סגירה צורמת בת"א: מדד הביטוח צנח ב-5% בהובלת כלל שצללה 8%

מדד ת"א 35 איבד 2.08%, ת"א 90 ירד ב-2.5%, ומדד הבנקים נפל ב-2.44% • עזריאלי איבדה 3.6%, מזרחי טפחות ירדה ב-2.2%, וטבע ב-3%

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בתל אביב ננעל בירידות שהוחרפו לקראת הנעילה, וזאת בניגוד למגמה בוול סטריט ובאירופה שם המדדים בעלייה. מדד ת"א 35 איבד 2.08%, ת"א 90 ירד ב-2.5% ומדד הבנקים נפל ב-2.44%.

בהמשך להורדה של הריבית בארה"ב אתמול, מדד ת"א ביטוח צלל ביותר מ-5% בהובלת כלל עסקי ביטוח  שנפלה ביותר מ-8%.

עזריאלי  איבדה 3.6%, מזרחי טפחות  ירדה ב-2.2%, טבע  ב-3%.

בנק ישראל הזהיר פני השלכות הקורונה על המשק. "השפעתו הכלכלית של משבר הקורונה על המשק עשויה להיות ניכרת אם יתמשך", כך מעריכים היום בבנק ישראל בישיבת חירום של הוועדה המוניטרית של הבנק הוחלט כי "במידה ותחול הרעה משמעותית בתנאים הכלכליים או הפיננסיים הוועדה תפעל במגוון כלים העומדים לרשותה בכל זמן שיידרש" כשהצעד הראשון של הפרק הוא הורדת ריבית.

15:00

נמשכות ירידות השערים בבורסה של תל אביב, ומדדי המניות המובילים נסחרים בירידות של 1.5% עד 2.5%. זאת, על רקע המשך התפשטותו של נגיף קורונה בישראל ולמרות עליות חדות למדי בבורסות אירופה היום. 

בשוק האג"ח הממשלתיות נמשכת היום המגמה החיובית, גם באג"ח השקליות וגם בצמודות המדד לטווח ארוך, שנסחרות בעליות של עד 2%. הסדרות השקליות לטווחים ארוכים משלימות מהלך עליות של 12%-10% מתחילת השנה ושל 48%-40% בשנה האחרונה. 

העליות החדות בשוק האג"ח באות במקביל לעלייה באג"ח הממשל האמריקאיות, לאחר שהפדרל ריזרב הודיע אתמול במפתיע על הורדת ריבית של 0.5% בארה"ב. התשואה על אג"ח אמריקאית ל-10 שנים יורדת היום ל-0.95%, ובמקביל יורדת התשואה על מקבילתה הישראלית ל-0.46%. 

בשוק האג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה מעורבת היום, ומדדי תל-בונד המרכזיים נסחרים בירידות של עד 0.1%.

במסחר במטבעות נסחר הדולר בירידה של כ-0.1% לרמה של 3.45 שקלים לדולר, ומנגד האירו נסחר בעלייה של כ-0.2% לרמה של כ-3.85 שקלים לאירו.

אתמול כאמור הודיע הפד במפתיע על החלטתו להוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 1%, לפני הישיבה המתוכננת והודעת המדיניות המוניטרית הצפויה ב-18 במרץ. בתחילה הגיבו מדדי המניות בוול סטריט להודעה בעליות, אבל בסוף היום נרשמו ירידות חדות.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, "החדשות הטובות הן שמדובר בהפחתה חדה מהצפוי, כשבשווקים ציפו להפחתה של רבע אחוז עכשיו ורבע אחוז נוספים בפגישה בעוד שבועיים. כמו כן, אנו מצפים לראות מהלכים דומים מצד הבנקים המרכזיים האחרים בעולם, ובכללם בנק ישראל. החדשות הפחות טובות הן שחלק מהתחמושת של הפד נוצל עוד לפני שהפגיעה הכלכלית התממשה בפועל, כך שלשווקים יש פחות למה לצפות בעתיד".

