עודה חוגג, ליברמן מתאבל: כל התגובות לתוצאות המדגמים

לפי שלושת המדגמים של ערוצי הטלוויזיה קיים שוויון בין הגושים, וכל אחד מהם עומד על 60 מנדטים, כאשר הליכוד מתבסס כמפלגה הגדולה • נתניהו צפוי לשאת דברים לקראת חצות

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: גיל אליהו, ג'יני
איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: גיל אליהו, ג'יני

23:59

"כאשר התחלנו את המסע, ידענו שהשלם יהיה קטן מן החלקים. אך הכמיהה של קהל הבוחרים היתה גדולה ומרגשת", כך אמר עמיר פרץ במסיבת עיתונאים. "החלטנו ללכת למהלך זה מתוך אחריות להבטיח גוש גדול שייצור סיכוי לשינוי וממשלה עם דרך חדשה. פעלנו מתוך אחריות ועשינו הכל כשעתידה של ישראל לנגד עינינו.

"חתמנו על הסכם עודפים עם כחול לבן, נתנו לגנץ גיבוי מוחלט כמועמדנו, דווקא בימים הקריטיים החל קמפיין של כחול לבן שפגע במחנה כולו. אך אין לי כוונה לדבר על 'שתו לנו, אכלו לנו'. ההפך, אני ממשיך להיות המבוגר האחראי של מחנה השלום והצדק החברתי.

"אנחנו פעלנו ללא מסע שנאה והבאנו הצעות לריפוי החברה הישראלית", המשיך פרץ. "אנחנו מחנה השלום ומחנה השוויון ומחנה הצדק החברתי. זו דרכנו וכך תישאר. נמתין לתוצאות האמת ולאחר מכן נפעל לחיזוק דרכנו. לצערנו אין לנו היום אלטרנטיבה שלטונית ברורה".

23:55

נתון ההצבעה הסופי שנרשם בבחירות היום עומד על 71%. בבחירות לכנסת ה-22 עמד נתון ההצבעה על 69.8%.

23:40

בנט רמז במהלך נאום הניצחון שלו, שמעבר להישארותו במשרד הבטחון, אחת הדרישות תהיה החזרת איילת שקד למשרד המשפטים. "המלכה איילת שקד שרת המשפטים הטובה ביותר ונדאג שהיא גם תחזור", אמר בנט.

בתוך כך, יו"ר ש"ס השר דרעי אמר כי "מחר נשב כל ראשי הימין עם ראש הממשלה נתניהו וניישם את הכרעת העם ונקים ממשלה מיידית בראשות נתניהו. נעביר תקציב ורק אח"כ נחשוב איך להרחיב את הממשלה". 

23:30

ח"כ ניר ברקת ל"גלובס": "אני אהיה שר האוצר הבא של מדינת ישראל. צריכה לקום ממשלה רחבה ככל האפשר, למדתי מהניסיון של בעיריית ירושליים שם היו לי בקואליציה 30 חברי מועצה, מ-31 כי כך אפשר להבין את צרכי כולם, ולטפל בכל המגזרים בעבודה משותפת. נהיה ממשלה של כולם, כולל כולם. אני סומך על ראש הממשלה שידע למצוא את השותפים הנוספים חוץ מגוש הימין חרדים. נוכל לקדם כעת את הרפורמות והתכניות לקידום הכלכלה של מדינת ישראל. טוב שמערכת הבחירות הזו הסתיימה, הגיע הזמן לטפל בבעיות שהמתינו לנו, ביחד, והדגש על ביחד, ולאחות את השסעים שהתרחבו במערבת הבחירות הזו".

בסביבת ח״כ אורלי לוי-אבקסיס מציינים שאין כוונה להתפצל מעמיר פרץ/העבודה וכי המגרש הפוליטי הלילה פתוח לחלוטין, ויש לחכות לתוצאות אמת. בציוץ הקודם עם תודה לפעילים והודעה על "בוקר של עשייה", לא היתה כל כוונה לסטות מדרכה הקודמת (עם פרץ).

23:20

ליברמן דיבר עם פעילים במטה במודיעין: "אנחנו מפלגה עם עקרונות ומשנה סדורה ולא נזוז ממה שהתחייבנו לבוחרים שלנו. לגבי התוצאה של 60 מנדטים לגוש נתניהו, ראינו את אותה התוצאה בחודש אפריל 2019, כאשר גם שם גוש חרדי-משיחי הגיע ל 60 מנדטים ואנחנו לא יודעים את התוצאות של המעטפות הכפולות. את תוצאות האמת נראה רק בבוקר. נעשה הערכת מצב רק ברביעי חמישי, אחרי שנדע את המידע. אין שינוי בעמדות שלנו".

