הרב עובדיה יוסף, השוואות לארדואן, התנגחויות בלפיד ונהירה אל הערבים: כך נראים הקמפיינים של הרגע האחרון

הקמפיינים לקראת יום הבחירות מגיעים לישורת האחרונה • במפלגות נאבקים על כל קול, אבל לא באמצעות הבטחות בחירות אלא בעיקר באמצעות הרגש • כך נראה המאבק על כל קול חמישה ימים לבחירות 2020

בנימין נתניהו, איילת שקד, איימן עודה, יאיר לפיד, בני גנץ / צילומים: כדיה לוי, לשכת ח"כ איימן עודה, שלומי יוסף
בנימין נתניהו, איילת שקד, איימן עודה, יאיר לפיד, בני גנץ / צילומים: כדיה לוי, לשכת ח"כ איימן עודה, שלומי יוסף

כחול לבן: תבהלת הסקרים ואזהרות מפני ארדואניזציה

בכחול לבן התעוררו בימים האחרונים לתבהלת קריסה בסקרים. לא רק בסקרי דעת הקהל שהופיעו בכלי התקשורת ניתן היה לראות זאת, אלא גם בסקרים הפנימיים של המפלגה.

הסוקר של המפלגה, ישראל בכר, הציג נתונים המראים שהציבור הכללי חושב שלמפלגה הזו יש 33 בכיס, ולפיכך עבודת השכנוע של עמיר פרץ, שלפיה הצבעה בתוך הגוש היא החשובה ואפשר לזלוג למפלגה הקטנה יותר, כנראה עובדת. שלטי חוצות שמראים את פרץ, ניצן הורביץ ואורלי לוי-אבקסיס מחבקים את גנץ מן הצד אכן הובילו לצמיחה מספרית אצל אמת וירידה בכחול לבן. בכחול לבן דרשו מהעבודה להסיר את הקמפיין, וכך אכן נקבע בוועדת הבחירות, אך האפקט של הקמפיין כבר נוצר.

הנקודה שמדגישים בכחול לבן בשבוע האחרון, אם כן, היא שחשוב ביותר שמפלגתם תצא ראשונה בקלפיות וזאת כדי שנתניהו לא יקבל חיזוק מהעם להמשך שלטונו. במקביל עברו בכחול לבן להגברת קמפיין הנגטיב נגד נתניהו ברמה האישית והשוואתו לארדואן.

ההשוואה לארדואן ולטורקיה לא הגיעה סתם אלא לאחר פילוח הבוחרים המתלבטים בימין הרך, והאנשים בשמאל ובמרכז שלא בוער להם לצאת להצביע במועד ג’. המסקנה היא שהאיום מפני שינוי דרמטי במהות הדמוקרטיה הישראלית, ומפני השתלטות על מערכת המשפט - פסקת ההתגברות, איומים על היועמ"ש ועל המפכ"ל בעבר - משחקים תפקיד מרכזי באמוציות של הבוחרים. בימים האחרונים הם מתכננים שלטי חוצות עם ההקשר הארדואני בכל אזור המרכז.

"אנחנו אומרים לאנשים: שימו לב, נתניהו מנסה להימלט ממשפט באמצעות חוק צרפתי", אומר ל"גלובס" גורם במפלגה. לדבריו, המסר הוא ש"המדינה תיראה אחרת יום אחרי הבחירות אפילו אם נתניהו יוציא מנדט אחד יותר. הסקרים שלנו צמודים ולכן אנחנו צריכים למצוא דרך לדבר עם הקהל הימני הרך, אך גם לא להבריח אנשי מרכז ושמאל".

יעד נוסף הוא העלאת שיעורי הצבעה באזורי תמיכה מובהקים של המפלגה, "ערי המיקוד". לפי הנתונים בידיהם, 100 אלף איש לא טרחו ללכת להצביע בתוך תל אביב, וגם בוחרים רבים בגבעתיים, רמת גן, חיפה ואף בקיבוצים. ולכן, בימים האחרונים, במפלגה שוקדים על שכנוע תושבי ערים לצאת להצביע. תושבי אזורים שונים מקבלים מסרים בהתאם למיקומם; כך, תושבי תל אביב נחשפים לקמפיין "תל אביב תתעוררי". באזור הדרום, סביב עוטף עזה, מדובר במנדט אחד, והמסר שלהם לתושבי האזור הוא "על מי אתם סומכים יותר, על הרטמכ"לים או על נתניהו שכשל". 

הליכוד: נוהרים אל הערבים ומזהירים מפני "עוצמה"

בישורת האחרונה הליכוד יוצא לשטח, מבקש מהבוחרים לא לבזבז קולות על עוצמה יהודית ולשכנע שהצבעה לגנץ תוביל לממשלה עם טיבי. אבל עם זאת, ראש הממשלה נתניהו החל לשים דגש מוגבר על הציבור הערבי, דבר שלא אירע מעולם בקמפיינים שלו. אחרי אירוע בחירות שכינס לפני כשבוע בג’וליס אמור נתניהו לצאת לאירוע בחירות באולם חתונות הממוקם על כביש 70 בין הערים טמרה לשפרעם, אזור ערבי-מוסלמי מובהק. בטמרה כ-34 אלף תושבים - 99.9% מהם מוסלמים הממוקמים באשכול 2, בתחתית הדירוג הכלכלי בישראל. שפרעם גדולה יותר, עם 42 אלף תושבים ובאשכול 3; 60% מתושביה מוסלמים והשאר נוצרים או דרוזים.

