ועד שיגיעו קולות החיילים, מי מהערוצים ניצח בקרב על הרייטינג?

בערב שידורי הבחירות, מהדורת חדשות 12 רשמה רייטינג ממוצע של 28.8%, אך בדקות פרסום המדגם הפער מול חדשות 13 הצטמצם • ומי חווה אמש את "החשש הגדול ביותר" של ערוץ טלוויזיה?

משדר הבחירות של חדשות 12 אמש / צילום: חדשות 12
משדר הבחירות של חדשות 12 אמש / צילום: חדשות 12

חלוקת הגושים בבחירות 2020 עדיין לא ברורה סופית, אך חלוקת הרייטינג דווקא כן: גם הפעם, כמו בכל מערכות הבחירות האחרונות, חדשות 12 רושמת את אחוזי הצפייה הגבוהים ביותר. הרייטינג הממוצע של הצפייה במשדר הבחירות של חדשות 12 עמד אמש (ב') על 28.8%, לעומת חדשות 13 שרשמו רייטינג ממוצע של 14.7%. משדר הבחירות של "כאן 11" בתאגיד השידור הציבורי נותר מבחינת נתוני הצפייה הרחק מאחור עם רייטינג ממוצע של 3.3% בלבד, בדומה לזה של מהדורה "רגילה" בערוץ. 

הפער בין הצפייה בערוצים המסחריים מצטמצם מאוד בדקת המדגם עצמה: חדשות 12 רשמה רייטינג של 26.6%, לעומת חדשות 13 שרשמה 18.7%. יש להניח כי הסוקר קמיל פוקס, המלווה את חדשות מזה 13 שנים והצליח לדייק באופן יחסי במערכות הבחירות האחרונות, הוא נשק משמעותי בקרב של חדשות 13 על הצפייה, והתחזיות שלו מצליחות להביא עוד עיניים צופות למסך. 

עם זאת, חדשות 13 התמודדו אמש עם מה מוגדר לעתים על-ידי אנשי מקצוע העוסקים במשדרי בחירות כ"חשש הגדול ביותר שיכול להתרחש": המדגם שלהם שודר דקה אחרי הזמן, והתוצאות התבררו לצופים לא רק אחרי שתוצאות המתחרים בחברת חדשות 12 כבר שודרו, אלא גם אחרי שחדשות 12 כבר שידרו את התוצאות של חדשות 13. 

גם העניין הרב במדגמים וההצלחות הקודמות של תאגיד השידור הציבורי במערכות הבחירות הקודמות לא סייעו במשדר אמש לצפייה בשידור המדגם: ערוץ "כאן 11" רשם אמש רייטינג מאכזב של 4.7% בעת שידור תוצאות המדגם. 

דקת שידור המדגם רייטינג משותף 50%

הפוליטיקאים אולי חששו מאדישות של הציבור לתוצאות הבחירות, אך נתוני הצפייה דווקא מראים אחרת: שלושת המדגמים יחד רשמו רייטינג ממוצע 46.8%. בזמן דקת שידור המדגם קפץ הרייטינג המשותף אפילו יותר ועמד על 50%.

נזכיר כי למשדרי הבחירות הפעם הגיעו שתיים מחברות החדשות - חדשות 13 וכאן 11 - עם אולפנים חדשים, ובכל זאת המנצחת של הערב היא כאמור חדשות 12, שמהאולפן הקבוע שלה הצליחה לשפר את נתוני הצפייה שלה בכל פרמטר.

בבחירות הקודמות הייתה דקת המדגם נקודת חולשה יחסית של המשדר כולו - אולי בגלל הפער הגדול שהיה בין תוצאות המדגמים בסבב בחירות א'. לכן הרייטינג בדקת המדגם בסבב א' (אפריל 2019) עמד על 24.1%. בסבב הנוכחי כאמור נרשם רייטינג גבוה יותר של 26.6%.

דווקא מבחינת חדשות 13, נתוני הצפייה בדקת המדגם הם מאכזבים: בבחירות סבב ב' רשמה דקת המדגם בחדשות 13 רייטינג של 20.6%. בדקה בה שודר המדגם הפעם (22:01) נרשם רייטינג של 19.8%. זה אכן גבוה יותר מהרייטינג של דקת המדגם "המקורית", בה נרשם רייטינג של 18.7%, אולם נמוך מהרייטינג של דקת המדגם בסבב ב' שעמד על 20.6%.

קשה לדעת בוודאות מה גרם לעיכוב בשידור המדגם של חדשות 13 - האם הייתה זאת תקלה טכנית שבעטיה השידור החל מאוחר יותר, או שמא אסטרטגיה מכוונת שנועדה להביא למדגם יותר עיניים צופות, מתוך הנחה שצופי חדשות 12 יזפזפו לערוץ המתחרה מיד עם תום המדגם שלהם כדי להשוות. בין אם הייתה זו תקלה או אסטרטגיה מכוונת, התוצאות של חדשות 13 בדקה זאת מאכזבות, כי כאמור בשורה התחתונה צפו בהן פחות מאשר בסבב הקודם. 

המדגמים השונים מיישרים קו

בניגוד למערכת בחירות סבב א', שבה היה פער גדול והבדלים בין מדגמי שלושת חברות החדשות, הפעם שידרו חדשות 12, חדשות 13 וכאן 11 תוצאות כמעט זהות - עם סטיות קלות. שלושת המדגמים צפו נכון את החלוקה הגושית, והשוני ביניהם היה בעיקר בחלוקת המנדטים הפנימית.

בכאן 11 העניק המדגם 36 מנדטים לליכוד, בעוד שבשני המדגמים האחרים העריכו כי הליכוד יקבל דווקא 37 מנדטים. לעומת זאת, בחדשות 12 צפו נכון את מספר המנדטים של כחול לבן (לפחות כפי שהוא נראה לאחר ספירת 90% מהקולות) - 32 מנדטים לעומת 34 שהעניקו לו בחדשות 13 ו-33 בכאן 11.

בתוך כך, בשלושת המדגמים צפו הצלחה רבה לרשימה המשותפת: בכאן 11 ובחדשות 12 הם קיבלו 15 מנדטים, ב-13 צפו שהם יקבלו 14 מנדטים.

עוד צפו שלושת המדגמים שש"ס תקבל 9 מנדטים, ושעוצמה יהודית לא תעבור את אחוז החסימה. באשר לישראל ביתנו, יהדות התורה וימינה - בין המדגמים של הערוצים השונים יש פער של מנדט אחד לכאן ולכאן.