הממשל האמריקאי שוקל לממן טיפול לחולי קורונה לא מבוטחים

ממשל טראמפ שוקל להשתמש בתוכנית חירום לאסונות לאומיים כדי לשלם לבתי חולים ולרופאים עבור טיפול בחולים לא מבוטחים בנגיף הקורונה, על רקע החשש מעלויות הטיפול בכ-27 מיליוני אמריקנים שאין להם ביטוח בריאות

טראמפ במסיבת העיתונאים / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
טראמפ במסיבת העיתונאים / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

ממשל טראמפ שוקל להשתמש בתוכנית חירום לאסונות לאומיים כדי לשלם לבתי חולים ולרופאים עבור טיפול בחולים לא מבוטחים בנגיף הקורונה, על רקע החשש מעלויות הטיפול בכ-27 מיליוני אמריקנים שאין להם ביטוח בריאות, מסר מקור יודע דבר.

באסונות טבע כמו סערות הוריקן, בתי חולים ומתקנים רפואיים מקבלים פיצוי פדרלי במסגרת תוכנית שמשלמת להם בערך 110% מתעריפי מדיקייר (הביטוח הרפואי לגמלאים) על טיפול בנפגעים מאזורים שהוכו קשה בסערה. המרכזים לשירותי מדיקייר ומדיקאייד (ביטוח למיעוטי יכולת) בממשל מנהלים מו"מ על שימוש בתוכנית הזו למימון ספקי שירותים רפואיים שמטפלים בחולי קורונה, מסר המקור.

ד"ר רוברט קדלק, תת שר הבריאות למוכנות רפואית בממשל, אמר אתמול בשימוע בקונגרס שנערכים דיונים על שימוש בתוכנית הפיצוי של המערכת הרפואית לאסונות טבע.

ב-2018, 8.5% מהאמריקאים, 27.5 מיליון בני אדם, לא החזיקו בביטוח רפואי לכל אורך השנה, לעומת 7.9% או 25.6 מיליון אמריקנים שלא היו מבוטחים ב-2017, לפי מנהל האוכלוסין בממשל. כ-2% מאלו שנדבקים בנגיף הקורונה מתים וכ-5% מפתחים דלקת ריאות רצינית שמחייבת טיפולים בחמצן או הנשמה, בהתבסס על הניסיון שנצבר בסין.

בארה"ב דווחו עד אתמול (ג') מעל ל-100 מקרי קורונה. אן שוחט, סגנית מנהלת המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בממשל (CDC) אמרה בשימוע בקונגרס אתמול ש"אנחנו רואים הידבקות קהילתית בכמה מקומות".

רוב האמריקנים נהנים מביטוח רפואי של מדיקאייד (למיעוטי יכולת) או של המעסיק שלהם או ביטוח פרטי, ולכן הממשל מתרכז במימון הטיפולים באוכלוסיית הלא-מבוטחים. טרם התקבלה החלטה בנושא, לפי המקור. הנשיא טראמפ אמר אתמול ש"אנחנו הולכים להביט על הלא-מבוטחים, כי יש להם בעיה גדולה".

בתי החולים, שנושאים בדרך כלל בעיקר המימון של טיפולים לא ביטוח, נערכים לנהירת חולי קורונה. בתי החולים מכל הסוגים סיפקו בשנת 2017 טיפולים ללא החזר ביטוחי בסך של מעל 38 מיליארד דולר, לפי אגודת בתי החולים האמריקנית.

מגיפה בנוסח ה"שפעת הספרדית" של 1918 הייתה עולה לבתי החולים בארה"ב בהפסד נטו של 3.9 מיליארד דולר או ממוצע של 784,592 דולר לבית חולים, לפי דו"ח שפורסם ב"ג'ורנל למימון טיפול רפואי" ב-2007. הדו"ח קרא לרשויות לשקול היערכות למצבי חירום כדי להבטיח שבתי החולים לא יפשטו רגל כתוצאה ממגפה חמורה.

המערכת הרפואית לאסונות טבע, NDMS, מפצה רופאים ומתקנים רפואיים על טיפול בנפגעי אסונות טבע שעומדים בקריטריונים ספציפיים, אם באזור שלהם אין טיפול חלופי. היא שימשה בעבר באסונות כמו סופת ההוריקן אירמה ב-2017, וכיסתה עלויות טיפול בכ-85 פצועים.

לפי משרד הבריאות הפדרלי, יותר מ-1,900 בתי חולים בארה"ב משתתפים בתוכנית הפיצוי על עלויות הטיפול שלהם בנפגעי אסונות טבע.