23:10

ח״כ ניר ברקת מהליכוד, המיועד לתפקיד שר האוצר לדברי נתניהו, מסר הערב: "יש לנו דברים כלכליים גדולים מאוד. יש לנו גרעון שצריך לטפל בו. אני בהחלט אהיה שר האוצר הבא. המטרה שלנו היא להרכיב ממשלה גדולה, רחבה ויציבה. מקווה שמכל קצוות הקשת הפוליטית יבינו שהעם אמר את דברו".

23:05

בשיחה עם עיתונאים לאחר פרסום תוצאות המדגמים, אמר אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו: "המדגמים שונים מהותית מהסקרים האחרונים שפורסמו. כל מנדט קריטי, צריך לחכות לתוצאות האמת לפני שנסיק מסקנות סופיות. אנחנו מפלגה עם משנה סגורה לא נזוז מילימטר אחד ממה שהתחייבנו לבוחרים.  לגבי 60 מנדטים של גוש נתניהו, גוש משיחי. ראינו את אותה תוצאה באפריל 19 ולכן אין לי הרבה מה להוסיף, נעשה הערכת מצב ביום רביעי-חמישי כשנראה את תוצאות האמת".

22:30

ח"כ איימן עודה נשא דברים במטה הרשימה המשותפת: "זה אחוז ההצבעה הגבוה ביותר מאז 1999. זה ההישג הפרלמנטרי הגדול ביותר של האוכלוסיה הערבית מאז הכנסת הראשונה עד עכשיו - ההישג הפרלמנטרי הגדול ביותר. בחודש אפריל היו לנו 10 מנדטים. בספטמבר עלינו ל-13, בינתיים שני מדגמים נותנים לנו 14 ועוד מדגם 15. אנחנו יודעים שבשעה האחרונה הערבים נוהרים בכמויות ואנחנו עוד נגיע ל-15 מנדטים. נתניהו אמר לאורך כל הקמפיין שלגנץ אין ממשלה בלי המשותפת - עכשיו זה מוכיח לכולם שאין לנתניהו ממשלה בגלל המשותפת.  אנחנו נמנע מנתניהו להרכיב ממשלה. התאחדנו, הפעם קיבלנו קולות מהציבור היהודי יותר מכל פעם אחרת ויש לנו חלום להיות אלטרנטיבה אמיתית במפה הפוליטית".

חברי הרשימה המשותפת / צילום: סוכנות ג'יני
 חברי הרשימה המשותפת / צילום: סוכנות ג'יני

ח"כ אחמד טיבי הוסיף כי "כחול לבן צריכים להסיק מסקנות אחרי הכישלון שלהם - גזענות היא לא הדרך לניצחון".

22:20

נתניהו שוחח עם ליצמן, גפני ופרץ, וסיכמו על פגישת בלוק הימין מחר בבוקר. מהליכוד נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו שוחח הערב עם כל ראשי מפלגות המחנה הלאומי, וסכמו להקים ממשלה לאומית חזקה לישראל בהקדם".

נתניהו שוחח גם עם יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, בירך אותו על התוצאה והודה לו על התמיכה העקבית.

יו"ר ימינה, שר הביטחון נפתלי בנט, מסר: "הימין ניצח, אנחנו נדאג שגם דרך הימין תנצח. כפי שהבטחנו לפני הבחירות, נמליץ לנשיא המדינה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצורך הקמת ממשלת ימין לאומית. סיעת ימינה תישאר מאוחדת, וכבר מחר נקיים ישיבת סיעה ראשונה.

"אנו מחויבים לבלוק הימין בראשות נתניהו כדי להקים ממשלה בה נמשיך לשמור על ביטחון אזרחי ישראל, נמשיך להעניק גיבוי לחיילי צה"ל ונשמור על ארץ ישראל ועל ערכי הימין".

22:15

הקלפיות נסגרו ברחבי הארץ. לפי תוצאות המדגמים הראשוניות בערוצי הטלוויזיה השונים, הליכוד בראשות בנימין נתניהו מוביל מוביל על כחול לבן של בני גנץ בפער משמעותי, הפתעה בהשוואה לתוצאות שתי מערכות הבחירות הקודמות.

לפי שלושת המדגמים של ערוצי הטלוויזיה קיים שוויון בין הגושים, וכל אחד מהם עומד על 60 מנדטים - מה שמקרב את נתניהו לניצחון ולהקמת ממשלה.

לפי המדגמים, הליכוד מוביל 37 מנדטים מול כחול לבן שהשיגה 33 מנדטים.

חגיגות במטה הליכוד לאחר פרסום תוצאות המדגמים.