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, ציין כי "מדובר בהחלטת חירום, שהתקבלה על ידי הבנק הפדרלי בעקבות התפתחות אירוע הקורונה והשפעותיו השליליות האפשריות על הכלכלה המקומית והעולמית. ההחלטה חריגה מאוד בעיתוי ובעוצמה, והתקיימה באחרונה רק באוקטובר 2008, זמן קצר לאחר קריסת בנק ליהמן ברדרס. ההחלטה הנוכחית נתמכה בגלוי על ידי הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, ומשקפת את החומרה שהפד מייחס לסיכונים שהתפשטות הקורונה טומנת בחובה לכלכלה האמריקאית והעולמית. השווקים תמחרו החל בסוף השבוע את האפשרות שהריבית תופחת הפחתת חירום ברמה של חצי אחוז, אך לא ציפו שזה יקרה כה מהר".

לדברי לוי, "שוקי האג"ח מגלמים את הציפיות שהריבית תישאר נמוכה, ואולי אף תופחת בעוד 0.5% עד לסוף השנה. נושא הנזילות ימשיך להעסיק את הכלכלה, ולכן מדובר בהחלטה נכונה שהיתה מתבקשת, אבל במקביל יידרשו פעולות נוספות כדי לקזז את ההשפעה השלילית של הווירוס על כלכלת העולם".

במסחר היום בולטות מניות הבנקים והביטוח בירידות חדות, בהובלת הראל , כלל ביטוח , הפניקס  ומגדל , שצונחות ב-7%-5%. גם מניות הבנקים המקומיים מפגינות חולשה, בהובלת לאומי שרושמת ירידה של 3.5%.

על רקע "בהלת הקורונה" בישראל ובאירופה בולטת מניית חברת המלונות פתאל החזקות  בירידה של 7% במחזור גבוה - ומשלימה צניחה של 30% מתחילת השנה. מנגד, מניות איי.אפ.אפ  , שטראוס , רמי לוי , שופרסל  ונובה   בולטות בעליות של 2%-1.5%.

בין המניות הקטנות בולטת אינטליקנה  בעלייה של 12%, לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם למכירת עד 1 טונה קנאביס רפואי בשנה, במחיר של 8.5 שקלים לגרם, לחברה בבעלות אייל זילברמן. 

מנגד, מניית אל על  ממשיכה לאבד גובה, צונחת היום בעוד 6% במחזור גבוה - ומשלימה ירידה של 26% מתחילת השנה. חברת התעופה הודיעה היום על שורת צעדי התייעלות מיידיים, לדבריה, "בשל הצורך הדחוף להקטין את הוצאות השכר ולהתאים את מצבת כוח האדם לפעילות החברה". 

13:45

מתחזקות הירידות במדדים המובילים בת"א: ת"א-35 יורד ב-1.9%, ת"א-125 מאבד 2.1% ומדד ת"א-90 נחתך בכ-2.7%. כל המגזרים נסחרים עמוק באדום, בהובלת מדד הביטוח שצולל בכ-4.4%. מניות הפניקס , כלל ביטוח  והראל  נחתכות כל אחת בכ-6%, ומגדל  בכ-5%. עוד בולטת בירידות בקרב המניות הגדולות פתאל , שנחתכת בכ-7%.

מדד הנפט והגז צולל ב-3.5%. יחידות ההשתתפות של רציו  ורציו פטרוליום  מאבדות 5%. ישראמקו  ודלק קידוחים  יורדות בכ-4.5%.

מניית אל על  מאבדת כ-5%, כשברקע הנתונים על תוכנית הסיוע הממשלתית שצפויה החברה לקבל. 

12:30

בשוק האג"ח הממשלתיות נמשכה היום המגמה החיובית, גם באג"חים השיקליות וגם בצמודות המדד לטווח ארוך, שנסחרו בעליות של 1.7% עד 2%. הסדרות השיקליות לטווחים ארוכים משלימות מהלך עליות של 10%-12% מתחילת השנה ושל 42%-48% בשנה האחרונה.

