גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזירה שתניב למשקיעים תשואות חיוביות גם בתרחיש הרעה כלכלית

בהשקעה באשראי צרכני בארה"ב, ציון ה-FICO נחשב למדד המקובל להערכת סיכון האשראי של לווים ● קרן עם ציון נמוך במעט מרעותה אינה בהכרח מסוכנת יותר, והמצב אף עשוי להיות הפוך אם התשואה שהיא מניבה גבוהה ביחס לסיכון

אשראי צרכני / צילום: Shutterstock
אשראי צרכני / צילום: Shutterstock

בשנה שעברה עסקנו במדור זה בניתוח השקעה באשראי צרכני בארה"ב באמצעות פלטפורמות Marketplace Lending, כגון לנדינג קלאב ופרוספר. השווינו בין ביצועי הקרנות הישראליות בתחום בשנת 2018, במגוון היבטים הנוגעים לתשואותיהן ולרמות הסיכון בתיקים.

בשבועות האחרונים פרסמו הקרנות את תוצאות 2019, הדומות מאוד לשנה הקודמת: הקרנות של פאגאיה הובילו בתשואות, חלקן בפערים משמעותיים יותר ביחס ל-2018. בראש פאגאיה אופרטוניטי, שהניבה 8%, אחריה פאגאיה אופטימום עם 6.35% וקרן מיטב דש עם 6%. הקרן של IBI הניבה 5.7%, ועקפה השנה את הקרן של הלמן אלדובי, שהשיגה 5.4%.

הדמיון בסדר התוצאות הביא לכך שלא מצאנו הצדקה לפרסם מאמר "מעקב" בנושא ולנתח שוב השפעת פרמטרים כגון מינוף, מח"מ התיק וגיל ההלוואות.

אולם כתבה שפרסם אחד העיתונים הכלכליים אודות ביצועי הקרנות ב-2019 שינתה את דעתנו. בכתבה זו נטען שאחת הקרנות, המניבה תשואה גבוהה יחסית, הינה מסוכנת יותר מאחרות, מאחר שציון ה-FICO הממוצע שלה נמוך יותר, בהפרש של 7 נקודות.

לדעתנו, הדבר עשוי להעיד על חוסר הבנה מסוים בנוגע לדרכים המקובלות להעריך סיכון באשראי צרכני, ובפרט ביחס למדד ה-FICO. לכן, מצאנו לנכון לחדד מספר תובנות על השקעה באשראי צרכני והדרך הראויה לנתחה ולהשוותה לסוגי נכסים אחרים, בימי שגרה ובעתות משבר.

מרווח גבוה מצמצם סיכונים

FICO הינו הפרמטר המקובל ביותר להערכת סיכון האשראי של הלווים בארה"ב. ככל שהדירוג גבוה יותר - כך נחשבים סיכויי חדלות הפירעון של הלווה לנמוכים יותר.

ציון ה-FICO הממוצע של קרנות האשראי הצרכני האמריקאי הפועלות בישראל נע בטווח צר במיוחד, שבין 688 ל-711.

כפי שהסברנו בעבר, משום שציוני ה-FICO מוגדרים בטווח שבין 300 ל-850 - אזי פערים של נקודות בודדות בין ערכי ה-FICO משקפים רמות סיכון אשראי (במונחי FICO) זהות.

לצד זאת, בהלוואות צרכניות, המאופיינות ככלל בריביות גבוהות ובהיעדר ביטחונות, מרווח התשואה ביחס לסיכון הינו הסוגיה המשמעותית ביותר.

מרווח גבוה יוצר כרית נוספת לספיגת הפסדים בעתיד, שכן אלה יאכלו תחילה את המרווח העודף.

לפיכך, המסקנה שלדעתנו ראוי להסיק מביצועי הקרנות הפוכה מזו שצוינה באותה כתבה. קרן שמצליחה להשיא למשקיעיה מרווח גבוה יותר בדירוג FICO דומה - לא רק שמשיגה תשואה עודפת, אלא שגם ניתן להסיק שהתשואה המותאמת שלה לסיכון גבוהה יותר.

מגבלות ה-FICO

לצד האמור, בניתוח הסיכון הגלום בהשקעה בקרנות אשראי צרכני ראוי להכיר גם במגבלות ה-FICO. בעשורים האחרונים הוכיח עצמו מדד ה-FICO כמנבא איכותי לסיכון אשראי. אולם יכולתו לתת מענה שלם לתמחור מדויק של סיכון האשראי בכל סוגי הלווים הינה מוגבלת. בפרט בקצה הנמוך של הספקטרום.

הנימוק העיקרי לכך הוא שציון ה-FICO נקבע לפי חמישה פרמטרים, המבוססים כולם על ביצועי אשראי היסטוריים של לווים. 30% מהציון נקבע ע"י סכום החוב הנוכחי, 10% בהתאם לתמהיל שלו, 35% על היסטוריית התשלומים של הלווה, 15% על אורך ההיסטוריה של הלווה ו-10% בהתייחס לאשראי שברצונו ליטול.

אמנם בחודשים הקרובים צפויה מתודולוגיית חישוב ה-FICO להתעדכן, אך גם לאחר מכן תיוותר חולשתה העיקרית בכך שציונים אלה מתעלמים במפורש מצד ההכנסות וממאפייני מפתח של הלווה, המשפיעים דרמטית על יכולת ההחזר.

בפרט, ציון ה-FICO נקבע בלי שנלקחים בחשבון ההכנסה של הלווה, שיעור החוב ביחס להכנסה והתזרים הפנוי לשירות החוב. כמו כן, לא נלקחים בחשבון המקצוע, זהות המעסיק והיסטוריית ההעסקה.

