בלוקצ'יין | בלעדי

לאן נעלמה ההבטחה? רק 40% מחברות הבלוקצ'יין בישראל שרדו את העשור החולף

מספר חברות הבלוקצ'יין שהוקמו בישראל ב-2019 היה הקטן זה 7 שנים, על פי סקירה מקיפה שערך איגוד הביטקוין הישראלי • 134 החברות הפעילות בארץ גייסו עד כה במצטבר כ-7.3 מיליארד שקל • כשליש מהחברות המקומיות עוסקות בפיתוח יישומי בלוקצ'יין שאינם קשורים למטבעות דיגיטליים

האקתון של שגרירות הביטקוין בתל אביב / צילום: יוני פסי
האקתון של שגרירות הביטקוין בתל אביב / צילום: יוני פסי

השפל שאליו צנח שוק המטבעות הקריפטוגרפיים העולמי בסוף 2018, בתקופה המכונה "חורף הקריפטו", הוביל להאטה משמעותית בפעילות המסחר וההשקעות בתחום, ובאופן כללי, פגע ברוב החברות העוסקות בטכנולוגיות בלוקצ'יין, שעליהן מבוסס השוק. סקירה ראשונה מסוגה שערך איגוד הביטקוין הישראלי, שנתוניה הראשוניים נחשפו ב"גלובס" כבר בסוף 2019 וכעת נחשפים במלואם, מלמדת כי ההאטה לא רק פגעה קשות ברבות מחברות הבלוקצ'יין שהוקמו בישראל בשנים האחרונות, אלא גם בלמה כמעט לחלוטין את הצמיחה של חברות חדשות בתחום.

הסקירה שערך איגוד הביטקוין יחד עם חברת המחקר Sphinx נועדה לספק תמונת מצב של פעילות החברות בשוק הבלוקצ'יין בישראל. מהסקירה עולה כי בין 134 החברות המקומיות הפעילות בתחום, רק ארבע הוקמו ב-2019 - נפילה של 90% ממספר החברות שהוקמו שנה קודם לכן. בקרב החברות הפעילות בתחום בארץ, מספר החברות שהוקמו בשנה שעברה הוא הנמוך ביותר מאז 2012. 59% מהחברות הישראליות בתחום הוקמו בשנים 2018-2017 - השנתיים הפוריות ביותר במגזר זה בעשור החולף.

חברות הבלוקצ'יין הישראליות, על פי הסקירה, הן ברובן צעירות. בין החברות הפעילות, שמונה בלבד נוסדו עד לשנת 2012 (כולל), והן מהוות 6% מכלל החברות. ב-2017 נוסדו 38 חברות (28%) וב-2018 נוסדו 41 חברות (30%). ב-2019 נוסדו ארבע חברות בלבד, המהוות 3% ממספר החברות הפעילות בישראל.

לנוכח התחזקות שוק המטבעות הדיגיטליים בעולם ב-2019, בהובלת הביטקוין שמחירו עלה ב-87%, הירידה החדה במספר חברות הבלוקצ'יין שנוסדו בישראל בשנה שעברה הצליחה להפתיע גם את מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי. "הקורלציה בין השוק העולמי לבין הקמת החברות בתחום באה לפעמים באיחור", אמר רוזנפלד בשיחה עם "גלובס". לדעתו, השפעת "חורף הקריפטו", שהיה בעיצומו במחצית השנייה של 2018, באה לידי ביטוי רק במהלך 2019. "בשנה שעברה התחילה התאוששות בשוק, והשנה היא ממשיכה, כך שאני מעריך שב-2020 יקומו יותר חברות", הסביר רוזנפלד. "נראה גם כי השוק למד מהטעויות שלו, ולכן החברות החדשות שיקומו עשויות לשרוד זמן רב יותר".