העליות החדות בשוק האג"ח באות במקביל לעלייה מקבילה באג"ח הממשל האמריקאי, לאחר שהפד הודיע אתמול במפתיע על הורדת ריבית של 0.5% בארה"ב. התשואה על אג"ח אמריקאית ל-10 שנים ירדה היום ל-0.95% ובמקביל ירדה התשואה על מקבילתה הישראלית ל-0.46%.

11:40

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות בהובלת מניות הביטוח. מדד ת"א 90 מאבד 1.25%, מדד הבנקים יורד ב-1.3% ומדד ת"א 35 יורד ב-0.85%

המניות דלק , כיל , עזריאלי  ושופרסל  עולות כנגד המגמה. כלל עסקי ביטוח  צונחת ביותר מ-4%, מגדל ביטוח  ב-4.4%.

אזהרת רווח למלונות דן. רשת המלונות דיווחה לבורסה כי היא צופה ירידה ברווחיות התפעולית ברבעון הראשון של 2020 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אך לא פרסמה הערכה כספית.

10:05

המסחר בבורסה נפתח בירידות. מדד ת"א 35 מאבד 1%, מדד ת"א 90 יורד ב-1%, מדד הבנקים משיל 0.9%. טבע צונחת ב-3%, כלל ביטוח צונחת ב-4.5%, מגדל יורדת בשיעור דומה, מזרחי טפחות יורדת ב-1.5%.

אמש בניו יורק הפד חתך את הריבית באופן חריג ומפתיע לפני ההודעה הקרובה בסוף מרץ. עם זאת, המהלך הביא ללחץ על המדדים בניגוד למצופה שכן הניסיון להקדים תרופה למכה התקבלה כצעד שמשקף חשש ממשבר.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "החדשות הטובות הן שמדובר בהפחתה חדה מהצפוי כאשר בשווקים ציפו להפחתה של רבע אחוז עכשיו ורבע אחוז נוספים בפגישה בעוד שבועיים. כמו כן אנו מצפים לראות מהלכים דומים מצד הבנקים המרכזיים האחרים בעולם ובכללם בנק ישראל. החדשות הפחות טובות הן שחלק מהתחמושת של הפד נוצל עוד לפני שהפגיעה הכלכלית התממשה בפועל כך שלשווקים יש פחות למה לצפות בעתיד".

06:30

המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח הבוקר על רקע הורדת הריבית החריגה אמש בארה"ב והירידות שנרשמו בעקבותיה בוול סטריט. מדד דאו ג'ונס ירד ב-2.9%, נאסד"ק צנח 3% ומדד S&P 500 איבד 2.8%.

הבנק המרכזי האמריקאי חתך אמש באופן חריג ומפתיע את גובה הריבית בארה"ב בחצי האחוז, וזאת בשל השלכות נגיף הקורונה. מדובר בהורדת ריבית דחופה שניתנה לפני מועד הכרזת הריבית המתוכננת לקראת סופו של חודש מרץ. יו"ר הפד פאוול אמר במסיבת עיתונאים כי "הפד ראה סכנה לתחזית הכלכלית ובחר לפעול".

מקרב המניות הדואליות במדד ת"א 35, טבע חוזרת עם פער ארביטראז' שלילי של 3.9%, אורמת ולייבפרסון שבות עם פער שלילי של כ-3%, נייס עם פער של 2.5% ופריגו וטאואר עם פער שלילי של 1.5%.

אתמול הסתיים המסחר בתל אביב כשמדד ת"א 35 עלה ב-1%, מדד ת"א 125 התחזק ב-1.3% ומדד ת"א 90 קפץ ב-2.1%. מדד הבנקים סיכם את יום המסחר אתמול בעלייה של 2.2%. 

הורדת הריבית בארה"ב מיתנה את העליות שנרשמו אתמול במהלך יום המסחר בבורסות אירופה ובסופו מדדי דאקס ופוטסי עלו ב-1% והקאק עלה ב-1.1%.