עד ליום שלישי בערב יתפרסמו התוצאות המלאות בקלפיות הרגילות, שמהוות כ-95% מהקולות. עד ליום רביעי בשעות הלילה יתפרסמו תוצאות האמת הסופיות, כולל הקלפיות שבהן הצביעו במעטפות כפולות - בין היתר הקלפיות הנגישות, קלפיות בצה"ל, בבתי החולים, בתי הסוהר והמעצר, נציגויות ישראל בחו"ל - ואלו המיועדות עבור השוהים בבידוד ביתי.

21:25

הציבור הישראלי הוכיח היום שלמרות התסכול מן המבוי הסתום בפוליטיקה, הישראלים נוהרים לקלפיות מתוך תקווה להשפיע על הזירה הפוליטית.

בקלפי בבית הספר בית אב"י באבן יהודה, סיפרו בוחרים ל"גלובס" כי הם מעוניינים בשינוי וכי אינם מופתעים מכך שיש עירנות גבוהה בציבור הישראלי. ‫אביבה ויוסי פומרנץ אמרו כי לדעתם, "3 אחוזים עליה בשיעור ההשתתפות זה ממש לא משנה, השאלה מה הולך בתל אביב, שומעים ששם אין הצבעה. אנחנו מקווים למהפך. תמכנו בגנץ ולא הוטרדנו כלל מכל סיפורי הקלטות של השבוע האחרון, רוצים להחליף, יש לו כישורים".

אביבה ויוסי פומרנץ, אבן יהודה / צילום: טל שניידר, גלובס
 אביבה ויוסי פומרנץ, אבן יהודה / צילום: טל שניידר, גלובס

ראש עיריית אבן יהודה, אבי הררי, תומך ליכוד סיפר ל"גלובס" כי בעיר שלו יש שיעור השתתפות גבוה בכל מערכות הבחירות. לדבריו, העיר מחולקת בתמיכה לכל המפלגות, אך להערכתו יש שיעור גבוה יותר לכחול לבן. הוא עצמו, איש ליכוד ומקווה להצלחת הליכוד, "אני תומך ליכוד, מקווה שנגיע ל 61. אם לא, יהיו חייבים להתקדם לממשלת אחדות כי לא ניתן ללכת למערכת בחירות נוספת".

אבי הררי, ראש עיריית אבן יהודה / צילום: טל שניידר, גלובס
 אבי הררי, ראש עיריית אבן יהודה / צילום: טל שניידר, גלובס

שלושה צעירים, שסיימו י"ב וממתינים לגיוס מצביעים בפעם הראשונה או השנייה. יונתן דרור, בן ה-18, אמר ל"גלובס": "נקווה שלא יהיו בחירות נוספות ‫כי זה הרבה כסף וזמן. בחרתי כחול לבן"; גיא חלף, בן ה-18, אמר: "אני נמצא בימין, אבל רוצה שנתניהו יתחלף. ולכן לא מצביע לליכוד".

יונתן דרור, גיא חלף ורועי רובינשטיין  / צילום: טל שניידר, גלובס
 יונתן דרור, גיא חלף ורועי רובינשטיין / צילום: טל שניידר, גלובס

בעיר טירה, בקלפי בבית הספר אל זהארה, הייתה הפעם עירנות רבה, ורוב הבוחרים איתם שוחחנו סיפרו על שיעורי השתתפות גבוהים בהרבה בציבור הערבי.

בוחרים בטירה / צילום: טל שניידר, גלובס
 בוחרים בטירה / צילום: טל שניידר, גלובס

‫נאסר כיפייה מורה למחשבים ורכזת תקשוב אומרת שהמצב עם 3 מערכות בחירות הוא מתיש ומייאש, "אנחנו צריכים החלטה בשביל הערבים ובשביל היהודים. רוצים שהמשותפת תהיה גדולה כדי שיוכלו לחוקק גם אם זה מהאופוזיציה". ‫לדבריה, הם עשו מאמץ הפעם לשכנע מבוגרים לעשות מאמץ לבוא לקלפיות.

‏עדי סמארה, בעל מסעדת סופרה, ג'סאן מטר, עובד בבית ספר, מוהנאד תנייב, בעל מכולת, סמארה יזיד, פנסיונר: "אנחנו רוצים השפעה, כולם הצביעו למשותפת וזה לא עניין של מרוצים מהם או לא, כי הכי חשוב לנו זה להפיל את נתניהו. הוא רוצה לגרש אותנו מהמדינה".

סמארה אמר ל"גלובס" כי הציבור הערבי חש מאוים: "אנחנו מאוימים ‏בגלל קמינץ ותכנית המאה. ‏מאז קום המדינה לא היה לנו מצב קשה כמו עכשיו. הבתים ועסקים מאוימים. נתניהו מדבר על כך שהעלה תקציבים אבל למעשה הפחית. הוא רק מדבר. יש לנו ירידה בתקציב בספורט, תכנית מתאר עירונית שלא מאשרים לנו עשור".

