טראמפ על משבר הקורונה: "רמת הסיכון של ארה"ב נמוכה ביותר"

במסיבת עיתונאים חלק טראמפ על קביעת ה-CDC שהתפשטות הנגיף לארה"ב היא "בלתי נמנעת" • תומכי טראמפ: CDC גרם לבהלה כדי לחולל נפילות שערים בוול סטריט במטרה לפגוע בנשיא

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: טום ברנר, רויטרס
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: טום ברנר, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מקטין בחומרת הסיכון שנשקף לארה"ב מנגיף הקורונה, ומטיל על הדמוקרטים אחריות חלקית לצניחות הגדולות בוול סטריט.

במסיבת עיתונאים בבית הלבן שהתקיימה אמש, הדגיש טראמפ כמה פעמים שארה"ב מוכנה להתמודד עם האיום. הוא נפנף במחקר של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס שלפיו - כך טען טראמפ - ארה"ב נמצאת במקום הראשון במידרג המדינות שמוכנות למאבק בהתפשטות וירוסים.

"אנו מאוד, מאוד מוכנים לכך (לנגיף הקורונה), לכל דבר", הוא אמר. "... גם אם מדובר בהתפרצות בקנה מידה גדול, רמת (הסיכון) שלנו נמוכה ביותר... יש לנו המומחים הגדולים ביותר, ממש במקום הזה... אנו מוכנים להסתגל ואנו מוכנים לעשות כל מה שנחוץ כאשר המחלה תתפשט, אם היא תתפשט".

טראמפ, שדיבר בבית הלבן, היה מוקף בבכירים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). לידו ניצב סגן הנשיא, מייק פנס, שטראמפ מינה אותו לתאם את המאמצים לבלום את התפשטות הנגיף בארה"ב.

ד"ר אן שוקאט, סגנית ראש CDC, אמרה במסיבת העיתונאים: "אסטרטגיית הבלימה התוקפנית שלנו בארה"ב עובדת והיא אחראית לרמות הנמוכות של הידבקות בנגיף עד עתה. מכל מקום, אנו מצפים למקרים נוספים... מסלול (התפשטות הנגיף) בשבועות ובחודשים הבאים אינו ברור".

המסר שלה בבית הלבן היה נוסח מעודן יותר של הערכה ישירה ובלתי מצטעצעת שהשמיעה יום קודם לכן ד"ר ננסי מסוניר, ראשה המרכז הארצי לחיסונים ולמחלות נשימה ב-CDC. היא אמרה כי השאלה אינה האם נגיף הקורונה יתפשט בארה"ב אלא מתי.

על פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, טראמפ ופקידים בבית הלבן "רתחו מזעם" כשדווח להם על ההצהרה הזו. למעשה, החלטת הנשיא לקיים את מסיבת העיתונאים באה בעקבות דברי מסוניר. מסיבת העיתונאים היא חוליה נוספת במאמצי הממשל להקרין ביטחון ולעודד את הציבור וכך, בעקיפין, לבלום את הירידות בבורסה. כמה שעות לאחר התבטאות מסוניר אמר לארי קודלו, ראש המועצה הכלכלית הלאומית: "בלמנו זאת. לא הייתי אומר שסגרנו את הפרצה כליל, אבל אנו די קרובים לכך".

טראמפ עצמו סתר במסיבת העיתונאים את ההערכות של CDC: "אינני חושב (שהתפרצות הנגיף בארה"ב) בלתי נמנעת". הוא ניסה לעורר רושם שמדובר בסך-הכול בסוג של שפעת. התפלאתי לשמוע שרבבות אנשים מתים מדי שנה משפעת, בהשוואה למקרי המוות המעטים יחסית מנגיף הקורונה, הוא אמר.

עוד לפני מסיבת העיתונאים צייץ טראמפ: "ערוץ הפייק ניוז מעוט הצופים MSNBC (קומקאסט) ו-CNN עושים כל דבר שביכולתם כדי להפוך את נגיף הקורונה לדבר נוראי עד כמה שאפשר, לרבות זריעת פניקה בשווקים. והחברים הדמוקרטים שלהם שיושבים בחיבוק ידיים רק מדברים כל הזמן. המון דיבורים, אפס מעשים. ארה"ב במצב מצוין!".

בכל אופן, כמעט במקביל למסיבת העיתונאים דיווח CDC כי תושב צפון קליפורניה, שלא יצא אל מחוץ לגבולות ארה"ב, נמצא נגוע בנגיף. ככל הידוע הוא לא שהה במחיצת מישהו שנושא את הנגיף. זה, כמובן, סימן מבשר רעות שמצביע על האפשרות להתפשטות הקורונה לאזורים בארה"ב שלא נחשפו לאנשים שביקרו במדינות נגועות.

כצפוי, מפגין טראמפ רגישות רבה ביותר לבורסה שמשמשת בידיו כלי לרימום עצמי כאשר היא נוסקת. במסיבת העיתונאים הוא אמר כי נגיף הקורונה אינו הסיבה היחידה לירידות השערים התלולות בוול סטריט. גם הדמוקרטים המתמודדים על מועמדות מפלגתם לנשיאות אשמים, הוא טען.

הוא אמר כי כאשר המשקיעים ראו כיצד המתמודדים הדמוקרטים "עומדים על הבימה ועושים מעצמם טיפשים, הם בחנו את ההשקעות שלהם... אני חושב שהייתה לכך השפעה אדירה". הוא לא ציין כי שתי הירידות הגדולות, בימים ב' ו-ג', התחוללו לפני העימות הטלוויזיוני הדמקורטי.

טראמפ הודה כי נגיף הקורונה תרם לירידות בבורסות, אבל החשש שהדמוקרטים ייכנסו לבית הלבן תרם תרומה די משמעותית לצניחות בוול סטריט. לאחר הכול, הוא אמר, מדובר בבחירות. "לאחר שאני אזכה בבחירות שוק המניות ישגשג כפי שלא שגשג מעולם", הוא ניבא.

ערוצי תקשורת ימניים בארה"ב יצאו עם תאוריית קונספירציה שלפיה מסוניר, אחותו של רוד רוזנסטיין, לשעבר סגן שר המשפטים, חותרת תחת טראמפ. בעבר, הפיצו חוגים ימניים שמועות שרוזנסנטיין זמם להדיח את טראמפ. עכשיו, אחותו הולכת בעקבותיו, לפי תאוריית הקונספירציה החדשה.

שדר הרדיו הימני ראש לימבו, שטראמפ העניק לו את מדליית החירות במהלך נאומו על מצב האומה, טען בשידורו אתמול כי התקשורת, שאותה השווה לעבריינים שיורים מתוך רכב נע, מנפחת את איום הקורונה והופכת את הנגיף לנשק נגד הנשיא. הרי מדובר במשהו שדומה להצטננות, אמר לימבו.