התוצאה הינה שמתודולוגיית ה-FICO מטה לרעה לווים בעלי היסטוריית אשראי בעייתית שנסיבותיה השתנו, כגון מובטל שהתקשה להחזיר הלוואות אך כעת הינו בעל תעסוקה יציבה ומוסר תשלומים משופר, ואף לווים צעירים או זרים שהיגרו לארה"ב, שטרם הספיקו לצבור היסטוריה מספקת. לא בכדי ל-40 מיליון אמריקאים אין ציון FICO, בעוד שלחלק ניכר מהם כושר השתכרות המביא ליכולת החזר גבוהה.

מנגד, ישנם לווים בעלי היסטוריית אשראי טובה וציון FICO גבוה, אשר כושר ההחזר העתידי שלהם נפגע או צפוי להיפגע. לדוגמה, לווים מבוגרים שאיבדו את עבודתם, והכנסתם צונחת.

משמעות הדברים היא שציון ה-FICO של לווה מסוים עשוי להיות נמוך או גבוה יותר מאשר זה הראוי ביחס לסיכון האמיתי הגלום בו.

לכן, הסתמכות פשטנית על FICO ועל קריטריונים דומים עלולה להביאה לדחייה של לווים "טובים" מסוימים, שהריבית שהם משלמים גבוהה מזו שראוי שישלמו בהינתן רמת הסיכון ה"אמיתית" שלהם, או להיפך. זיהוי מקרים אלה עשוי לאפשר רכישת הלוואות שאמנם נושאות דירוג נמוך יחסית, אך מניבות מרווח גבוה ביחס לסיכון האמיתי הגלום בהן, וכן להימנע מרכישת הלוואות שבהן המרווח אינו מספק. הדבר לא רק משיא תשואה, אלא מצמצם סיכונים, לאור איכות הלווים בפועל והגדלת המרווח ביחס לסיכון, תוך בניית כרית נוספת כאמור.

היכולת לזהות את הלווים הללו השתפרה מהותית עם התרבות הנתונים אודות הלווים, שניתן לגשת אליהם באמצעות פלטפורמות ה-MPL לצורך הערכת כושר ההחזר. על בסיסם, שחקנים בעלי יכולות חיתום משופרות, המכירות בדפוסים אלה ומנצלות אותן, יכולים להניב עודף תשואה.

עמידות למשברים

שאלה חשובה נוספת למשקיעי הקרנות הינה עד כמה שיעורי התשואות שמניבות הקרנות והכשלים בתיקיהן מנבאים את ביצועיהן בעתיד.

בעשור האחרון אנו חווים את מחזור העסקים הארוך בהיסטוריה. המצב משפיע לטובה על ביצועי האשראי הצרכני, ומאפשר גם למתודולוגיות חיתום פחות מתוחכמות להניב תשואה המתקרבת לזו של "תיק השוק". בהתאם, מצטמצמים פערי התשואות למול קרנות בעלות יכולות חיתום מתקדמות יותר, והיכולת להניב "אלפא" מוגבלת. מנגד, בעת משבר כלכלי, להערכתנו סביר שפערי התשואות יגדלו לטובת האחרונות, ככל שהמודלים שברשותן אכן יאפשרו זיהוי מוקדם של השינויים הכלכליים וביצוע התאמות בתמהיל הלווים ובתמחורם.

לצד האמור, להערכתנו סביר שאשראי צרכני יניב למשקיעים תשואות חיוביות גם בתרחיש הרעה כלכלית. הערכה זו נשענת, בין היתר, על ביצועי האשראי הצרכני בעשורים האחרונים. לדוגמה, נתוני התשואות בכרטיסי אשראי בארה"ב, המהווים אומדן טוב לביצועי אשראי צרכני לא מובטח, מלמדים על כך שבכל ה-20 שנה האחרונות התשואות היו חיוביות.

הדבר התקיים גם בשיא המשבר ב-2008, אז התשואות בנטרול כשלים ירדו משיעור ממוצע של 6% ל-2.5% בלבד. זאת, בעוד נכסים מגובים בביטחונות, כגון משכנתאות סאב-פריים והלוואות מגובות נכסי נדל"ן, קרסו והניבו למשקיעיהם הפסדים כבדים.

מכאן נגזרת מסקנה נוספת, המנוגדת לסברה הרווחת. במקרים מסוימים, השקעה בתיקי אשראי מפוזרים היטב, ללא ביטחונות, במרווח גבוה, עשויה להיות בטוחה יותר מהשקעה בתיקי אשראי הנושאים מרווח נמוך ומגובים בביטחונות. הדבר נובע מכך שלעיתים הביטחונות אינם מספקים הגנה אפקטיבית מפני הפסדים ולכן אינם מצדיקים את הפחתת התשואה. זאת, בעיקר במקרים שבהם לביטחונות בתיק מאפיינים דומים, והם מתנהגים בקורלציה גבוהה במשברים - כך ששוויים ונזילותם צונחים במהרה.

להמחשה, תיק אשראי צרכני המניב ריבית של 10% עם שיעור כשלים ממוצע של 3%, יניב תשואה חיובית אף אם הכשלים יוכפלו וישלשו עצמם. ביצועים אלה עשויים להיות עדיפים משמעותית על אלה של תיק אשראי לנדל"ן המשועבד למלווה - המניב תשואה נמוכה יותר במחצית, לפני השפעת כשלים, תוך הסתמכות על ביטחונות שערכם קשור בטבורו לכושר ההחזר של הלווה, ושעלולים לצנוח במשבר כמקשה אחת. 

הכותבים הם רו"ח ועו"ד איתי רושקביץ ומור לוין, מייסד ושותף, בהתאמה, בחברת הייעוץ הפיננסי CoAF - Complex of Alternative Finance. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?