מה נתניהו מחפש בימים האחרונים של הקמפיין במעוזים המוסלמיים של צפון המדינה? על אירועי הבחירות של נתניהו יש להוסיף כשני ראיונות מלאים שהעניק לכלי התקשורת בשפה הערבית ודיבורים "מרוככים" של הח"כ מיקי זוהר בנוגע לחוק קמיניץ (להחמרת הענישה על הריסה בניית בלתי חוקית) רק השבוע בוועדת הכספים.

ד"ר מוחמד דראושה, מנהל תחום שוויון וחברה משותפת במרכז גבעת חביבה, אומר ל"גלובס" שנתניהו לא מחפש ללקט קולות בחברה הערבית, אלא להעביר להם את המסר שאין להם מה להיות מוטרדים ממנהיגותו, שכן מבחינה כלכלית וחברתית הוא דואג לשפר את מצבם.

"בליכוד תומכים כ-6,000-4,000 איש מהחברה הדרוזית והשאר הם עסקנים של נתניהו. הוא מגיע לדבר עם הציבור הערבי על תוכנית 922 ומנסה לקחת את כל הקרדיט לצמיחה לעצמו, ולתת לערבים את התחושה שהכול בסדר ושאין צורך לצאת לקלפיות נגדו. הוא מנסה 'להרוג' את הקונספט של הצבעה נגד ביבי".

מהלך נוסף של הליכוד ביממות סגירת הקמפיין הוא לא להתעלם מן הציבור הספרדי-מסורתי, שנוטה לרוב להצביע לש"ס. אם בקמפיינים קודמים בליכוד שאפו לשכנע את ציבור העולים, יוצאי מדינות חבר העמים, דוברי השפה הרוסית, הרי שהפעם בליכוד כבר לא "מתאבדים" על האגפים הללו של החברה הישראלית ומנסים למשוך קולות בקרב עולי צרפת של העשור האחרון, עולי אתיופיה וגם הציבור הטבעי של ש"ס, כלומר לא רק החרדים האדוקים הבוחרים בש"ס אלא גם מסורתיים ממוצא מזרחי.

הרשימה המשותפת: לא מתרשמים מנתניהו ופונים לנשים וליהודים

ברשימה המשותפת מגיבים בזלזול לקמפיין הרגע האחרון של נתניהו בצפון הארץ ובכלי התקשורת בשפה הערבית. לשיטתם, הציבור הערבי בישראל אינו מטומטם והזלזול שמפגין כלפיהם נתניהו דווקא עשוי להמשיך למשוך את הציבור לקלפי. גורם במפלגה אמר ל"גלובס": "העובדה שהוא בוחר לנכון לרוץ לכפר בדואי ולאזור מוסלמי ולהתראיין לכלי תקשורת בערבית מוכיחה לציבור שלנו שיש משמעות לכוח הפוליטי והעובדה שעלינו מעשרה מנדטים ל-13 מנדטים בין אפריל לספטמבר - זה דבר שצריך להמשיך ולתחזק אותו".

האם הקמפיין שלו בתוך החברה הערבית אפקטיבי? "אנשים פה זוכרים מי היה נתניהו לפני כמה חודשים, עם האמירות הדוחות שלו על כך שהערבים רוצים להשמיד את היהודים. זה ממחיש להם עד כמה הקול שלהם משמעותי בקלפי, וזה אישרור לכך שהם רואים שמשהו שונה מתרחש. נתניהו הפנים את הלקח, שיש מחיר להצבעה ערבית גבוהה".

במשותפת מציינים שיש להם שלושה יעדים דמוגרפיים שניתן לחזקם בחמישה הימים הקרובים: האחד הוא הצבעת נשים ערביות; הקמפיין ישים דגש על המשמעות של הריסת הבתים והאלימות בחברה הערבית ישירות על חייהן של הנשים. הדגש השני הוא על הציבור הצעיר. לשם כך הם מעלים תכנים באינסטגרם בטיק-טוק וגם סרטוני משפיענים בפייסבוק. הדגש השלישי הוא על הצבעת הציבור היהודי. לדבריהם אירועי הקמפיין של המשותפת בערים הגדולות היו מלאים עד אפס מקום. הטיעון הפוליטי בשכנוע הציבור היהודי מורכב משניים: אינטרס משותף חברתי יהודי-ערבי וסולידריות עם אוכלוסיית המיעוט.

