לפי ההודעה על חתימת מזכר ההבנות בין כלירמרק ליינות ביתן שפרסמה הקבוצה ב-30 בינואר, השלמת בדיקת הנאותות והחתימה על העסקה אמורות להתבצע עד סוף החודש הנוכחי.

במקביל, גם שוק המזון ממשיך לעקוב בדריכות אחר התנהלות הקבוצה השנייה בגודלה בשוק המזון בישראל (במונחי פריסת סניפים), ובראשו הספקים הקטנים והבינוניים. בתחילת החודש הבא תידרש יינות ביתן להעביר תשלום נוסף עבור חודש דצמבר לאותם ספקים, שלפי שעה מתמודדים עם פיגורי תשלומים שמגיעים עד לפרק זמן של חודש וחצי על התשלום לחודש נובמבר.