משתתף נוסף בשיחה שלא הסכים לדבר או להצטלם וגם אינו מצביע, החמיא לנתניהו: "נתניהו מנהיג אדיר. אין כמוהו. המדינה במצב הכי טוב אי פעם. הוא היחיד שמסוגל להנהיג". "גלובס" שאל את האיש כמה תומכי נתניהו יש בטירה וכך הוא השיב: "כ-30 איש. בני גנץ כ-400. כל השאר משותפת".

21:10

אחוז ההצבעה הכלל ארצי נכון לשעה 20:00 עומד על 65.6% בהשוואה לבחירות לכנסת ה-22 שעמד על 63.7%.

19:40

יו"ר ועדת הבחירות ניל הנדל הורה לאשר פתקי הצבעה שיש בהם פגמים קלים, ואפילו כאלה ששונים במעט מהפתקים האמיתיים. זאת לאור ריבוי תלונות על ניסיונות הטייה בקלפיות שונות.

בין היתר התקבלו תלונות על קשקושים על פתקים, הדבקה של שני פתקים יחד וגם החלפת פתקים מקוריים בפתקים מזוייפים שבהם שונה סדר האותיות. הנדל הורה לאשר אותם.

19:05

אחוז ההצבעה הכלל ארצי נכון לשעה 18:00 עומד על 56.3%, בהשוואה לבחירות לכנסת ה-22 שעמד על 53.5%. 

מדובר בשיעור ההצבעה הגבוה ביותר מאז בחירות 1999, בהן אחוז ההצבעה נכון לשעה 18:00 היה 60.9%.

הצבעה ב-18 הקלפיות המיועדות לאלו המצויים בבידוד ביתי מחשש להתפשטות נגיף הקורונה הסתיימה בשעה 19:00. שיעור ההצבעה בקלפיות אלו עומד על 70.3%.

17:45

שיעור ההצבעה הכלל-ארצי נכון לשעה 16:00 עומד על 47%, בהשוואה לבחירות לכנסת ה-22, אז עמד שיעור ההצבעה בשעה המקבילה על 44.3%. מדובר בשיעור ההצבעה הגבוה ביותר מאז בחירות 1999 נכון לשעה זו. 

בכחול לבן עתרו נגד נתניהו והסרטון שהפיץ בוועדת הבחירות המרכזית. מהמפלגה נמסר: "הגיע הזמן שנתניהו ישלם על השקרים והפצת הרעל. חייבים להתקדם".

16:30

שתי קלפיות מיוחדות לאלו אשר נמצאים בבידוד נפתחו - אחת ברחוב יגאל אלון בתל אביב והשנייה בכפר סבא.

ממנכ"לית ועדת הבחירות נמסר כי הקלפיות המיוחדות (למבודדים בשל חשש נגיף הקורונה) מוארכות עד השעה 19:00. לא ניתן מעבר לכך, כיוון שמדובר באוהלים ויש עניין של תאורה ועוד.

16:10

ראש הממשלה בנימין נתניהו הפיץ בטוויטר סרטון ערוך של בני גנץ ובו הוא אומר לכאורה "לא להצביע כחול לבן" . הסרטון זכה לאלפי שיתופים, אך זמן קצר אחר כך התברר כי הוא נערך ונחתך.

גנץ הגיב בציוץ בטוויטר וכתב: "‏נתניהו בלחץ, אז הוא שוב מפיץ פייק ניוז עם סרטון ערוך ושקרי. זה הסרטון המלא ושם נאמר - לא נשים כחול לבן בקלפיות - נקבל בחירות רביעיות. הגיע הזמן שנתניהו ישלם על השקרים והפצת הרעל שלו".

בכיר במטה הליכוד אמר ל"גלובס" כי זהו אמצעי לגיטימי כפי שכחול לבן הפיצו סרטונים של נתניהו עם כתוביות שקריות.

16:00

ועדת הבחירות המרכזית קיבלה את טענת העבודה-גשר-מרצ ואסרה על מפלגת ש"ס לחלק קמעות, ברכות וספרונים בכניסה לקלפיות. ש"ס נקנסה ב-7500 שקל, שיועברו לעותרת.

העתירה התייחסה לחלוקה של נרות שבת סידורי תפילה וקמיעות נייר באריזות שעליהן תעמולת בחירות.

