על סרטונים וכזבים ביום הבחירות: המשרוקית בקלפי

מאות אלפים נחשפו לסרטון כוזב שהפיץ נתניהו, והיה גם מסרון מפוקפק ששיתף לפיד

בנימין נתניהו, יאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף; אמיל סלמן, "הארץ". עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו, יאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף; אמיל סלמן, "הארץ". עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

שני אירועים ביום הבחירות המחישו כמה קשה לבלום כזבים בזמן אמת. האחד הוא הסרטון המסולף שהפיץ בנימין נתניהו על בני גנץ, ונפסל לבסוף בידי יו"ר ועדת הבחירות. השני, אירוע מינורי יותר שקיבל פחות חשיפה בתקשורת, הוא מסרון איום שנשלח כביכול מטעם הליכוד, ושיאיר לפיד הפיץ בטוויטר.

את התפשטות הסרטון הכוזב אפשר לשחזר בדייקנות: בסביבות 14:30 פרסם ראש הממשלה קטע קצר מתוך קמפיין כחול לבן שבו גנץ, בשידור חי ממכונית, קורא לצופים "לא נשים כחול לבן בקלפיות". הסרטון עורר מיד חשד במערכות החדשות: האם גנץ התבלבל? האם ההקלטה בושלה?

פניות לכחול לבן העלו עד מהרה שההטעיה נעשתה באמצעות חיתוך פשוט של סוף המשפט - "לא נשים כחול לבן בקלפיות - לא נגיע לבחירות רביעיות". גנץ פרסם את הגרסה המקורית ב-15:00, והמפלגה עתרה לוועדת הבחירות כדי לבלום את ההפצה.
אבל בינתיים העניין התפשט: בדיקת המשרוקית העלתה שבסביבות השעה 19:00, סמוך למועד שבו הורה יו"ר ועדת הבחירות ניל הנדל לנתניהו להסיר את הפרסום, היו בפייסבוק בלבד כ-25 עותקים שזכו ל-6,000 שיתופים. רבים מהמשתפים ראו בסרטון הוכחה אמינה ל"בלבול" מצד גנץ, מוטיב מרכזי בקמפיין הליכוד.

רוב העותקים לא הוסרו מהרשת גם למחרת בצהריים. אלה ששרדו צברו כ-70,000 צפיות. מאחר שהעותק שהיה אחראי לכמחצית השיתופים - זה שפורסם בחדשות 0404 של בועז גולן - נמחק בינתיים, אפשר להעריך שמאות אלפי ישראלים נחשפו לסילוף לפני סגירת הקלפיות.

נעבור למסרון המפוקפק. אחר הצהריים דיווחו בעלי טלפונים על מסרון שקיבלו, שבו הטקסט הבא: "מהמידע שבידינו עולה כי הנך מסרב לתמוך ברה"מ נתניהו. זכור! חוסר נאמנות לנתניהו הוא חוסר נאמנות למדינה! וחוסר נאמנות למדינה לא ייסלח". ב-18:27 פרסם לפיד בטוויטר צילום של המסרון, וכתב: "הכי קרוב למכתב איום". הציוץ של לפיד קיבל קרוב ל-100 שיתופים ואלפי צפיות. פנינו לכחול לבן, ושם אישרו שלפיד לא קיבל את ההודעה בעצמו, אלא פרסם צילום מסך.

האם המסרון אותנטי? ספק גדול, אבל קשה מאוד להתחקות על מקורן האמיתי של הודעות טקסט. מסרון אחר שהופץ בבוקר הבחירות הודיע שעוצמה יהודית פורשת מהתמודדות. חברי הרשימה עתרו לוועדת הבחירות בטענה שהליכוד הפיץ נגדם הודעה כוזבת. השופט הנדל נאלץ לדחות את העתירה, כיוון ש"לא הונחה תשתית עובדתית" לכך שהליכוד אחראי להטעיה.