צמיחת מגזר הבלוקצ'יין הישראלי נבלמה ב-2019
 צמיחת מגזר הבלוקצ'יין הישראלי נבלמה ב-2019

זוהי הפעם הראשונה שבה עורך איגוד הביטקוין הישראלי סקירה מסוג זה, וכעת גם מפרסם האיגוד את ממצאי הסקירה באתר שלו. "אנחנו חושבים שהמידע הזה יכול להועיל לציבור הרחב", אמר יו"ר האיגוד. "נאפשר לציבור גם להעביר לנו הערות על המידע ונעדכן את הנתונים בהתאם".

3 חברות הוקמו לפני המצאת הביטקוין

מנתוני חברת המחקר IVC שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי מספרן הכולל של חברות הבלוקצ'יין הישראליות מסתכם ב-274 חברות, מתוכן 10 חברות בלבד הוקמו ב-2019. עם זאת, ב-IVC מסייגים כי הנתון לשנת 2019 אינו סופי, וכי החברה תעדכן אותו ביוני הקרוב. באיגוד הביטקוין מסבירים כי בסקירה שלהם נבדקו כל החברות ונמצא כמה מהן עדיין פעילות. לפיכך, מספר חברות הבלוקצ'יין הפעילות כיום, המסתכם ב-134 על פי האיגוד, מצביע על כך שיותר מ-50% מהחברות המדווחות (לפי נתוני IVC) הפסיקו לפעול.

בהשוואה לכלל חברות הטכנולוגיה שנוסדו בישראל בשנה שעברה, מספרן של חברות הבלוקצ'יין זעיר. על פי IVC, בסך הכל ב-2019 נוסדו 445 חברות הייטק ישראליות, מתוכן 25 חברות פינטק (נתונים אלה, כאמור, אינם סופיים). בסך הכול, לפי IVC, פועלות כיום בישראל 676 חברות פינטק (חלקן גם חברות בלוקצ'יין).

באיגוד הביטקוין מציינים כי רבות מחברות הבלוקצ'יין הישראליות משלבות פעילות בלוקצ'יין עם פעילויות נוספות, בעיקר בתחומי הפינטק, כך שבלוקצ'יין אינו תחום פעילותן הבלעדי. רוב החברות הפעילות עוסקות בפיתוח יישומים על גבי בלוקצ'יין (48 חברות) או בהמרה ומסחר של מטבעות קריפטו (37 חברות) - ולדברי האיגוד, יש חברות המשלבות במקביל תחומים נוספים, כמו פיתוח בלוקצ'יין, פיתוח מטבע דיגיטלי או פיתוח ארנקים דיגיטליים.

לעומת זאת, רק שבע מהחברות הפעילות עוסקות בפיתוח מטבע דיגיטלי, לעומת 24 חברות שמפתחות בלוקצ'יין פרטי שאינו מטבע (פיתוח בלוקצ'יין שאינו פומבי, אלא מיועד באופן פרטי לחברה או לקבוצת חברות, עבור שימושים כמו חוזים חכמים, בקרה על שרשרת אספקה ועוד). באיגוד מעריכים כי "זוהי תוצאה של הצניחה הדרמטית בשוק המטבעות הדיגיטליים בשנה שעברה".

עם החברות הוותיקות ביותר בתחום נמנות שלוש חברות שנוסדו לפני 2009 - כלומר, עוד לפני המצאת הביטקוין - ורק מאוחר יותר התחילו לפעול בתחום הבלוקצ'יין. בין אלה בולטת בפעילותה בתחום חברת eToro, המפעילה רשת חברתית למשקיעים וזירות מסחר בניירות ערך ובמטבעות דיגיטליים. איטורו, שנוסדה ב-2007 על ידי האחים יוני ורונן אסיא ומשרדיה הראשיים נמצאים בבני ברק, מעסיקה כיום כ-800 עובדים בעולם, מתוכם כ-500 בישראל.