מש"ס נמסר: "אנו מכבדים את ועדת הבחירות למרות שאנו מתנגדים להחלטה שהתקבלה. שוב הוכח שמרצ המתיימרת להיות פתוחה ו'ליברלית' מנסה לכפות את אורח חייה על ציבור מסורתי ודתי גדול שמאמין בכוח התפילה והסגולה כנגד פגעים רעים ומחלות. אנו מתכוונים לאפשר לכל אזרח שירצה בכך לקבל את התפילה והסגולה לאחר סגירת הקלפיות ומאחלים בריאות והצלחה לכלל אזרחי ישראל. ש"ס תמשיך לשמור על מדינה יהודית ולאפשר חופש דת לכולם".

15:50

מנתוני מטה המפלגה המשותפת עולה כי יש שיעור ההצבעה בקלפיות הערביות עומד עד השעה 14:00 סביב 35% - גבוה יותר מאשר בבחירות הקודמות, אז הוא עמד בשעה המקבילה על 32%.

13:35

שיעור הצבעה עומד על 27.6% נכון לשעה 12:00 בצהריים - עלייה לעומת הבחירות בספטמבר בשעה המקבילה (אז עמד שיעור ההצבעה על 26.8%). 

לפי נתוני מטה הרשימה המשותפת, עד כה הצביעו 20% ביישובים הערביים - מעט יותר מבפעם הקודמת. 

13:20

המפלגות הקטנות מתלוננות כי הגדולות פועלות בדרכים לא חוקיות ומטעות את הציבור כדי להעביר אליהן את הקולות.

מפלגת עוצמה יהודית הגישה עתירה דחופה נגד הליכוד ליו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל, בגין הפצת מסרונים אנונימיים שקריים בהם נטען כי עוצמה יהודית פרשה מהמרוץ לצד קריאה להצביע לליכוד. לטענת עוצמה יהודית מדובר במיליוני מסרונים. בעתירה מתבקש השופט הנדל להורות לפתוח בחקירה פלילית ולחייב את מפיצי ההודעות בהוצאות משמעותיות.

איתמר בן גביר יו"ר המפלגה אומר: "היום נחצה קו אדום נוסף בתולדות הפוליטיקה הישראלית. נציגי הליכוד ומפלגות אחרות מנסים לפגוע בעוצמה באמצעים שלא נעשו כמוהם עד היום. מצער מאוד שהלחץ והפאניקה של המתחרים הפוליטיים שלנו גורמת להם לנסות לגנוב את הבחירות ולעבור על החוק ולנסות להטות את תוצאות הבחירות".

גם מפלגת העבודה טוענת כי יש אי סדרם ונסיונות פגיעה בפתקי הצבעה. יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ אמר: "מתחילת יום הבחירות אנחנו מתמודדים עם אי סדרים שמפעילים מפלגת הליכוד ומפלגות ימין אחרות. מטה הבחירות שלנו מטפל בעניין, הגשנו כבר שלוש עתירות לוועדת הבחירות המרכזית על זיופים והשחתה של פתקים. אנו פונים ודורשים שהדברים האלה יטופלו כי זו בעיה חמורה- יש כאן ניסיון חמור של הטיית תוצאות הבחירות".

פרץ אומר כי גם פעילי כחול לבן מעורבים בנסיונות הללו: "אני קורא לגנץ לחדול מהמריבות בתוך הגוש. בני, ידידי, תורה בבקשה לכל הפעילים שלך- חדל אש. להפסיק את הירי בתוך הגוש- הוא לא מסייע לנו".

גם יו"ר מרצ ניצן הורביץ מצטרף לפרץ: "מהבוקר יש ניסיון לדכא הצבעה ולכן אנחנו קוראים לאנשים שרוצים להצביע, לא להתחשב בהודעות כזב ושמועות שמפיצים ליד הקלפיות ובסמסים. אני פונה לגנץ- אל תירו בתוך הנגמש, תנו לנו לעבוד כדי שנוכל בערב לחגוג את הניצחון ביחד".

13:10

הפעילות ביום הבחירות ברשתות החברתיות גועשת. המפלגות משקיעות היום הרבה יותר כסף מאשר בכל החודש האחרון. עיקר הכסף יוצא על פרסום מקודם של פוסטים בפייסבוק לפי אפיון גיאוגרפי. וכך למשל כחול לבן פונה לערים במרכז שבהן קיבלה את מירב הקולות בבחירות הקודמות. אחד מהפוסטים הוא זה של בני גנץ המציג בגרפים את שיעורי ההצבעה מהבחירות הקודמות באותה עיר שבה המודעה מופצת, לעומת 77% ההצבעה של בני ברק. המודעה מציגה את בני ברק בצבע שחור ואת העיר האמורה, תל אביב או רעננה בכחול. הכיתוב "תושבי רעננה/תל אביב/רמת השרון, אם לא תצאו להצביע הוא יקבל מנדט אחד יותר וישאר. זה כחול לבן בקלפי או ארדואן בבלפור".

