גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גם עסק פעיל ומשגשג יכול להיכנס לבעיית מימון בשל המשבר"

פרופ' דוד האן, לשעבר כונס הנכסים הרשמי, מעריך כי אם התפרצות הקורונה לא תיעצר בחודשים הקרובים, לא מעט חברות עשויות להיקלע לבעיות תזרימיות קשות ● להערכתו, אם המשבר יחלוף בחודשים הקרובים, חברות ישראליות יוכלו להגיע להסדרים מול החברות הסיניות וגם מול נותני האשראי

פרופ' דוד האן, לשעבר כונס הנכסים הרשמי / צילום: איל יצהר
פרופ' דוד האן, לשעבר כונס הנכסים הרשמי / צילום: איל יצהר

אם התפרצות נגיף הקורונה לא תיעצר בחודשים הקרובים, לא מעט חברות עשויות להיקלע לבעיות תזרימיות קשות, כך מעריך פרופ' דוד האן, לשעבר כונס הנכסים הרשמי. לדבריו, "בעידן של הכלכלה הגלובלית, חברות גדולות ובינוניות ואפילו קטנות, נשענות בפעילותן השוטפת על שרשרת אספקה שמקורה ביצרניות סיניות. מלואוטק עד הייטק. נגיף הקורונה יוצר פער זמנים בהגעת הסחורה מסין לישראל. חברות שונות מוצאות את עצמן עם פער של תזרים מזומנים לעומת התחייבויות קיימות שיש להן, וגם האשראי של החברה ייפגע. גם עסק פעיל ומשגשג, יכול להיכנס לבעיית מימון בשל המשבר הזמני".

ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות נגיף הקורונה כ"מצב חירום בינלאומי לבריאות הציבור", ובערים שלמות בסין עשרות מיליוני אנשים נמצאים בהסגר. שגרת החיים במדינה כולה נעצרה. בתי ספר נסגרו, מפעלים מושבתים ויריד קנטון - יריד הסחר הגדול בסין, המושך מדי שנה עשרות אלפי אנשי עסקים מכל העולם לעיר גואנגג'ואו - שהיה מתוכנן לאפריל, נדחה עד להודעה חדשה. כנסים בינלאומיים בוטלו גם מחוץ לסין, כמו למשל תערוכת הסלולר העולמית בברצלונה.

בתוך סין ישנם קשיים ניכרים בהתניידות, סחורות רבות מעוכבות בנמלים השונים של הענקית האסייתית והסוף עוד לא נראה באופק. במצב הנוכחי היבואנים והיצרנים הישראלים חשופים הרבה יותר, בשל הקשחת עמדות בתנאי התשלום והימנעות של בנקים ממתן אשראי לעסקאות מול ספקים סיניים, ואין להם שום יכולת לקבל תמיכה ושירות.

האן, פרופסור בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן ויועץ בכיר במשרד GKH LAW, אומר כי התנודות בשווקים ובבורסות בעולם מלמדות על חוסר הוודאות ביחס להשפעה של נגיף הקורונה על הכלכלה הסינית, וממילא על הכלכלה העולמית. "התנודות מלמדות על חוסר בהירות בנוגע לשאלה מה צופן העתיד. איך ומתי סין תתאושש מהמגפה הזו, ואיך זה ישפיע על יכולתה לחזור ולהשתלב כשחקנית מרכזית בשווקים".

להערכתו, אם משבר הקורונה יחלוף בחודשים הקרובים החברות הישראליות יוכלו להגיע להסדרים מול החברות הסיניות וגם מול נותני האשראי. "במקרה שהמשבר יחלוף בהקדם, אני מעריך שהפתרון יגיע בצורה יותר ידידותית. החברות יגיעו לאי אלו הבנות, הסדרי חוב, הסדרים מקומיים מול הבנקים וכן הלאה, מתוך תקווה והבנה שזה משבר בר חלוף והעסקים ילכו ויתאזנו. אבל ההסדר תלוי במידת הנכונות של המממנים להגיע עם החברות להסדרים. הנכונות להגיע להסדר, נגזרת גם ממידת ההערכה על חומרת המשבר ופרק הזמן שהוא צפוי להישאר איתנו. אני מייחל לכך שנגיע להסדרים".

