סיקור עולמי: "למרות שלוש מערכות בחירות בתוך שנה, ישראל עדיין במבוי סתום פוליטי"

אתר גרמני: "נתניהו ניצח, אך הקרב הקשה ביותר עבורו רק מתחיל" • עיתון איטלקי: "הניצחון של נתניהו – בזכות ההישגים הדיפלומטיים שלו" • אוסטריה: "למרות כל האישומים והחשדות - מגה-ניצחון לנתניהו"

בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף
בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף

למרות התפרצות הקורונה והמצב המתוח בטורקיה, כלי התקשורת האירופיים התייחסו הבוקר (ג') בהרחבה לסיקור תוצאות הבחירות בישראל. "הליכוד בראשות נתניהו היא המפלגה החזקה ביותר בבחירות בישראל", כתב אתר ה"שפיגל", הנקרא ביותר בגרמניה, "למרות שלא בטוח שיהיה לו רוב קואליציוני". כתבי המגזין ציינו כי אפילו אחרי סיבוב הבחירות השלישי בישראל בתקופה כה קצרה, "עדיין מסתמן כי תהיה תחרות ראש-בראש מי ירכיב את הקואליציה הבאה". 

דיווח הבוקר באתר "שפיגל" הגרמני על תוצאות הבחירות בישראל / צילום: צילום מסך
 דיווח הבוקר באתר "שפיגל" הגרמני על תוצאות הבחירות בישראל / צילום: צילום מסך

"נתניהו ניצח, אך הקרב הקשה ביותר עבורו רק מתחיל", כתב ה"די-ולט", שדיווח מתל-אביב על תוצאות הבחירות. "נתניהו מוביל על יריבו גנץ, אך עדיין לא בטוח כי יוכל להרכיב ממשלה", הסכים העיתון "פרנקפורטר אלגמיינה". העיתון ציטט את נאומו לפנות בוקר של נתניהו, שבו אמר כי "מדובר בניצחון הגדול ביותר בחיי", והציג תמונה שלו לצד רעייתו שרה בחגיגות במרכז הליכוד. "למרות שעדיין לא בטוח שיוכל להקים קואליציה", דיווח העיתון, "מדובר בניצחון אישי ברור של נתניהו, שעומד בפני שלושה כתבי אישום".

העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט" ציין גם הוא כי אפילו אחרי שלוש מערכות בחירות בקצת יותר משנה - "עדיין אין מנצח ברור בבחירות בישראל". "אפילו שיעור ההצבעה הגבוה אינו משנה את המבוי הסתום הפוליטי בו נמצאת מדינת ישראל", נכתב שם.

העיתונים בגרמניה, וגם מהדורת החדשות המרכזית אמש (ב') בטלוויזיה הגרמנית, התייחסו לניצחון של נתניהו גם כ"אור ירוק" לתוכנית המאה של נשיא אכה"ב דונלד טראמפ ולסיפוח קרוב של ההתנחלויות ושל בקעת הירדן כפי שהובטח במהלך הקמפיין. כתבת עיתון המרכז-שמאל "זידוטיישה צייטונג" ממינכן הסבירה לקוראים כי "הישראלים בחרו במנהיג מנוסה בזמנים בלתי בטוחים אלה - למרות ההאשמות נגדו בשחיתות". 

דיווח הבוקר באתר "זידויטשה צייטונג" הגרמני על תוצאות הבחירות בישראל / צילום: צילום מסך
 דיווח הבוקר באתר "זידויטשה צייטונג" הגרמני על תוצאות הבחירות בישראל / צילום: צילום מסך

גם בכלי תקשורת אחרים באירופה השתקפה תמונת המצב נכון להבוקר - ניצחון לנתניהו, אך לא ניצחון מכריע שיאפשר לו להקים ממשלה באופן מיידי. "נתניהו טוען לניצחון, אבל עדיין אין לו רוב", כתב הבוקר ה"גרדיאן", בעוד אתר ה-BBC הזכיר כי נתניהו הוא כעת המנהיג המכהן הוותיק ביותר בהיסטוריה הישראלית, וכי הוא מנסה לכונן קואליציה שתאפשר לו כהונה חמישית בתפקיד. כלי התקשורת הבריטיים הזכירו כי בעוד שבועיים בלבד ייפתח ההליך המשפטי נגד נתניהו.

באיטליה, המתמודדת עם התפרצות משמעותית של וירוס הקורונה, נדחק סיקור הבחירות, אך עדיין הופיע ברבים מהאתרים. "הניצחון של נתניהו - בזכות ההישגים הדיפלומטיים שלו", נכתב ב"לה רפובליקה". באוסטריה פרסם הצהובון "אוסטריה" את הכותרת: "למרות כל האישומים והחשדות - מגה-ניצחון לנתניהו". כלי התקשורת בשתי מדינות אלה, וגם במדינות אחרות, ציינו כי ההצבעה נערכה בצל התפרצות הקורונה והציגו צילומים של ההצבעה בקלפיות המיוחדות לישראלים הנמצאים בבידוד.