טראומות של 2008: "לירידות בשווקים יש גם סיבות אחרות כמו רמת התמחור הגבוהה של רוב מדדי המניות בעולם"

שוקי העולם צפויים להגיב להתפתחויות סביב התפשטות הקורונה בהמשך לשבוע הגרוע בשווקים מאז הסאב-פריים • מחר ישראל הולכת להצביע בפעם השלישית תוך פחות משנה • עונת הדוחות נמשכת, אם כי מעבר לנתוני מאקרו התפשטות הקורונה תקבע את הטון • התחזית השבועית של "גלובס"

ברוקר בוול סטריט / צילום: Craig Ruttle, Associated Press
ברוקר בוול סטריט / צילום: Craig Ruttle, Associated Press

שבוע המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח מחר (ב') בצל התגובה החריפה של השווקים הפיננסים לבהלת הקורונה. מדדי המניות בארה"ב ירדו בשבוע האחרון בשיעורים של כ-12%, ובמקביל נמשכה הירידה בתשואות לפדיון על אג"ח ממשלתיות. התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים הגיעה לשפל של 1.15%. מחירי הסחורות ירדו בחדות, הנפט השלים נפילה של 27% מתחילת השנה לרמה של 49 דולרים לחבית, מדד הפחד (VIX) זינק בשישי האחרון מעל ל-40 נקודות ומספר חברות בינלאומיות, וגם בשוק המקומי, פרסמו אזהרות לגבי ההכנסות בהמשך השנה.

מתחילת אוקטובר ועד 19 בפברואר עלה מדד S&P 500 בכ-14%, לרמת שיא של 3,386 נקודות, אולם בשעת ימי המסחר האחרונים צנח המדד בכ-13%, וסיים את שבוע המסחר ברמה של 2,954 נקודות. עם זאת, רמתו הנוכחית של מדד S&P 500 גבוהה עדיין בכ-6% מרמתו בסוף פברואר אשתקד, וזאת לאחר שב-2019 כולה רשם תשואה של כ-30%. גם מדד נאסד"ק מוטה הטכנולוגיה גבוה עדיין בכ-14% מרמתו בסוף פברואר 2019, וזאת למרות שספג ירידה של כ-13% מאז רמת השיא של 9,817 נקודות, שאליה טיפס ב-19 בפברואר.

בתוך כך, גובר הלחץ להפחתת ריבית בארה"ב. הפד פרסם בשישי הודעה חריגה ולפיה וירוס הקורונה מעמיד סיכונים בפני הפעילות הכלכלית ולכן הבנק בוחן מקרוב את ההתפתחויות והשפעותיהן על הפעילות הכלכלית. שוק האג"ח מגלם ארבעה הפחתות ריבית ב-12 החודשים הקרובים, כאשר הראשונה שבהן צפויה בהסתברות גבוהה לקרות בישיבה הקרובה של הפד.

אלו האירועים שיעמדו במוקד השבוע בשווקים:

1. התפשטות הקורונה

התפשטות נגיף הקורונה בעולם, שהוגדרה כבר בידי חלק מהמומחים כמגיפה עולמית, הובילה להשבתת מפעלים בסין ולירידה חדה בפעילות חברות התעופה. גורמים אלו הובילה לירידה בביקוש למוצרי אנרגיה, וגררו את מחירי הנפט בעולם לירידה של 25%-26% מתחילת השנה. 

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, כתב היום כי "הירידות במדדי המניות ובתשואות האג"ח בעולם בשבוע האחרון הפעילו לכמה מאיתנו טראומות של 2008 שחשבנו שהדחקנו. באופן טבעי, התנהגות השווקים החזירה לשיח התקשורתי ביטויים כמו משבר פיננסי, מיתון גלובלי ומדיניות מוניטרית מתואמת, אבל כדאי לזכור שלחדות של הירידות בשווקים יכולות להיות גם סיבות אחרות, כמו רמת התמחור הגבוהה של רוב מדדי המניות בעולם וחלקן הגדול של ההשקעות הפסיביות ושל המסחר האלגוריתמי במחזורים.

"זה לא אומר כמובן שמשבר הקורונה לא עלול להוביל את העולם למיתון, אבל מצד שני זה לא שבנק גדול הגיע לפשיטת רגל או שקריסה של ענף התיירות שוות-ערך להתפוצצות בועת נדל"ן. הנתונים שיגיעו בשבועות הקרובים יאפשרו להבין טוב יותר עד כמה התפשטות הנגיף בעולם מהירה ומה הפגיעה הכלכלית בצד הביקוש, מה שיאפשר להעריך טוב יותר את ההסתברות למיתון או למשבר". 

תשואות הסקטורים בארהב לפי מדדי המניות המגזריים של MSCI
 תשואות הסקטורים בארהב לפי מדדי המניות המגזריים של MSCI

כלכלני פועלים כותבים בסקירת השבועי, כי "ההתפתחויות בשווקים השבוע הזכירו לרבים את המשבר ב מבחינת ירידות השערים ועלייה בתנודתיות, אבל הנסיבות הן שונות. במשבר הגדול המגיפה הייתה בדמות קריסה של מוסדות פיננסיים, והפעם זה וירוס אמיתי. גם הפרוגנוזה שונה: ההחלמה ממשבר פיננסי היא ארוכה, בעוד שממגיפה, תיתכן החלמה בעוד רבעון או שניים אם יצליחו לבלום אותה. ככל שהמגיפה תתפשט ותתארך קווי. הדמיון בין השניים מתרבים. גם אם הנגיף ימוגר בעוד חודש-חודשיים, כשמזג האוויר יתחמם (אם כי אין כרגע מחקר התומך בכך), הנזקים הכלכליים הם גדולים, וצפויים לבוא לידי ביטוי בתוצאות החברות. ענפי התעופה והתיירות הם כנראה הנפגעים העיקריים, אך יתווספו אליהם גם ענף התעשייה בשל הפגיעה בשרשרת הייצור. הצריכה הפרטית צפויה להיפגע בשל ירידות השערים בשווקים הפיננסים ואולי גם בשל החשש מהשהייה במקומות ציבוריים. חצי הכוס המלאה היא שבלימת המגיפה תעצור מהר מאוד את כדור השלג המתגלגל, ומבחינה זו זה לא דומה למשבר פיננסי. חצי הכוס הריקה היא שאנו לא באמת יודעים מתי זה יקרה".

2. ישראל הולכת לקלפיות: "קיים סיכון שדירוג החוב יפחת"

יום לפני הסבב השלישי של הבחירות לכנסת, ואלו לא עומדות בראש החדשות הכלכליות. בישראל נמצאים כרגע שבעה אנשים שידוע שנדבקו בווירוס הקורונה. עם זאת, מחר ייפתחו הקלפיות לסבב בחירות שלישי בישראל. לפי כלכלני פועלים, "גורם סיכון נוסף (מלבד הקורונה) הוא שתוצאות הבחירות יהיו כאלה שלא יאפשרו הקמת ממשלה ולא ניתן יהיה לאשר תקציב. בתרחיש זה קיים סיכון שדירוג החוב של המדינה יפחת. ההאטה בצמיחה היא כנראה כמעט בלתי נמנעת9 וסביר להניח שיהיה לה ביטוי גם בהכנסות המדינה ממסים בחודשים הקרובים. הגירעון התקציבי צפוי לכן לשוב ולגדול. עם זאת9 הצלחה להרכיב ממשלה יכולה להוות איתות חיובי לשווקים. אנו מעריכים כי גם לאחר הקמת הממשלה לא יועלו מסים עד שתתבהר תמונת הקורונה והשפעותיה על הצמיחה".