גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביה"ד: משרד עו"ד עלול לשאת באחריות להטרדה מינית שביצע לקוח נגד עובדת

בהחלטה תקדימית שהותרה לפרסום כעת, איפשר ביה"ד למתמחה במשרד מוכר לנהל תביעת פיצויים נגד המשרד, בגין מעשי הטרדה מינית שלטענתה ביצע בה אחד מלקוחותיו • כן איפשר לה לנהל בביה"ד את התביעה נגד הלקוח

בית הדין לעבודה מציב תמרור אזהרה למשרדי עריכת הדין: אתם עלולים לשאת באחריות משפטית להטרדות מיניות / צילומים: רפי קוץ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בית הדין לעבודה מציב תמרור אזהרה למשרדי עריכת הדין: אתם עלולים לשאת באחריות משפטית להטרדות מיניות / צילומים: רפי קוץ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בית הדין לעבודה מציב תמרור אזהרה למשרדי עריכת הדין: אתם עלולים לשאת באחריות משפטית להטרדות מיניות שביצעו לקוחות שלכם, אם הן בוצעו בתחום המשרד נגד עובדת שלו.

בהחלטה בעלת היבטים תקדימיים שהתקבלה כבר באפריל 2017, אך הותרה לפרסום בימים האחרונים, איפשר בית הדין האזורי לעבודה בחיפה למתמחה שהועסקה במשרד עורכי דין, לנהל תביעת פיצויים נגד המשרד בגין שורת מעשי הטרדה מינית, שלטענתה ביצע בה אחד מלקוחותיו.

עוד קבע בית הדין כי יש לו סמכות עניינית לדון גם בתביעת המתמחה נגד הלקוח עצמו. זאת, למרות שלא התקיימו יחסי עובד-מעביד בין הלקוח למתמחה. ההחלטה החשובה התקבלה על-ידי השופטת אביטל רימון-קפלן, שפרשה מאז קבלתה ב-2017 מכס השיפוט, אך הייתה אסורה לפרסום עד היום. בימים אלה היא הותרה לפרסום על-ידי השופט טל גולן, הגיעה לידי "גלובס", ונחשפת כאן לראשונה.

הסכסוך בין המתמחה לבין משרד עורכי הדין והלקוח שלו, שלטענתה הטריד אותה, הסתיים זה מכבר מחוץ לכותלי בית הדין לעבודה, בפשרה שפרטיה נותרו חסויים. אולם להחלטה של בית הדין לאפשר לתבוע משרד עורכי דין בגין הטרדה מינית שביצע לקוח שלו, כמו גם למתן אפשרות לנהל תביעה נגד הלקוח עצמו בבית הדין לעבודה, יש השלכות רוחב, והיא פותחת אפשרות לניהול תביעות דומות.

הטרדות מילוליות

ראשית הפרשה באוקטובר 2014, אז החלה המתמחה, שנכנה א', את תקופת ההתמחות שלה בעריכת דין במשרד עורכי דין חיפאי מוכר. ב-16 ביולי 2015, אחרי תום תקופת ההתמחות בת שנה, וכשכבר עבדה כעורכת דין במשרד אחר, הגישה א' תביעה נגד המשרד לתשלום הפרשי שכר וזכויות שונות בגין תקופת עבודתה במשרד. במסגרת תביעה זו, עתרה א' בנוסף לחיוב המשרד ואחד מלקוחותיו, שיכונה ב', בתשלום פיצוי ללא הוכחת נזק. זאת, בגין סדרת מעשי הטרדה מינית, שלטענתה ביצע בה הלקוח במהלך עבודתה במשרד עורכי הדין.

עיקר הטענות שהעלתה המתמחה היו להטרדות מיניות מילוליות מצידו של ב', אך היא טענה גם כי אירע לפחות מקרה אחד שבו הוא נישק אותה בניגוד לרצונה. ב' ומשרד עורכי הדין הכחישו בתוקף את הטענות של א'. בהמשך כאמור, ההליך הסתיים בפשרה מחוץ לכותלי בית הדין - ולאור הפשרה, בדחיית התביעה.

איש סוד

כבר בתחילת ההליך המשפטי כפרו המשרד והלקוח, ב', בסמכות בית הדין לעבודה לדון בתביעה נגד הלקוח.  עו"ד רון אביב, שייצג את המשרד, ועו"ד מארק רוזן, שייצג את ב', טענו כי לבית הדין לעבודה אין סמכות לדון בתביעת הפיצויים נגד ב', שכן הוא לא היה המעסיק של א', לא היה ממונה מטעמו של המשרד, ולא היה עובד של המשרד.

ב' ציין כי כתב התביעה שהגישה א', לא גילה ש-ב' היה לקוח של המשרד, מאחר ש-א' טענה שהוא (ב') היה "ממונה מטעמו". לטענת המשרד וב' - "א' לא הצליחה לעמוד בנטל ההוכחה המוטל עליה כדי להוכיח את הטענה העובדתית הבסיסית, מה היה מעמדו של ב' במשרד עורכי הדין, שכן ב' לא העסיק את א', לא קיבל את א' לעבודה, לא ראיין אותה, לא שילם לה שכר, לא נתן לה משימות, לא פיקח אחריה, ולא עשה שום מעשה שיש בו משום פיקוח או כוח שליטה כזה או אחר, בין ב' לבין א'". 