פרסום ממוקד של כחול לבן / צילום: צילום מסך
 פרסום ממוקד של כחול לבן / צילום: צילום מסך

מיהדות התורה נמסר בתגובה: "כחול לבן חוזרת שוב להסתה הקבועה נגד החרדים. מצער מאוד שגנץ-לפיד משתתפים בדרדור השיח הפוליטי ונגררים אחרי השפה המזעזעת של ליברמן". 

הליכוד ממקד את המודעות והפוסטים המקודמים בערים החזקות שלו שם מופצים סרטוני נתניהו המדבר עם אנשים ברחוב ומדרבן להצביע, וכן הפוסטים המזהירים ביבי או טיבי.

12:35

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס הורתה לשלוח שולחנות נוספים לקלפיות המבודדות כדי לזרז את ההליך. לדבריה זמן ההמתנה לא יימשך כ"כ הרבה כמו שמדווחים המצביעים.

11:35

ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו הצביעו בקלפי בבית הספר "בית חינוך עירוני ג'" בירושלים.

נתניהו מסר: "אני קורא לכולם ללכת להצביע. זו זכות דמוקרטית גדולה, ואנחנו צריכים להיות גאים בה. לבוא בזקיפות קומה ובביטחון להצביע. אני אומר בביטחון כי אנחנו עושים את כל מה שצריך כדי לטפל בנושא הבריאות והקורונה. אין לכם מה לדאוג, רק דבר אחד - אל תשמעו לפייק ניוז ולניסיונות למנוע מכם לבוא להצביע".


אחוז הצבעה נכון לשעה 10:00 עומדים על 14.5% (חצי אחוז פחות מאשר בבחירות ספטמבר 2019). 

11:30

דובר מד"א, זכי הלר, מסר כי מאז פתיחת 16 הקלפיות המיוחדות למבודדי הבית, שנפתחו בשעה 10:00 ברחבי הארץ, הגיעו כבר מאות לממש את זכותם להצביע. הקלפיות מאוישות על-ידי חובשים ופאראמדיקים של מגן דוד אדום ממוגנים כנדרש, באוהלים מבודדים ומיוחדים שהוקמו על-ידי ועדת הבחירות המרכזית. עד כה, כך נמסר, הכול מתנהל כמתוכנן ללא אירועים חריגים. 

מנכ"לית ועדת הבחירות, אורלי עדס, מסרה: "יש התעניינות גלובלית באוהלי ההצבעה של הקורונה שלנו. מן הקלפיות במקומות האלה מדווחים על עומס ותורים. זה נובע מכך ששיטת ההזדהות לוקחת יותר זמן מן הרגיל". 

בנוסף ציינה עדס כי מגיעים דיווחים שונים מרחבי הארץ על בעיות בנוגע להצבעה לעוצמה יהודית, שכן במקומות מסוימים טענו בפני הבוחרים כי עוצמה יהודית לא מתמודדים. עדס מסרה כי עוצמה יהודית מתמודדת כרגיל. 

עוד היא ציינה כי רק מפקחי טוהר הבחירות מטעם הוועדה הם המורשים לצלם במתחם הקלפי, ואם יגיעו דיווחים על צילומים, זו עשויה להיות עבירה פלילית. 

רשות הטבע והגנים מסרה כי כ-40 אלף מטיילים (נכון לשעה 11:30) יצאו אל הגנים הלאומיים ושמורות הטבע. בין האתרים הבולטים: מצדה עם 1,900 מבקרים, ירקון תל אפק עם 1,700 מבקרים, בניאס עם 1,500 מבקרים, קיסריה עם 1,300 מבקרים ובית גוברין עם 1,000 מבקרים.

11:10

משרד הפנים הודיע כי החל משעות הבוקר המוקדמות נרשמו כ-65 אלף כניסות לאתר האינטרנט של משרד הפנים לצורך בירור מיקום הקלפי. כ-2,200 משתמשים מבקרים כרגע באתר בו-זמנית.

11:00

ברשת שדות התעופה מציינים כי 55 אלף נוסעים חולפים היום בנתב"ג, מספר גבוה יותר מאשר הבחירות הקודמות.

דיווח מעובדי ויערני קק"ל אזור חוף שפלה: "יער ראש העין על כל החניונים, מלאה עד אפס מקום, הציבור מתבקש שלא להגיע למקום".

10:55

למחרת הפרסום ב"גלובס" על הצעת שירותי לימוזינה לבוחרי ליכוד, יו"ר ועדת הבחירות מורה לעצור את הפרסומים וההסעות.

