עריקה לממשלה תמורת משרד: האם זה באמת אסור בחוק?

עופר שלח מזהיר כי אין אפשרות חוקית לפתות עריקים באמצעות מינוי לשר. נסביר מדוע • המשרוקית של גלובס

עפר שלח, כחול לבן / צילום: תמר מצפי
עפר שלח, כחול לבן / צילום: תמר מצפי

"זה נובע מבורות בהכרת החוק" - הגדיר עפר שלח את התסריט שבו ח"כ סורר מכחול לבן יתפתה להצביע אמון בקואליציה שיקים נתניהו. בשיחה עם אריה גולן בכאן ב’, שלח הסביר: "יש חוק ברור במדינת ישראל. והחוק אומר שמי שמצביע בניגוד לעמדת סיעתו בהצבעת אי-אמון בממשלה לא יכול להיות חבר במפלגה אחרת, לא יכול לקבל תפקיד מטעם מפלגה אחרת. וכשאתה מסתכל על כחול לבן - הדבר הזה בלתי אפשרי".

בלתי אפשרי? על מה שלח מדבר? אם גם אתם בורים בהכרת החוק, ננסה לעזור.
המחוקקים בישראל קבעו עם השנים סנקציות מגוונות על ח"כים שעזבו סיעה ממניעים אופורטוניסטיים. אלה ששלח מתאר לא כתובות בפשטות בשום סעיף בחוק, אבל הן נובעות משילוב מורכב בין עקרונות שמצויים בחוקים שונים.

החוק מבדיל בין שתי אפשרויות: פילוג בסיעה, שלא כרוך בהגבלות ניכרות; ופרישה - שעליה משלמים מחיר כבד יותר. חוק הכנסת מפרט את המצבים שבהם מותר לחברי כנסת להתפלג מסיעתם. המעמיקים ביניכם ימצאו אותם בבדיקה המלאה שמצורפת בהמשך. אמ;לק: ח"כ בודד יכול להתפלג רק אם הוא מהווה מפלגת יחיד בתוך סיעתו, כמו אורלי לוי-אבקסיס בעבודה-גשר-מרצ. בכחול לבן אין כאלה. בכל מקרה אחר הוא נחשב פורש.

איך זה קשור להצבעות אמון? חוק יסוד הכנסת (שהוא חוק אחר מ"חוק הכנסת") כולל סעיף מיוחד, 6א(ב), שלפיו "הצבעה במליאת הכנסת שלא בהתאם לעמדת הסיעה בעניין הבעת אמון לממשלה או אי-אמון בה" נחשבת לפרישה מהסיעה, אם היא נעשתה בתמורה למשהו. והחוק מחדד: קבלת תפקיד נחשבת לתמורה.

אם מבטיחים לח"כ מינוי מפתה לשר, הוא נקלע למלכוד בגלל חוק שלישי - חוק יסוד הממשלה. סעיף 61(ד) לחוק הזה קובע שח"כ שפרש מסיעתו לא יכהן כשר במהלך אותה כנסת. יוצא שח"כ מכחול לבן יכול להצביע אמון בממשלה המתחרה, וגם יכול להתמנות לשר - אבל הוא לא יכול להצביע אמון בממשלה בתמורה למינוי לשר. עצם ההבטחה למינוי תהפוך אותו לפורש, ופורש לא יכול להיות שר.

מצד שני, אין חוק שמונע מפורשים לקבל תפקיד אחר, למשל ראשות ועדה, בתמורה להצבעה בעד ממשלה מתחרה. אם יתפתו לעסקה כזאת, הם יהיו כפופים למגבלות אחרות שנקבעו לפורשים. נחזור לחוק הכנסת (לא לבלבל עם "חוק יסוד הכנסת"). שם נאמר בין השאר שח"כ פורש לא יוכל להצטרף לסיעה אחרת שמיוצגת באותה כנסת.

■ בשורה התחתונה: דברי שלח נכונים ברובם. לפי החוק הקיים, ח"כ שהצביע אמון בממשלה שסיעתו התנגדה לה תמורת הבטחה למינוי, יוגדר "פורש". לפורש אסור להצטרף לסיעה אחרת או לכהן כשר, אבל מותר לקבל תפקיד אחר.

תחקיר: אוריה בר־מאיר