העבודה-גשר-מרצ: התנגחויות עם יאיר לפיד במקום עם גנץ

מפלגת העבודה ממקדת את הימים האחרונים של הקמפיין בהחזרת בוחרים הביתה. לצד השילוט שלהם מחבקים את גנץ (שהורד בהוראת ועדת הבחירות), הם מנהלים קרב התנגחויות עם ח"כ יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן. המפלגה החליטה שלא להתכסח עם העומד בראש כחול לבן, בני גנץ, ולכן לפיד הוא על המוקד, והוא מוצג על ידם כקפיטליסט. העבודה, גשר, מרצ, מנסים להשפיע על הבוחרים להישאר איתם והטענה המרכזית היא שכחול לבן אמורים היו ללקט את הקולות הנוספים בימין, ולא לעשות קניבליזציה בתוך הגוש.

על פי התחזיות, הציבור הערבי נוטה פחות ללכת לעבודה-גשר-מרצ בשל דחיקתו של הח"כ עיסוואי פריג’ למקום 11 הלא ריאלי, כך שהקמפיין של העבודה-מרצ בחברה הערבית נראה פחות אפקטיבי הפעם.

ש"ס: הרב עובדיה יוסף בקדמת הבמה

בש"ס ממשיכים בקו של המערכות הקודמות ומתמקדים בנאמנות לנתניהו, בהקמת בלוק הימין על ידי אריה דרעי ובשמירה על מדינה יהודית. ש"ס הציגה קמפיין היצמדות ונאמנות לנתניהו לאורך כל השנה המורכבת, אולם ביממה האחרונה מביעים בש"ס תסכול מכך שנתניהו יצא לאירוע בישיבת תורה והוראה באיזור יד אליהו בדרום תל-אביב. מקורבי השר דרעי צוטטו בכלי התקשורת כאומרים ש"התנהגות נתניהו מכעיסה. הוא צריך היה לצאת לערי הליכוד בפריפריה ולהביא משם קולות ולא ללכת לביקור מתוקשר במוסד ספרדי".

בסרטון מסכם הקמפיין של המפלגה "שמח בני" מספרים את סיפור החיים של מדינה יהודית, ומציבים את הרב עובדיה יוסף ז"ל בקדמת הבמה. המסר העיקרי שלהם הוא הצבעה לש"ס זה פעמיים כי טוב: גם לנתניהו בראשות הממשלה וגם שמירה על מדינה יהודית, על השבת ועל המסורת. בחלק מן האתרים והערים, ש"ס משתפת פעולה בהנעת בוחרים ביחד עם הליכוד, עד כדי קיומם של כמה מטות משותפים. בנוסף, ש"ס ישקיעו את היממה האחרונה בעבודת שטח דרך רבני הקהילות והרבניות והנציגים בערים וביישובים שיפנו לקהל המצביעים.

יהדות התורה: הבטחות לעצירת תחבורה ציבורית בשבת

ביהדות התורה, שינה הח"כ משה גפני כיוון ביממות האחרונות. הוא לא רצה לדבר על הובלת חקיקה אנטי חילונית עד כה, אך עתה מבטיח שבקואליציה הבאה יעביר חוק שיעצור את השימוש בתחבורה ציבורית בשבתות. בנוסף ראשי המפלגה ממשיכים לבקר בישיבות ולדבר עם הציבורים הרלוונטיים להם ומפנים אש חמה נגד יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

ימינה: קמפיין אופטימי ובלי להיגרר לירי בתוך הנגמ"ש

לדברי הצוות הפוליטי של ימינה, קמפיין המפלגה שלהם ימשיך עם הקו החיובי שלפיו הניצחון נמצא בהישג יד. טיעון הסיכום שלהם הוא שהקמת ממשלת ימין אפשרית ותלויה באחוזי הצבעה גבוהים של בוחריהם. עוד הם אומרים שהם מקפידים שלא להיגרר ל"ירי בנגמ"ש" ולא מתכסחים עם הליכוד, וזאת אף שאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, המופיעה בפני ציבורים שונים בימים האחרונים, מספרת על "שלוש אצבעות" מתוך בלוק 55 שפזלו לכיוון כחול לבן. היא מדברת על בנט, שקד ומתן כהנא, כמובן. לימינה יש גם פרויקט הקרוי "ימינהמונים": גיוס פעילים מתנדבים שיוציאו את מצביעי ימינה מהבתים לקלפי ויביאו לחיזוק הרשימה.

ישראל ביתנו: להשאיר את נושאי דת ומדינה בכותרות

בישראל ביתנו קופצים על כל אמירה בנושא השבת של גפני וליצמן כמוצאי שלל רב. הקמפיין מפעיל לחץ רב בנושא דת ומדינה, אם כי נראה שבמועד ב’, התחום הזה לכד את תשומת הלב של ישראלים רבים יותר מאשר בקמפיין הנוכחי. בנוסף, בימים האחרונים הם שמים דגש על עבודת שטח בסניפי המפלגה, ריכוז מאמץ לביצוע טלפונים למתלבטים שעדיין רשומים אצלם במערכת והשלמת ההיערכות ליום הבחירות והמרצת הבוחרים.