בעתירה של ישראל ביתנו ליו"ר ועדת הבחירות, טענה המפלגה כי ההסעות המוצעות בלימוזינות עולות לכדי מתנה אסורה ושוחד בחירות. בליכוד הגיבו לפניה ואמרו כי זו יזמה פרטית של שני תושבי העיר אילת, שבבעלותם לימוזינה, והם תומכי ליכוד, אך אינם עושים זאת מטעם המפלגה. היועץ המשפטי של הליכוד אמר כי החוק מתיר הסעות לקלפיות, ולא מגביל את האופן בו ניתן להסיע.

השופט העליון ניל הנדל, יו"ר ועדת הבחירות קיבל הבוקר, ביום הבחירות, את העתירה של ישראל ביתנו וקבע כי בהקשר של הענקת מתנות בחירות, מדובר "בנתינה כלשהי, העשויה לייצר יחסי תלות וחנופה בין מקבל המתנה לבין נותן המתנה ואף להביא לעיקור חוש הביקורתיות ולהימנעות מתוכחה. על-פי גישה זו, ההסתייגות מקבלת מתנות נועדה למנוע מצב בו אדם יחוש מחוייב לגמול או להחניף לנותן המתנה, ויהפוך ל'אסיר-תודה' כלפיו, פשוטו כמשמעו".

הנדל ציין כי הסעה באמצעות לימוזינות "אינה מקרה גבולי. החוק מחריג מדרכי השוחד, את הובלת הבוחר אל מקום הקלפי וממנו לצורך הצבעתו, אך לימוזינה היא בגדר "פינוק" - שדרוג וטובת הנאה. אשר להצעת כיבוד ושתייה - גם קלים - הרי שמדובר בוודאי בטובת הנאה. בנסיבות העניין יש במעשה חומרה יתירה, שכן הוא נעשה ביום הבחירות, והסעת הבוחר מבוצעת בדרך שמהווה עבירה". הנדל הורה להסיר מידית את כל הפרסומים בנוגע להסעות בלימוזינות או מתן כיבוד קל למצביעים והוציא צו מניעה להסעת מצביעים בדרך זו.

מארגני ההסעות שפורסמו בידיעה המקורית, עם שם הליכוד על גבי הפרסומים, הורו לשלם הוצאות של 15,000 שקל.

את ישראל ביתנו ייצגו עו"ד איתן הברמן ועו"ד מישל נגר.

10:30

הנשיא ראובן (רובי) ריבלין בקלפי: "כמעט בכל הבחירות השתתפתי, ותמיד,זה היה יום חג לדמוקרטיה הישראלית. אבל אני מוכרח לומר שהיום אין בי שום חגיגיות, יש לי תחושה לא פשוטה, אפילו של בושה. לא מגיעה לנו עוד מערכת בחירות איומה שמתדרדרת עד כדי טינופת".

במהלך ביקור בוועדת הבחירות, אמר ריבלין כי "אני מקווה שבתקופת נשיאותי זו תהיה פעם האחרונה. באתי לבקר במקום שבו הדמוקרטיה כולה מממקדת את פניה אליו. זה המקום שבו העם יכריע. אנחנו מקווים שזה יביא הפעם לידי ממשלה שתוכל לדאוג לאזרחים ולמדינה. יותר מכל פעם אחרת, הבחירות האלה מחייבות כל אחד להשמיע את קולו, לכאן או לכאן. כל חיינו הצבענו תחת מחלוקות, אבל הלכנו יחד למערכות ישראל שכם אל שכם, כי חשבנו מה היא טובת המדינה. שכל אחד ישמיע את קולו ללא חשש ומורא, אך מתוך חובה להשפיע". 

הנשיא ריבלין מצביע לכנסת ה-23 / צילום: מארק ניימן, לע"מ
 הנשיא ריבלין מצביע לכנסת ה-23 / צילום: מארק ניימן, לע"מ

10:00

ועדת הבחירות מדווחת על מספר אירועים חריגים ברחבי הארץ. באחת הקלפיות אדם טען כי יש הוראה להוציא את פתקי עוצמה יהודית, אך מנכ"לית ועדת הבחירות, אורלי עדס, ציינה כי מדובר בחדשות כזב, והם מתמודדים כרגיל. עדס קראה לציבור להתעלם מחדשות כוזבות שמקורן אינו בוועדת הבחירות או מכלי התקשורת המרכזיים.

09:50

יו"ר כחול לבן בני גנץ, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ יצאו להצביע.

איימן עודה: "בבחירות האלה נקבל 15 מנדטים מהציבור הערבי ואת המנדט ה-16 מהציבור היהודי שמאמין בדמוקרטיה. אנחנו יודעים שלא ניתן לעשות את השינוי העמוק במדינה בלי שותפות בין ערבים ויהודים. בזכות הרשימה המשותפת לא תהיה לנתניהו ממשלה - והדחתו היא רק ההתחלה".

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, מצביע  / צילום: דוברות הרשימה המשותפת
 יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, מצביע / צילום: דוברות הרשימה המשותפת

בני גנץ: "בימים האחרונים כולנו נחשפנו לשקרים, הקלטות ומערכת שמנסה לשסות אותנו אחד בשני. אני מקווה שביום הזה נתחיל בתהליך של ריפוי ושנתחיל לחיות אחד עם השני ביחד. אני קורא לכולם ללכת להצביע. לא להיגרר לא אחרי שקרים ולא אחרי אלימות. הסתובבתי ופגשתי אלפי אנשים בתקופה האחרונה ואני מקווה שהיום נוכל להוציא את ישראל לדרך חדשה".

ניצן הורוביץ: "הגענו לרגע האמת. זהו יום גורלי לעתיד מדינת ישראל. כל אזרח שהדמוקרטיה הישראלית חשובה לו חייב לצאת להצביע ולהשפיע".

08:50

השרים לשעבר אביגדור ליברמן ואיילת שקד הצביעו בקלפיות. ליברמן הצביע בנוקדים, ושקד הצביעה ברמת החייל. שקד אמרה: "שיהיה יום מוצלח, שנצליח לצאת מהפלונטר הזה ושימינה תהיה כמה שיותר גדולה. יש כאלה שיגידו שלא צריך להצביע ימינה, הם תמיד אומרים, אבל צריך להצביע רק ימינה כדי שתהיה ממשלת ימין חזקה".

אלה ואביגדור ליברמן מצביעים בנוקדים / צילום: ישראל ביתנו
 אלה ואביגדור ליברמן מצביעים בנוקדים / צילום: ישראל ביתנו

איילת שקד מצביעה ברמת החייל / צילום: מפלגת ימינה
 איילת שקד מצביעה ברמת החייל / צילום: מפלגת ימינה

08:30

מנ"כלית ועדת הבחירות אורלי עדס פתחה את הבוקר בוועדת הבחירות בירושלים וציינה שמרבית הקלפיות נפתחו בשעה 07:00 כסדרן.

עדס התייחסה לפעילות המיוחדת הפעם, בנוגע לקלפיות המבודדות עבור אנשים הנמצאים בבידוד בבתיהם: 14 קלפיות מיוחדות ברחבי הארץ יוחדו למטרה זו. עדס ביקשה מן הציבור להימנע מהפצת שמועות לא נכונות בנוגע להימצאות וירוס הקורונה במקומות שונים.

יו"ר ש"ס אריה דרעי הצביע הבוקר בקלפי הסמוכה לביתו בהר נוף בירושלים. "זו הפעם החמישית בשנה וחצי האחרונות שאני נמצא פה ומצביע. אני משוכנע שזו הפעם האחרונה מכיוון שאני מקווה מאוד שהיום נקבל בגוש הימין 61 מנדטים בראשות בנימין נתניהו וש"ס תהיה חזקה, אבל אם חלילה לא נקבל את ה-61 והגוש השני יקבל את ה-61 - אין לי ספק שתוקם ממשלה בראשותו של גנץ ביחד עם ליברמן, מרצ ומפלגת העבודה ובתמיכה של הרשימה המשותפת. זה ברור לי מעל כל ספק", אמר דרעי.

07:00

נפתחו הקלפיות ברחבי הארץ. 6,456,255 בעלי זכות בחירה יצביעו היום ב-10,631 קלפיות. בסבב השלישי של הבחירות לכנסת ה-23 משתתפות 30 רשימות. 

בנוסף, 14 קלפיות מיוחדות נפתחו למצביעים שנמצאים בבידוד בשל חשש להידבקות בקורונה. קלפיות אלו יהיו פתוחות מ-10:00 ועד 17:00. בהתאם לצו משרד הבריאות, רשאים להצביע רק מי שלא לוקה בתסמינים הבאים: חום גוף מעל 38 מעלות, שיעול או קשיי נשימה. על הבוחרים להגיע למקום באוטו פרטי, ככל האפשר ללא מלווה ולעטות מסכה. לחצו כאן למיקומי הקלפיות המיוחדות.  נכון לאתמול, מספר הישראלים שנמצאים בבידוד עמד על  כ-5,630.

שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת ה-22, שהתקיימו ב-17 בספטמבר 2019, עמד על 69.83%. בבחירות לכנסת ה-21, שהתקיימו ב-9 באפריל, השיעור עמד על 68.5%.