לדברי האן, אם המשבר יימשך יותר מכמה חודשים, חברות לא מעטות צפויות לעמוד בפני אופציות פחות ידידותיות, ויינקטו נגדן צעדים יותר קיצוניים, כגון כינוס נכסים וחדלות פירעון. הוא סבור שהשאלות המשפטיות של חברות ישראליות, מול חברות סיניות ומול הממשלה הסינית, ייושבו בבוררות עסקית בינלאומית ובאמצעות דיפלומטיה.

האם כדאי לחברות ישראליות למהר ולתבוע את החברות הסיניות בגין הנזקים שנגרמו להן?

"מדובר בהחלטה הדורשת התייעצות. לא בטוח שכדאי למהר. דווקא כשהמשבר בעיצומו ויש אי ודאות כלכלית ודאגה רבה, ייתכן שבית המשפט יקבע שמדובר ב'כוח עליון' ושאין לסינים אחריות על הנזקים. ייתכן שעדיף לחכות לחזרה לפרופורציות. מלבד זאת, גם אם לבית המשפט בישראל יש סמכות לדון בתביעה, איך תנהל משפט מול חברה שעובדיה נמצאים בהסגר? הרי יש להם זכות להתייצב לדיון. כמו כן, לא בטוח שכדאי לחברה לעמוד לבדה מול הצד השני, אלא לתת לפורומים הבינלאומיים לטפל בעניין באופן מערכתי. אני מעריך שהסינים יבואו עם המוטיבציה הכי גדולה בעולם, מהממשלה ועד הגופים הקטנים לחזור לחיים כסדרם, והם ינסו מאוד לבוא לקראת החברות הזרות, מתוך רצון לחזור ולבסס את הקשרים. השאלה הגדולה היא האם הסינים יסכימו לפצות חברות בגין ההוצאות של מציאת תחליפים אחרים שנרכשו במקום המוצרים הסינים".

מה לדעתך הצפי של ההשפעה הכלכלית של הנגיף?

"השפעת הנגיף תהא גדולה בהרבה מההשפעה הכלכלית על סין אחרי מגפת הסארס בשנים 2002-2003, בעיקר עבור מפעלים קטנים ובינוניים בסין. בעלי עסקים קטנים רבים לא יוכלו להחזיק מעמד יותר מחודשיים-שלושה לפני שייאלצו לסגור סופית, בייחוד לאור העובדה שלמרות שמפעלים סגורים בשל המצב בעלי המפעלים עדיין חייבים לשלם שכר רגיל לעובדים ובניגוד למתן שירותים עובדי מפעלים אינם יכולים לעבוד מהבית. אם לא תושג שליטה במגיפה עד סוף פברואר, הדבר יהווה מכת מוות עבור חברות ייצור רבות. כנראה שבתחילת מרץ נדע אם מעמד סין כמפעל העולם לאספקה, עומד ליפול".

מה האמצעים שנוקטת ממשלת סין על-מנת לסייע לחברות?

"ממשלת סין עושה מאמצים רבים על-מנת לסייע לחברות שנפגעו בצורה משמעותית ומוציאה הנחיות בנושא. כך לדוגמה, חברות שנפגעו בצורה משמעותית יהיו פטורים מתשלום ביטוח סוציאלי לעובדים בין פברואר ליוני וכן יוכלו לקבל הקלות או דחייה בתשלום המיסוי. בפרובינציות רבות חברות ממשלתיות הונחו לתת פטור או הנחות בתשלום דמי השכירות. בנוסף, הבנקים המקומיים הונחו להעניק הלוואות בתנאים טובים ולדחות החזרי תשלום הלוואות לחברות קטנות ובינוניות".

