דעה: חגיגות הנחת אבן-הפינה לבית החולים בקריית אתא הן לא יותר מעבודה בעיניים

מה הרעיון בהנחת אבן-הפינה לבית החולים אזורי ארבעה ימים לפני הבחירות? כלום, בלוף מוחלט • שוב עובדים עלינו בעיניים, כי בשנים הקרובות לא יוקם בית חולים בקריית אתא

הנחת אבן הפינה לביה"ח בקריית אתא / צילום: עופר עמר
הנחת אבן הפינה לביה"ח בקריית אתא / צילום: עופר עמר

באירוע מושקע ומדוברר נערך אתמול (ד') טקס הנחת אבן-פינה לבית החולים החדש האזורי בקריית אתא ע"ש מנחם בגין. לאירוע, שכלל גם חתימה על הסכם גג בגובה 3 מיליארד שקל, הגיעו מרחוק ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר הבריאות הרב יעקב ליצמן ושרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא-ביטון.

האמת? מרגש. אין ספק כי עוד בית חולים באזור הצפון יקל מאוד על מצוקת תושבי האזור, יפחית את העומס על בתי החולים של חיפה ויתרום למיצובה של קריית אתא כבירת הקריות והמוקד החדש של מטרופולין חיפה. הבעיה היא ששוב עובדים עלינו בעיניים, כי בשנים הקרובות לא יוקם בית חולים בקריית אתא!

התוכנית המכונה תמ"ל 1025, שאושרה ע"י הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) בחודש דצמבר 2019, מציעה בנייה מסיבית. וזאת לרוב על חשבון שטחים חקלאיים המעובדים מזה שנים רבות על ידי היישובים כפר ביאליק, אושה וכפר המכבי. בין היתר מדובר על הקמת שכונת מגורים ובה 11 אלף יחידות דיור ו-1,400 יחידות דיור מוגן, מוסדות ציבור, מסחר, משרדים, תעסוקה, וגם בית חולים אזורי מצפון לקריית אתא.

עכשיו בואו נציף באותיות הקטנות: סעיף 6.9 בתוכנית, העוסק בתנאים למתן היתרי הבנייה, קובע בצורה ברורה שהקמת בית החולים כרוכה בחתימת הסכם על פינוי בתי החולים פלימן (בית חולים גריאטרי-שיקומי ממשלתי הכולל 160 מיטות), מזור (בית חולים ממשלתי לבריאות הנפש בעכו, כולל כ-370 מיטות) ובני ציון (לשעבר בית חולים רוטשילד, כולל 450 מיטות). הוראות התוכנית מדייקות: "ההיתר שיינתן לכל אחד מהמבנים בקרייה הרפואית יהיה כפוף להשלמת הצעדים הנדרשים לפינוי של אחד מבתי החולים המצוינים לעיל וחתימה על הסכם פינוי באישור משרדי הבריאות והאוצר. תנאי להיתרי בנייה למבנים הנדרשים להרחבת בית החולים מעבר למבנים הנדרשים למספר המיטות שיועברו כאמור, יהיה אכלוס ל-8,000 יחידות דיור לפחות מתוקף תוכנית זו".

אין לי הרבה דברים טובים להגיד על הוותמ"ל, שהיא סוג של מפעל לייצור יחידות דיור בשכונות פרבריות, אבל אני חייב להודות שהרעיון של התניית הקמת בית החולים החדש בפינוי בתי חולים אחרים הוא הגיוני. העניין הוא שעד שניתן יהיה להוציא מכוחו של תמ"ל 1025 היתרים לתוכניות מפורטות ייקח עוד די הרבה זמן. כמו כן, עד כה אין שום תוכנית לבית החולים החדש וגם לא נעשו שום צעדים להעברתם של בתי החולים הוותיקים. העסקים כרגיל. כשניסיתי לברר את נושא פינוי בתי החולים עם דובר משרד הבריאות לא קיבלתי שום תשובה. יש מצב שהוא עסוק עם היסטריית הקורונה, ויכול להיות שאין לו ממילא תשובות טובות. אז מה משמעות ההדמיות החינניות שדוברות רשות מקרקעי ישראל מפיצה? מה הרעיון בהנחת אבן-הפינה לבית החולים אזורי ארבעה ימים לפני הבחירות? כלום. בלוף מוחלט.