מתכננים חופשה בלוקסמבורג? מהיום התחבורה הציבורית בחינם

לוקסמבורג היא המדינה הראשונה בעולם המאמצת צעד זה במטרה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, להפחית את הפקקים ולצמצם פערים בין עשירים לעניים • לפי הערכות, כ-200 אלף בני אדם נכנסים ויוצאים מהמדינה מדי יום

לוקסמבורג- סע בחינם/ צילום:   Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
לוקסמבורג- סע בחינם/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

בניסיון של הדוכסות הקטנה לפתור בעיות פקקים משמעותיות שמשפיעות על הנכנסים והיוצאים ממנה בשעות השיא, החל מהיום תהיה כל התחבורה הציבורית הרגילה בלוקסמבורג חינמית.

לוקסמבורג היא המדינה הראשונה בעולם המאמצת צעד זה, שכבר אומץ בערים ובאזורים אחרים ברחבי העולם. הצעד הוכרז בשנה שעברה, כלל הפחתה משמעותית בשנה האחרונה במחירי הכרטיסים ונכנס היום לתוקפו.

לוקסמבורג, שבה שיעורי המס לעסקים נמוכים מאוד, היא חברה באיחוד האירופי והפכה למעין "מקלט מס" של חברות בינלאומיות רבות הפועלות בה. בהתאם לכך, מדי בוקר נוהרים אליה רבבות בני אדם מהמדינות השכנות - צרפת, גרמניה ובלגיה - וחוזרים מדי ערב, מה שגורם לבעיית פקקים משמעותית. לפי הערכות, כ-200 אלף בני אדם נכנסים ויוצאים ממנה מדי יום. בנוסף, התושבים בלוקסמבורג עצמה הם אלופי אירופה בשיעור ההחזקה של כלי רכב - 647 לכל 1,000 בני אדם.

בניסיון לפתור את הבעיה, הכריזה הממשלה החדשה שעלתה לשלטון בדצמבר 2018 כי כל התחבורה הציבורית בלוקסמבורג, כולל רכבות, אוטובוסים וחשמליות יהיו בחינם, למעט הנסיעות במחלקה ראשונה ברכבת. המטרה היא לעודד את השימוש בהם, להפחית את הפקקים, להציע מדיניות שתצמצם הפערים בין עשירים לעניים ועוד. במקביל, מחירי הרכבות אל לוקסמבורג ואליה יופחתו גם הם משמעותית, ויגבה תשלום רק על המרחק שהן נוסעות במדינות השכנות, ולא בנסיכות עצמה.

עלות התחבורה הציבורית בלוקסמבורג מוערכת בכמיליארד אירו בשנה, וההכנסות ממנה הגיעו עד כה ל-30 מיליון אירו בשנה, לפי נתונים שהובאו במגזין "פורבס". הרשויות במדינה מקוות כי על ידי ביטול מנגנון התשלומים והכרטיסים הם יצליחו להוריד את עלותה למשלמי המסים.