חברה ותיקה נוספת היא Control's Force, שנוסדה ב-2007 על ידי ד"ר בוריס שפירא, ופיתחה פתרונות אבטחת מידע למערכות מחשב, ובהן מערכות בלוקצ'יין. אף שיש לה משרדים ברחובות, משרדיה הראשיים של קונטרולס פורס נמצאים בדטרויט, ארה"ב. הוותיקה ביותר בין החברות הישראליות הפעילות בתחום הבלוקצ'יין, לפי סקירת האיגוד, היא חברת Surecomp, שהוקמה ב-1987 על ידי המייסד והמנכ"ל הישראלי-קנדי יואל קושיצקי, מבעלי קבוצת יעל. מוצר הבלוקצ'יין של שורקומפ הוא רק אחד מתוך סל מוצרי הפינטק של החברה. אף שיש לה פעילות בישראל, המנוהלת ממשרדיה בכפר סבא, משרדיה הראשיים של שורקומפ נמצאים בטורונטו, קנדה.

"כנראה מדובר בירידה לצורך עלייה"

134 חברות הבלוקצ'יין הפעילות בישראל גייסו במצטבר עד לסוף שנת 2019 סכום כולל של כ-2.1 מיליארד דולר (כ-7.3 מיליארד שקל), לפי נתוני איגוד הביטקוין הישראלי. עם זאת, מסקירת האיגוד עולה כי רק 52% מהחברות גייסו מימון כלשהו ממשקיעים, ואילו השאר פועלות במימון עצמי או נשענות על הכנסות עצמיות.

גיוסי ההון הגדולים ביותר עבור חברות מקומיות, בהיקפים של יותר מ-200 מיליון דולר, בוצעו על ידי חברת Sirin Labs וקרן סינגולריטים של משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ושותפו איל ההון הקזחי קינס רקישב, ועל ידי איטורו של האחים אסיא. בניגוד לאיטורו, שפעילותה צמחה באופן משמעותי ב-2019, על רקע הרחבת פעילותה בארה"ב והשקת בורסת הקריפטו הבינלאומית eToroX, פעילותה של סירין לאבס הצטמקה. חברת הבלוקצ'יין של חוגג נותרה עם 25 עובדים, לאחר שפיטרה בשנה שעברה כמחצית מעובדיה, וכפי שנחשף באחרונה ב"גלובס", חוגג מנהל מגעים למיזוגה עם חברת סייבר ישראלית קטנה.

מבחינת משאבי האנוש, חברות הבלוקצ'יין הישראליות ברובן קטנות: 85 מהחברות הפעילות (63%) מונות עד 10 עובדים, רק חמש חברות (כ-4%) מעסיקות יותר מ-50 עובדים, והשאר (33%) מעסיקות בין 11 ל-50 עובדים. בסך הכל, לפי נתוני האיגוד, מועסקים כיום בחברות אלה כ-1,780 עובדים. מבחינת בשלות המוצר של החברות, 36% מהן דיווחו כי המוצר שלהן שוחרר לשוק, 19% נמצאות בשלבי מחקר ופיתוח, 9% דיווחו על מוצר בגרסת אלפא ו-17% על מוצר בגרסת בטא.

איגוד הביטקוין הישראלי מציין בסקירה כי "שוק המטבעות הדיגיטליים ספג ב-2018 את הנפילה השנתית הגדולה אי-פעם, שבה נמחקו משוויו הכולל של שוק זה כ-700 מיליארד דולר - צניחה של 85% מהשיא שנרשם בינואר 2018. הטלטלה בשוק הורגשה לא רק בקרב מיליוני משקיעים בעולם, אלא גם בחברות הבלוקצ'יין הרבות שצמחו בשנים האחרונות. רבות מהן נאלצו בסוף השנה לצמצם את מספר העובדים, לקצץ פעילות ולעתים אף להיסגר לגמרי. טלטלה זו לא פסחה על חברות בישראל, וחלקן סגרו במהלך 2018 את פעילותן בארץ".

"על אף ההאטה בשוק העולמי, ועל אף הירידה במספר החברות שנפתחו בשנה שעברה, המגמה הכללית, מיום כניסת הטכנולוגיה לישראל, היא של עלייה בהיקף החברות והמיזמים המוקמים", ציינו מחברי הסקירה. "אנו משערים כי מדובר בירידה לצורך עלייה, כפי שקורה רבות בתעשיות טכנולוגיות המתפתחות במהרה". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.