ננקשווילי מערער על הרשעתו; הפרקליטות מבקשת להחמיר בעונשו

אברהם נניקשוולי - שהורשע במתן שוחד של 400 אלף דולר לשר המנוח בנימין בן-אליעזר ונידון ל-14 חודשי מאסר - מערער הן על הרשעתו והן על עונשו • מנגד, הפרקליטות תערער על קולת העונש • העליון הורה על עיכוב ביצוע העונש עד להכרעה בערעורים

אברהם נניקשווילי / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אברהם נניקשווילי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ערעורים הדדיים של איש העסקים אברהם נניקשוולי ושל הפרקליטות. נניקשוולי - שהורשע במתן שוחד של 400 אלף דולר לשר המנוח בנימין (פואד) בן-אליעזר ונידון ל-14 חודשי מאסר - מערער לבית המשפט העליון הן על ההרשעה והן על העונש. מנגד הודיעה פרקליטות המדינה כי בכוונתה לערער על גזר הדין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב ולבקש להחמיר את עונשו של ננקשווילי.

בתוך כך, בית המשפט העליון הורה על עיכוב ביצוע העונש, וננקשווילי יישאר אדם חופשי לפחות עד להכרעה בערעורים.

בהודעת הערעור של פרקליטות המדינה, שעליה חתומה עו"ד רחל מטר, מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות, נכתב כי "לאור היקפו יוצא הדופן של השוחד (כ-1.5 מיליון שקל) שהעביר ננקשווילי לבן-אליעזר, נסיבות העברת השוחד ואמירתו הברורה של המחוקק שהכפיל את העונש המרבי הקבוע בצד עבירה של מתן שוחד, חורג עונשו של ננקשווילי לקולא באופן מובהק הצדיק את התערבותו של בית המשפט העליון". הפרקליטות תמסור את נימוקיה המפורטים לערעור עד 22 במרץ.

מנגד, כאמור, מערער ננקשווילי על ההרשעה ועל גזר הדין. באמצעות עורכי הדין נתי שמחוני ויואב סננס טוען ננקשווילי כי "לאחר שנקבע כי בן-אליעזר לא ביקש ודרש שוחד מננקשווילי אלא הלוואת אמת מחבריו הקרובים ביותר (ננקשווילי וכן רון מוצפי שזוכה במחוזי. ח'מ'), ואלה אך נעתרו לפנייתו - שומה היה על בית המשפט המחוזי לזכות הן את ננקשווילי והן את מוצפי".

לפי הערעור, "קביעה לפיה רק 'במוחו הקודח' של ננקשווילי - עת נעתר לבקשת הלוואה של חבר במצוקה (פואד) - 'זלג' מניע טפל פסול, היא מלאכותית וחוטאת לאמת ולשכל הישר".

עורכי הדין שמחוני וסננס מוסיפים וטוענים בכתב הערעור כי שופט המחוזי שהרשיע את ננקשווילי, בני שגיא, נתן אמון בננקשווילי ואף דחה את עמדת התביעה לפיה הכספים ניתנו על-ידי ננקשווילי בשל סיועו של בן-אליעזר ז"ל בקידוח מד אשדוד. משכך, הם טוענים, "מצווה היה בית המשפט המחוזי ללכת עוד כברת דרך קטנה לקראת ננקשווילי, לתת אמון אף ביתר דבריו ולזכותו בדין".

סנגורי ננקשווילי צירפו לערעור טבלה המשווה בין עניינו של רון מוצפי, שכאמור זוכה מהאישום של מתן שוחד לבן-אליעזר - לבין ננקשווילי, שכאמור הורשע.

ב-28 באוגוסט 2019 הרשיע שופט בית המשפט המחוזי, בני שגיא, את נניקשווילי, לאחר שמצא כי איש העסקים העניק לבן-אליעזר הלוואה שלא הוחזרה, בתמורה לכך שהשר לשעבר יגיש תצהיר שתומך בטענותיו במסגרת הליך שניהל מול רשויות המס.

לפי פסק הדין שהרשיע את נניקשווילי, ב-2011, בזמן שבן-אליעזר ז"ל כיהן בתפקיד שר התשתיות, העביר לו נניקשווילי כספים ששימשו אותו לרכישת דירת יוקרה ביפו. הכסף שהועבר לבן-אליעזר הוגדר כהלוואה שקיבלה ביטוי בהסכם בכתב, אולם בן-אליעזר מעולם לא החזיר אותה.

במהלך משפטו טען נניקשווילי להגנתו כי קשריו עם בן-אליעזר היו קשרים חבריים, ולכן מתן ההלוואה אינו מהווה עסקת שוחד. בהכרעת הדין השופט שגיא דחה את ההסבר הזה וקבע כי הליך המס שניהל נניקשווילי באותם ימים, במסגרתו הוגש תצהיר תומך מטעם בן-אליעזר, שיקף לו "אינטרס כלכלי משמעותי ביותר, שעה שדובר על שומה על סך של 350 מיליון שקל. בן-אליעזר נתפס על-ידי נניקשווילי כמי שיכול לתמוך בטענתו שמרכז חייו ברוסיה (וכתוצאה מכך אינו חייב מס בישראל), ולכן הוא רצה לרתום לטובתו את פואד לקראת הליך משפטי".

שוחד בין חברים - זו הסיטואציה "הייחודית ויוצאת הדופן", כנראה תקדימית, שאותה תיאר שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בני שגיא, בגזר הדין של נניקשווילי. שגיא גזר על נניקשווילי, שהורשע כאמור במתן שוחד של 400 אלף דולר לשר המנוח בן-אליעזר וכן בהלבנת הון, עונש של 14 חודשי מאסר בפועל, קנס בסך מיליון שקל ו-6 חודשי מאסר על-תנאי.

ב-30 בדצמבר 2019 נגזר ענשו של ננקשווילי. הוא אומנם הורשע כאמור בשוחד, אבל העונש שנגזר עליו פחות חמור ממה שדרשה הפרקליטות. "לא ניתן להשקיף על המקרה במשקפיים הרגילים בהם נבחנות מערכות יחסים 'שוחדיות' בין אזרחים לעובדי ציבור", ציין השופט שגיא בגזר הדין. השופט הוסיף כי מדובר בסיטואציה של "שוחד בין חברים".