פאניקה בחסות משרד הבריאות: הנחיות לא ממוקדות שלחו אלפי עובדים לביתם לשווא, מי יישא באחריות?

הגילוי על נדבק בנגיף ששהה בדרבי בבלומפילד הוביל את משרד הבריאות להורות מיידית על בידוד של כ-5,300 אוהדים שלא לצורך • המשרד הוציא גם "מדיניות הטיסות" שממליצה לישראלים לא לעזוב את הארץ • מה עומד מאחורי זריעת הפאניקה הציבורית הנמהרת?

דיילות אל על בצל חשש הקורונה / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
דיילות אל על בצל חשש הקורונה / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

וירוס הקורונה מתפשט במהרה במדינות רבות בעולם, ולא פוסח על ישראל; נכון לשעה זו, אובחנו בישראל 15 חולים, כאשר אחד מהם, תלמיד כיתה ט' שנדבק לאחר שהייה במחיצתו של "החולה מהפיראט האדום", שהה במשחק הדרבי שהתקיים באיצטדיון בלומפילד. הגילוי הוביל את משרד הבריאות להטיל ברגע אחד בידוד על כ-5300 אוהדים ששהו באותה עת בשער 8 רחב הידיים באצטדיון. מדובר בשער ענק ופתוח כמובן - רובו ללא קירוי, הכולל שתי קומות וקטעי הפרדה, עם תאי שירותים רבים. למרות זאת, הנחיית משרד הבריאות הוחלה על כלל השוהים במקום באותה עת - ללא יוצא מן הכלל. בנוסף, כל תלמידי בית ספר ברנר, לרבות מורים, אנשי צוות וצוות ההסעות שהיו במגע עם הילד, התבקשו להיכנס לבידוד ביתי.

אחרי ההודעה על בידוד אוהדי הכדורגל: משרד הבריאות רוצה לאסור התקהלויות של מעל 2,500 איש - היכנסו לעדכונים השוטפים »

■ איך למנוע הדבקה והאם צריך מסכות פנים: כל מה שצריך לדעת על הקורונה

התגובה להנחיית משרד הבריאות הייתה מיידית; עובדים קמו מכיסאם ויצאו ממקום עבודתם, בכדי לא לסכן את הקולגות שלהם - גם אם מדובר בסיכוי נמוך שהם עצמם נדבקו. ההנחיה הלא ממוקדת של משרד הבריאות הובילה להיסטריה; בחברה גדולה במרכז הארץ, עובדים שגילו שחבריהם לאופן ספייס הצפוף היו בדרבי, נטשו את המשרד ומסרבים לעבוד. מעסיקים אחרים נדרשים להתמודד עם היעלמותו המידית של עובד, גם אם עבודה מהבית איננה אופציה. במשרד הבריאות פעלו להתחקות אחר מסלולו של הילד ביציע רק בחלוף כמה שעות מהוצאת ההנחיה, וכעת הוציאו הנחייה מחודשת: לא אלפי אנשים, אלא כמה עשרות ששהו בסמוך לאותו נדבק.

מדוע הוצאו הנחיות גורפות שזרעו פאניקה ציבורית לפני שהתקיימה בדיקת עומק של המסלול אותו עשה הילד ביציע? במשרד הבריאות מדגישים כי ההתנהלות במקרה של וירוס הקורונה היא מלחמה לכל דבר ועניין וכי לא מתקבלות 'החלטות מהבטן'. לדבריהם, היות שמדובר במשחק של שעתיים, קיים סיכוי כי החולה טייל ביציע, ולא ישב במקומו לאורך המשחק. מבחינת המשרד, "אנחנו נמצאים במרוץ נגד הזמן", והנחיותיהם הגורפות נועדו לצמצם את הפגיעה העתידית בציבור, גם אם נגרמת אי נוחות זמנית מכך. במשרד הבריאות מודעים לכך שלכל הנחיה או המלצה היוצאת מדלתות המשרד, ישנה משמעות עסקית וכלכלית, וטוענים כי "מדובר במגיפה שפורצת פעם במאה שנה. זה לא כמו מבצע צבאי - זה כמו מלחמה. אם לא נעשה צעדים כאלו עכשיו, משבר, גם כלכלי - עלול להיות חמור יותר.

משחק הדרבי התקיים לפני 10 ימים. לא ברור האם אותו ילד נשא את הנגיף כאשר שהה במשחק, או שמא נדבק רק לאחר מכן. מדובר באמצעי זהירות, כאשר משרד הבריאות לוקח 'מרווח ביטחון' כדי לדחוק עד כמה שאפשר אופציה של הדבקה מסיבית. ברחבי ישראל שוהים כעת יותר מ-6000 בני אדם בבידוד, ומשרד הבריאות מתכנן לפרסם במהלך היום מגבלות והנחיות חדשות, ובין היתר שוקל לאסור התקהלויות של מעל ל-2,500 איש, ולהטיל מגבלות בידוד על השבים ממדינות נוספות. לא ברור, בנוסף, כיצד יכול המשרד לפקח על כמות הולכת וגדלה במהירות של נשלחים לבידוד, כאשר בשטח ישנם למשל 'מבודדי דרבי' שמצהירים כי אין בכוונתם לקיים את ההנחיות.

חברות רבות במשק הישראלי כבר מגיבות למשבר עם הנחיות משלהן, וחלקן נאלצות לבטל אירועים רבי משתתפים שכבר הושקעו בהם מאמצים וכסף, ובזירה ישנה גם ביקורת כלפי ההתנהלות של משרד הבריאות; היות שהמשרד 'ממליץ' ולא 'מנחה מפורשות' לשקול טיסות לחו"ל, בהתאחדות התעשיינים טוענים כי עובדים מבטלים טיסות מתוך חשש, אך במקביל - העסק לא יכול להפעיל את הביטוח. נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אומר על כך: "למרות ההבנה לשיקולים של משרד הבריאות, מרגיש שהאירוע אינו מנוהל וההחלטות גורמות לנזקים גדולים להתנהלות העסקית. אנחנו מקבלים עשרות פניות מחברות שמקבלות סירובים של עובדים לנסוע לחו"ל, ביטולי הגעה של לקוחות ועוד. לקרוא לאלפי אנשים להכנס לבידוד, בלי להסדיר מי משלם על כך, זה מתכון לאנדלרמוסיה. מצד אחד המדינה קוראת לאזרחים להכנס לבידוד ומהצד השני מודיעה להם שזה על חשבונם. כשזה המצב, עובדים שאין להם מספיק ימי חופש, יגיעו למקומות העבודה ויסתירו את העובדה שהם אמורים להיות בבידוד. האוצר מתנהל בכללים משלו והמצב החוקי אינו מאפשר תשלום שכר לעובדים בבידוד".

עבור עסקים קטנים, משמעות ה'בידוד' יכולה להיות קריטית. מה עושה עצמאי שצריך להיכנס לבידוד.