סוף למשבר? שר האוצר כחלון חתם על הצו ליבוא חמאה פטור ממכס

חרף התנגדויות הרפתנים ומשרד החקלאות, שר האוצר חתם על הצו ליבוא פטור ממכס של חמאה לישראל, כהוראת שעה לשנה אחת ב-2020 • המשמעות: במהלך 2020 ניתן יהיה לייבא חמאה לישראל ללא מכס, מבלי להתבסס על חלוקת מכסות • התאחדות מגדלי הבקר: החלטה פופוליסטית, נעתור לבג"ץ

שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ
שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ

חרף התנגדויות הרפתנים והגורמים המקצועיים במשרד החקלאות, שר האוצר משה כחלון חתם על הצו ליבוא פטור ממכס של חמאה לישראל, כהוראת שעה לשנה אחת ב-2020. המשמעות: במהלך 2020 ניתן יהיה לייבא חמאה לישראל ללא מכס, מבלי להתבסס על חלוקת מכסות. את המהלך הובילו משרדי האוצר והכלכלה, והוא קיבל את תמיכת משרד המשפטים ואף את תמיכתו של מנכ"ל משרד החקלאות.

כעת עדיין נותרה שאלה פתוחה נוספת: האם המדינה תדרוש מהיבואנים למכור את החמאה המיובאת במחיר מפוקח ותכריז על החמאה המיובאת כ"מוצר דומה" או לא. את ההחלטה בנושא צפויה לקבל ועדת המחירים, שתכריע האם המצב החדש יהיה שהחמאה הישראלית מפוקחת והמיובאת לא, או ששני סוגי החמאה - המיובאת והמפוקחת - יהפכו למפוקחים. אפשרות נוספת ומורכבת יותר תהיה לבצע שינוי שיביא לכך ששני הסוגים לא יפקחו.

התאחדות מגדלי הבקר מסרה היום (ד') בתגובה לדברים כי "לא הופתענו מהחתימה ובטח שלא מהתזמון. אין שום חוסר בחמאה, אפילו לא של קילוגרם אחד. אנו נעתור לבג"ץ בהקדם ונמנע את המהלך הפופליסיטי של אגף התקציבים באוצר. תם עידן ההסכמים מול אגף התקציבים, הם הביאו זאת על עצמם".

אלעד מלכא, מנכ"ל ומייסד עמותת "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת", אשר פעלה לאשר את יבוא החמאה החופשי, בירך על החתימה ואמר: "משמח לראות שממשלת ישראל קיבלה את ההחלטה הנכונה בכדי לסיים את משבר החמאה בארץ. כדי שיהיה מדובר במהלך שלם, יש גם לבטל את פיקוח המחירים על החמאה, כך מחירי השוק יפעלו לטובת הצרכנים ולא לטובת קבוצות הלחץ".