מהן ההזדמנויות ליום אחרי?

"כמו שקרה אחרי הסארס ואחרי תקופות משבר בסין, ממשלת סין כבר מתכוננת ליום שאחרי והיא מכינה סל תמריצים ופרויקטים חדשים הן לחברות מקומיות והן לחברות בינלאומיות אשר ישקיעו בסין על-מנת לתמרץ את הכלכלה המקומית ולהחזיר אותה למסלול. את גל התמרוץ הממשלתי כדאי לתפוס בזמן.

"כדאי לשים לב להזדמנויות שיכולות לצוץ כעת, בעקבות השינויים המערכתיים שנעשו בעקבות הקורונה, בשנים האחרונות הממשל הסיני השקיע השקעות ענק בעיקר בתחום התשתיות, והתוצאות ניכרות לעין, אך המשבר הנוכחי חשף את הבעיות שיש במערכת הבריאות הסינית ובהשקעה החסרה בתחום הביו-מד והטלה-מדיסין. לכן, נראה כי הממשל הסיני ישקיע ויעודד השקעות בתחומים אלה, ולחברות ישראליות יש ניסיון ומוניטין בתחומים אלה (כבר היום חברות ישראליות מסייעות בהקמת ובשדרוג בתי חולים בסין). כמו כן הזדמנויות נוספות יש בכל מה שקשור לתעשית הטלקום וכן חינוך דרך האינטרנט".

הזדמנות עסקית בתקופה מאתגרת משפטית 

מההשלכות הכלכליות-עסקיות של הנגיף, מתעוררות שאלות משפטיות רבות בסוגיות שונות, ובהן בחינת הפסיקה המקומית על עקרון הפורס מאז'ור (כוח עליון) והחלתו במקרה זה; שאלות חוזיות שונות; סעיפי תשלום וביטחונות; דיני עבודה; מכס ועיכוב של סחורות; ביטוח; וכן שאלות הקשורות להתדיינות ארוכה בבתי המשפט.

לדברי עו"ד תהילה לוי לאטי, מנהלת פעילות סין ומזרח אסיה בפירמת עורכי הדין הבינלאומית ZAG-S&W, "היערכות עסקית ומשפטית נכונה, יכולים למנוע מראש סוגיות שיכולות לעורר מחלוקת בתקופה מאתגרת זאת, ואף להוות הזדמנות עסקית".

מה המצב המשפטי של חברה ישראלית שהתחייבה לספק שירותים, טכנולוגיה או סחורות בסין, אך כעת לא מסוגלת לבצע זאת?

"משפטית, קיימים בסין שני סעדים למקרה של אי יכולת ביצוע החוזה במסגרת התפרצות הנגיף: סעד כוח עליון, וסעד שינוי הנסיבות.

"לגבי כוח עליון - בהוראות הכלליות לחוק האזרחי של סין נקבע כי כוח עליון פירושו כל נסיבה אובייקטיבית בלתי ניתנת לחיזוי, בלתי נמנעת ובלתי ניתנת להתגברות. כדי להוכיח שהקורונה (או מקרה מסוים אחר) מהווה כוח עליון, יש לבחון אותה בהתאם להסכמים והתקנות שנקבעו על-ידי תעשיות ואזורים שונים. לדוגמה, הודעת בית הדין האזרחי במחוז ג'ג'יאנג ובאזורים נוספים בסין בנוגע לסכסוכים העסקיים עקב התפרצות הקורונה, קובעת כי הנגיף הוא כוח עליון בלתי צפוי, בלתי נמנע ובלתי ניתן להתגברות. זה מהווה ראיה כי התפרצות הנגיף היא כוח עליון.

"במצב זה, בו הנגיף משפיע על ביצוע החוזה, ולא ניתן להשיג את מטרתו, החברה רשאית לסיים את החוזה בטענה כי התפרצות הנגיף היא כוח עליון, על בסיס האינטרסים והסכמי ההתקשרות.

"בנוסף יש את סעד שינוי הנסיבות - אם לא ניתן לזהות את התפרצות הנגיף כמעשה כוח עליון (ובסין יכולים להיות הבדלים בין הפרובינציות השונות, כך שאם זה מוכר באזור אחד, ייתכן שזה לא מוכר באזור אחר), החברה רשאית לסווג את ההתפרצות כשינוי נסיבות. סעיף 26 לפרשנות של בית המשפט העממי העליון בסין קובע כי כל שינוי משמעותי, שאינו צפוי, שאינו סיכון עסקי ושאינו נגרם כתוצאה מכוח עליון שמתרחש לאחר כינון חוזה, נחשב שינוי נסיבות. במקרה של שינוי נסיבות לאחר חתימת החוזה, הצדדים ניגשים למשא ומתן מחדש, ובאם הם לא מגיעים להסכמות זה מגיע לדיון בבית המשפט אשר יקבע את תנאי החוזה החדשים".

האם לדעתך ייתכן עיכוב ביצוע של השקעות סיניות בישראל והאם ניתן יהיה להשתמש בסעדים של כוח עליון או שינוי הנסיבות?

בשל המצב, רשויות סיניות רבות, ובין היתר גם כאלה שצריכות לאשר את ההשקעות מחוץ לסין, לא עבדו ימים רבים וגם כעת חזרו לעבודה חלקית מהבית. לפיכך, בהחלט ייתכן כי יהיה עיכוב באישור השקעות מחוץ לסין ובאופן כללי ייתכן ואף תשתנה המדיניות, הואיל וייתכן שסין תרצה לתמרץ השקעות בתוך סין ולא מחוצה לה. אם החוזה תחת החוק הסיני בהחלט ייתכן כי ניתן יהיה להשתמש בסעד של כוח עליון או שינוי הנסיבות לגבי עיכוב ההשקעה או ביטולה".

מה נכון כעת מבחינת חברות ישראליות לעשות כעת?

"ראשית, כדאי לבצע בדיקה של החוזים הקיימים. יש למיין את החוזים לחוזים שלא בוצעו, וחוזים תוך כדי ביצוע. טענה משפטית לא תעמוד לחברה אם היא רוצה לפטור את עצמה מאחריות בטענה של כוח עליון כשלמעשה עיכבה את ביצוע החוזה לפני שהחלה התפרצות הנגיף".

אם יש חוזה שכבר יש בו עיכובים?

"צריך להודיע לצד השני על כך, מוקדם ככל האפשר. סעיף 118 לחוק החוזים של סין קובע כי אם צד אינו מסוגל לבצע חוזה עקב כוח עליון, הוא יודיע בזמן לצד השני על-מנת להקל על ההפסדים העלולים להיגרם לו, ובית המשפט יחליט לסיים את החוזה ולהפחית או לפטור את החברה מאחריות רק אם הודיעה בזמן. על-פי סעיף זה, על החברה להכין ולספק ראיות לאירוע כזה של כוח עליון בתוך פרק זמן סביר".

מה לגבי חתימה על חוזים חדשים כעת, מה צריך לכלול בהם?

"בהגדרת שלבי סיום החוזה, החברה תכלול ותשנה באופן מקיף את הסעיפים הרלוונטיים בהתאם להשפעת גורמי הנגיף, ובהתאם לאזור, למדיניות ולתעשייה. חשוב להגדיר את התפרצות הנגיף ככוח עליון בחוזה. בדרך זו, החברה תוכל להיות פטורה מאחריות כאשר ביצוע החוזה יושפע ממנה, אך על החברה לשקול שהצד שכנגד עלול להשתמש בהתפרצות כסיבה להימנעות מאחריות". 

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הטכנולוגיה החדשנית של צה"ל בעזה והציבור האמריקאי מתרחק מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%