הנתבעים הוסיפו וטענו כי: "כל שהוכח הוא שמדובר באדם, עובר אורח פשוט, שעה שמשרדי הנתבעת (משרד עורכי הדין, ח' מ') הם לא יותר מאשר זירת האירוע (של ההטרדה המינית שאף הוא הוכחש על-ידי הנתבעים, ח' מ')".

מנגד טענה א', באמצעות עו"ד הדר פלד-טל, כי ב' היה "איש סודו וחברו הקרוב של בעלי משרד עורכי הדין, והציג עצמו לא אחת כבעל סמכות במשרד. למשל, "כמי שרשאי במחי יד אחת לאפשר או לא לאפשר את המשך העסקתה במשרד, וכבעל השפעה רבה ועמוקה על המתרחש והמתנהל במשרד". עוד טענה א' כי בעלי המשרד, התיר ל-ב', שהיה לקוח שלו, להתערב במה שקורה במשרד לרבות ב"מה שקורה בין עובדים".

השפעה רבה

במסגרת המשפט שנוהל בפני השופטת רימון-קפלן הוגשו תצהירי עדות של בעלי המשרד, של עורכת דין ומנהלת המשרד, של מזכירת המשרד, ושל שני עורכי דין נוספים שהועסקו בו. בתום קריאת העדויות קבעה השופטת כי לפי גרסאות כל הצדדים, ב' לא היה לקוח רגיל של המשרד אלא איש סודו וחברו הקרוב של בעליו, עו"ד ג'. לדבריה, ב' גם הציג עצמו בפני א' כמי שיש לו אינטרס מיוחד במשרד, וכמי שיכול להשפיע על קבלת עובדים או פיטוריהם.

עוד לדברי השופטת, בתקופה שבה התמחתה א' במשרד "נהג ב' לבקר בקביעות במשרד, ומעבר לקשריו ההדוקים עם בעלי המשרד קשר קשרים אישיים, חלקם קרובים מאוד עם שאר עובדי המשרד שהיו 'שופכים את ליבם' בפניו, עד שראו בו 'הפסיכולוג של המשרד', והוא היה פותר להם בעיות אישיות ובעיות בין העובדים במשרד לבין עצמם ויוזם שיחות גישור בין העובדים". כן פסקה השופטת כי ל-ב' הייתה השפעה רבה על בעלי המשרד וכי לעתים טיפל המשרד בתיקים שלו ללא שגבה ממנו שכר טרחה.

עם זאת, השופטת ציינה כי ל-ב' לא היה תפקיד רשמי במשרד עורכי הדין, ולא היה חולק כי הוא לא קיבל את א' לעבודה, לא קבע את שכרה, ולא הטיל עליה משימות מקצועיות.

סמכות לדון

לאחר שקבעה את התמונה העובדתית ביחס למעמדו במשרד של הלקוח, שנטען כי הטריד מינית את המתמחה, פסקה השופטת כי לאור מעמדו יש לבית הדין לעבודה סמכות לדון בתביעה נגדו ונגד המשרד, בגין הטענות להטרדה מינית מצידו. השופטת ניתחה את הפסיקה הקיימת וכתבה כי "מרכז הכובד בסוגיית סמכותו הייחודית של בית הדין לעבודה לדון בתביעות בעילה של הטרדה מינית, הוא מסגרת העבודה שבה התרחשה ההטרדה הנטענת, וההגנה החלה על העובד במקום העבודה, שבצידה אחריות וחובת המעסיק כלפי העובד לספק לעובד מקום עבודה מוגן מפני הטרדה מינית".

לדברי השופטת, עיקר ההטרדה המינית הנטענת של א' על-ידי ב', התרחשה בתוך מקום העבודה. כלומר, במשרד עורכי הדין הנתבע. עוד ציינה השופטת כי ב' לא היה לקוח רגיל של המשרד ובנסיבות אלו "המחשבה של א' כי ב' שימש כממונה מטעם המשרד, גם אם לא היה עובד שלו, איננה נטולת אחיזה במציאות, וגם אם אין בה בפני עצמה כדי לקבוע לגופם של דברים בשאלת המרות, הרי שהיא מגלה מחלוקת אמיתית בין הצדדים". השופטת פסקה כי במקרה של ספק אם התקיימו יחסי מרות (בין א' לב'), יש סמכות לבית הדין לעבודה לדון בתביעה נגד המשרד.

באשר לסמכות בית הדין לעבודה לדון בתביעת הפיצויים של א' נגד ב' עצמו, נאמר בהחלטת השופטת: "מקום בו שוכנענו כי תביעתה של א' נגד משרד עורכי הדיו מצויה בתחום סמכותו העניינית של בית הדין לעבודה, הרי שגם שיקולי מדיניות שיפוטית ויעילות מטים את הכף לעבר המסקנה שאין מקום לפצל את הדיון בין שתי ערכאות (בית הדין לעבודה ובית משפט 'רגיל', ח' מ') ולברר את ההטרדה המינית בשתי ערכאות נפרדות".

לסיכום, איפשר בית הדין לעבודה למתמחה לנהל תביעת פיצויים בגין טענות להטרדה מינית של לקוח משרד עורכי הדין שבו עבדה, נגד המשרד ונגד הלקוח עצמו, בבית הדין לעבודה. 

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת